در ویندوز 10 کار توسعه اپلیکیشنهای یونیورسال فقط با یک API صورت میگیرد، یک پکیج برای اپلیکیشن و یک استور برای تمام دستگاههای ویندوز 10 شامل کامپیوترهای شخصی، تبلتها، تلفنهای هوشمند، کنسول بازی و هدستهای واقعیت مجازی، ترکیبی و واقعیت افزوده؛ به لطف این فناوری اکنون پشتیبانی از انواع اندازههای صفحه نمایش و همچنین انواع مدلهای تعامل با اپلیکیشنها راحتتر شده است. چه توسط کنترل لمسی، موس و کیبورد، کنترلر بازی یا قلم کنترل شود.
در ویندوز 10 کار توسعه اپلیکیشنهای یونیورسال فقط با یک API صورت میگیرد، یک پکیج برای اپلیکیشن و یک استور برای تمام دستگاههای ویندوز 10 شامل کامپیوترهای شخصی، تبلتها، تلفنهای هوشمند، کنسول بازی و هدستهای واقعیت مجازی، ترکیبی و واقعیت افزوده؛ به لطف این فناوری اکنون پشتیبانی از انواع اندازههای صفحه نمایش و همچنین انواع مدلهای تعامل با اپلیکیشنها راحتتر شده است. چه توسط کنترل لمسی، موس و کیبورد، کنترلر بازی یا قلم کنترل شود.
این سیستم در ابتدا برای ویندوز 8 توسعه یافت، اما به دلیل عدم آمادگی بازار از ارائه تبلتهای ویندوزی و از سوی دیگر نبود یک استور یکپارچه، هیچگاه نتوانست موفقیت چندانی کسب کند. البته با از راه رسیدن ویندوز 10 همه چیز فرق کرد و ما اکنون با یک استور برای تمامی دستگاههای مجهز به ویندوز 10 روبهرو هستیم.
اپلیکیشنهای یونیورسال توسط فرمت AppX بسته بندی و توزیع میشوند. این کار یک مکانیسم مطمئن برای نصب اپلیکیشنها فراهم میکند و تضمین میکند اپلیکیشنهای شما به صورت یکپارچه توسعه مییابد و آپدیت میشود. یک رابط برنامه نویسی واحد برای تمام دستگاههای پشتیبانی کننده از ویندوز 10 وجود دارد. هسته API های پلتفرم اپلیکیشنهای یونیورسال برای تمام دستگاههای خانواده ویندوز یکسان است. به زبان سادهتر، اگر اپلیکیشن توسعه یافته مبتنی بر پلتفرم یونیورسال به شکل صحیحی از رابطهای برنامه نویسی استفاده کرده باشد، به راحتی قادر است در گجتهای مختلف اجرا گردد.
SDK های اضافی میتوانند اپلیکیشن شما را بر روی دستگاههای خاص شخصی سازی کنند. SDK های اضافی API های مختص هر خانواده از دستگاهها را به اپلیکیشن شما اضافه میکنند. اگر قرار است اپلیکیشن شما بر روی گروه خاصی از دستگاهها قرار بگیرد، میتوانید با استفاده از این API ها آن را برای آن گروه شخصی سازی کنید. البته همچنان میتوانید یک پکیج اپلیکیشن داشته باشید که بر روی تمام دستگاهها اجرا شود، فقط باید قبل از اضافه کردن API های اضافی تعیین کنید اپلیکیشن شما بر روی کدام دستگاهها اجرا شود.
کنترلها و محتوای ورودی تطبیق پذیر بخشهای رابط کاربری از پیکسلهای مؤثر استفاده میکند، پس پیکسلها به طور خودکار خود را بر اساس تعداد پیکسلهای صفحه نمایش دستگاه تطبیق میدهند و با انواع روشهای ورودی مانند کیبورد، موس، لمس، قلم و کنترلرهای کنسول ایکس باکس وان به خوبی کار میکنند. اگر نیاز داشته باشید تا رابط کاربری خود را برای اندازه صفحه نمایش مشخصی بیشتر از این شخصی سازی کنید، ویژگی Layout و طرح بندی به شما کمک میکند تا رابط کاربری خود را برای دستگاههایی که احتمال میدهید اپلیکیشن بر روی آنها اجرا شود مطابقت دهید.
در سوی دیگر رابط برنامه نویسی Microsoft Visual Studio 2015 یک قالب اپلیکیشن یونیورسال برای هر زبانی فراهم کرده است که به شما امکان میدهد تنها یک پروژه برای همه دستگاهها ایجاد کنید. همچنین در این برنامه محیط شبیه سازی اجرا اپلیکیشنها بر روی دستگاههای مختلف نیز در نظر گرفته شده است که با آن کاربران میتوانند از صحت اجرای برنامه توسعه یافته خود بر روی دستگاههای مختلف اطمینان کسب کنند.
تا پیش از این گمان میرفت که مایکروسافت به دلیل نبود مدعی قدرتمند در بازار گوشیهای ویندوزی، نخواهد توانست توسعه دهندگان را به تولید برنامههایی بر پایه این پلتفرم مجاب کند؛ اما شاهد آن بودیم در نمایشگاه IFA2017 یکی از مدیران ارشد این شرکت به نام پیتر هان، فاش کرد که استور ویندوز 10 اکنون میزبان بیش از 20 هزار اپلیکیشن یونیورسال است. تقریبا دو سال از معرفی این رابط برنامه نویسی از سوی مایکروسافت میگذرد، از این رو اگر آمار ارائه شده از سوی فرد مذکور صحت داشته باشد، شاهد آن هستیم که برخلاف تصور عمومی، ردموندیها به خوبی توانستهاند از طریق روشهای مختلف توسعه دهندگان را ترغیب به پشتیبانی از پلتفرم یونیورسال کنند.
منبع خبر: windowslatest
ثبت نظر