استارتاپ های شیرازی در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ و تلکام شیراز

استارتاپ های شیرازی در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ و تلکام شیراز

بخش مربوط به استارتاپ های شیرازی واقع در سالن بهار یکی از قسمت های پر بازدید شانزدهمین نمایشگاه الکامپ و تلکام شیراز در چند روز گذشته بوده است.

بخش مربوط به استارتاپ‌های شیرازی واقع در سالن بهار یکی از قسمت‌های پربازدید شانزدهمین نمایشگاه الکامپ و تلکام شیراز در چند روز گذشته بوده است. استارتاپ‌های شیرازی در غرفه بزرگی که متعلق به جامعه کسب‌وکار شیراز است فضایی را به خودشان اختصاص داده‌اند و به معرفی محصولات و خدمات‌شان به بازدیدکنندگان از نمایشگاه می‌پردازند. امروز به سراغ حامد تکمیل و میثم عبداللهی، از مؤسسان جامعه کسب‌وکار شیراز رفتیم و در مورد این غرفه و فعالیت‌های جامعه کسب‌وکار شیراز گپ کوتاهی با آنها زدیم.

حامد تکمیل خود را یک علاقه‌مند به رونق دادن کسب‌وکارهای اینترنتی شیراز معرفی می‌کند. جامعه کسب‌وکار شیراز آن‌طور که او و میثم عبداللهی معرفی‌اش می‌کنند یک NGO است که در جهت نزدیک کردن کسب‌وکارهای اینترنتی شیراز به همدیگر و ایجاد هم‌افزایی بین آنها تلاش می‌کند. مؤسسان جامعه کسب‌وکار شیراز میگویند هدف از این تلاش شبکه‌سازی بیشتر و مؤثرتر و درنهایت رشد کسب‌وکارهای شیرازی است برای آنکه صدایشان در کشور شنیده شود.

به عقیده آنها دور بودن از پایتخت باعث میشود که استارتاپ‌های شیرازی کمتر دیده بشوند. بخش زیادی از مشتری‌های آنها در تهران است و این استارتاپ‌ها برای دیده شدن لازم است که در رویدادهایی که عمدتا در تهران برگزار میشوند شرکت کنند که این موضوع خود باعث افزایش هزینه‌های استارتاپ میشود.
همین مشکلات باعث شد جامعه کسب و کار شیراز تصمیم بگیرد رویدادی مانند الکامپ استارز در حاشیه نمایشگاه الکامپ و تلکام شیراز برگزار بشود و در نهایت طی توافقی که با شرکت فروغ افکار، برگزار‌کننده شانزدهمین نمایشگاه الکامپ و تلکام شیراز به عمل آمد فضای مناسبی برای استارتاپ‌های شیرازی خریداری گردید. این فضا به گونه ای تقسیم شده است که هر استارتاپ میتواند یک کانتر برای ارایه محصولات و خدمات خودش داشته باشد. به‌این‌‌ترتیب با تقسیم این فضا بین استارتاپ‌ها، هزینه حضور در نمایشگاه برای استارتاپ‌ها کمتر شده است و استارتاپ‌های شیرازی امکان حضور در این نمایشگاه را پیدا کرده‌اند.

 میثم عبداللهی در پاسخ به این سوال که چگونه استارتاپ‌ها را برای حضور در این نمایشگاه انتخاب کرده است میگوید: «ما هیچ فیلتری برای استارتاپ‌ها نداشتیم، یک فراخوان در گروه تلگرامی منتشر کردیم و همه استارتاپ‌های علاقه‌مند پاسخ دادند» به این ترتیب همه استارتاپ‌های شیرازی امکان حضور در نمایشگاه را داشته اند. حتی شتابدهنده دیموند و مرکز نوآوری‌های دانشگاه شیراز نیز برای سه استارتاپ تحت حمایتشان از غرفه جامعه کسب و کار شیراز استفاده کرده اند.

حضور استارتاپ‌های شیرازی منجر به یک تغییر رویه در شانزدهمین نمایشگاه الکامپ و تلکام شیراز شده بود. در حالی که چندین سال بود که نمایشگاه الکامپ بیشتر به محل فروش سی‌دی‌های مختلف و محصولاتی از این دست تبدیل شده بود، حضور استارتاپ‌های شیرازی در نمایشگاه امسال منجر به شکستن این کلیشه شد و حضور غرفه‌های مربوط به استارتاپ‌ها که با نیروهای جوان خدمات نوآورانه ارایه میکنند، رونق بیشتری به نمایشگاه امسال داده بود. این تغییر به گونه‌ای بود که میثم عبداللهی میگوید مسئولین برگزار‌کننده نمایشگاه در غرفه جامعه کسب و کار شیراز حضور یافته و ضمن تشکر از آنها قول همکاری‌های بیشتری را در نمایشگاه سال بعد داده‌اند. همچنین عبداللهی میگوید که شتابدهنده تک پس از بازدید از استارتاپ‌های شیرازی در این نمایشگاه پیشنهاد همکاری‌هایی را با این استارتاپ‌ها داده است.
این موضوع نشان دهنده این است که جامعه کسب‌و‌کار شیراز رسالت خود را انجام داده است و توانسته است کمک کند تا صدای استارتاپ‌های شیرازی شنیده شود. به این ترتیب میتوانیم به حمایت بیشتر مسئولین از استارتاپ‌های شیراز و جامعه کسب و کار شیراز امید داشته باشیم.


جامعه کسب و کار شیراز به گفته موسسان آن تا به الان از حمایت خارجی چندانی برخوردار نبوده است. عمده حمایت‌هایی که وجود داشته از سوی پیمنت اکسپرس به مدیریت میثم عبداللهی از موسسان جامعه کسب و کار شیراز بوده است و همچنین استارتاپ‌هایی مانند پارس کدرز و پیمنت 24 نیز حمایت‌هایی را انجام داده‌اند.

میثم عبداللهی میگوید که علیرغم مشکلاتی که وجود داشته است سعی کرده که فعالیتش را در شیراز ادامه بدهد. او میگوید که پس از برگزاری الکامپ تلاش جامعه کسب‌و‌کار شیراز بر این خواهد بود که با جذب سرمایه‌گذار برای کسب‌و‌کارهای شیرازی بستر مناسب برای فعالیت استارتاپ‌ها در شهر شیراز فراهم بشود تا هم استارتاپ‌ها و هم نیروهای متخصص برای ادامه کار مجبور نباشند که به تهران بروند. آنطور که او میگوید این آرمان جامعه کسب و کار شیراز است.


کسب و کارهای شیرازی در معرفی کردن و تبلیغ خودشان ضعف دارند و همین موضوع میتواند مانع پیشرفت آن‌ها شود. به اعتقاد موسسان جامعه کسب و کار شیراز حضور استارتاپ‌ها در این رویدادها به برطرف شدن این ضعف کمک می‌کند و به‌ همین‌ دلیل تلاش آن‌ها بر این است که با برگزاری بیشتر رویدادهایی از این دست استارتاپ‌های شیرازی را در شناخته شدن بیشتر کمک کنند.

در پایان میثم عبداللهی به موضوع نیاز به جذب حمایت برای استارتاپ‌ها میپردازد و میگوید که ما کف بازار هستیم. مشتری را می‌شناسیم و به نیازهای مشتری توجه میکنیم به همین دلیل بسیاری از استارتاپ‌ها با حمایت اندک توانسته اند رقبای پرخرج دولتی را کنار بزنند. بیشتر استارتاپ‌ها توسط نیروهای جوان با بیست یا سی سال سن تشکیل شده اند و تنها اندکی حمایت میتواند کمک بزرگی به رشد آنها بکند. به‌ همین‌ دلیل است که لازم است مسئولین توجه بیشتری به این استارتاپ‌ها داشته باشند.

myAvatar.png

سروش غفاری - برنامه نویس و نویسنده

مهندسی فناوری اطلاعات خوانده‌ام و امنیت اطلاعات. برنامه‌نویسی می‌کنم و می‌نویسم. علاقه‌مندم به عکاسی و نوشتن و داستان. نظرات، انتقادها و پیشنهادهای شما را هم در آدرس ایمیل ghaffari.soroosh@gmail.com یا در بخش نظرات پذیرا هستم.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر