گام‌های اساسی برای بهبود امنیت اطلاعات هنگام استفاده از وای فای

گام‌های اساسی برای بهبود امنیت اطلاعات هنگام استفاده از وای فای

استفاده از اینترنت و وای فای به امری عادی و درعین‌حال مهم در زندگی روزمره بسیاری از ما تبدیل شده است. بسیاری از فعالیت‌های ما بدون استفاده از اینترنت حتی ممکن نیست. در این‌ بین هکرهایی هم وجود دارند که از طریق شنود وای فای و سایر روش‌های موجود اقدام به کسب اطلاعات کاربران ازجمله ایمیل، رمزهای عبور، تاریخچه جستجوها، اطلاعات کارت‌های بانکی و... می‌کنند. اگرچه فعالیت‌های ما در دنیای اینترنت همواره تهدیداتی را به دنبال دارد اما هرگز نمی‌توانیم آن‌ها را از زندگی خود حذف کنیم. بنابراین بهترین راه‌حل ممکن استفاده از راه‌کارهای امنیتی است. با فیسیت همراه باشید تا چند اقدام ساده اما مهم که تا حد زیادی می‌تواند امنیت را برایتان به ارمغان بیاورد را به شما آموزش دهیم.

غیر‌فعال کردن اشتراک عمومی هنگام اتصال به یک وای فای ناامن

هنگامی‌که از شبکه عمومی و اینترنت استفاده می‌کنید درست نیست که دسترسی عمومی برای اشتراک فایل و پرینتر را آزاد بگذارید. این کار امنیت شما را به خطر می‌اندازد و هکر به‌راحتی می‌تواند به فایل‌ها و اسناد مهم شما دسترسی داشته باشد. برای غیرفعال کردن اشتراک عمومی تنها کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا به بخش کنترل پنل بروید سپس به قسمت Network and Sharing Center رفته و گزینه Change Advanced Sharing Settings را انتخاب کنید. حالا از قسمت Public، تمام گزینه‌های File Sharing و Network Discovery و Public Folder Sharing را در حالت خاموش قرار دهید. درنهایت گزینه save changes را انتخاب کنید.

فایروال را همواره روشن نگه دارید

برای حفظ امنیت سیستم همواره فایروال آن را روشن نگه دارید. برای این کار کافی است به بخش کنترل پنل سیستم بروید و گزینه Windows Firewall را انتخاب کنید. سپس به بخش Turn Windows Firewall On Or Off بروید و فایروال را روشن کنید.

از یک آنتی‌ویروس مطمئن استفاده کنید

آنتی‌ویروس‌های زیادی در بازار وجود دارند اما همه‌ی آن‌ها سیستم شما را به یک اندازه ایمن نمی‌کنند. هنگام انتخاب آنتی‌ویروس به سه نکته توجه کنید:

  • اسکن ویروس‌ها
  • توانایی آنالیز اکتشافی ویروس‌ها (توانایی شناسایی بدافزارهای ناشناخته)
  • به‌روزرسانی سریع آنتی‌ویروس(با چه فاصله زمانی پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کند)

از یک VPN استفاده کنید

وای‌ فای‌های عمومی یکی از بهترین دست‌آویزهای هکرها برای به دست آوردن ایمیل، رمز عبور و سایر اطلاعات کاربران هستند. هکرها با استفاده از شنودهای وای فای به‌راحتی می‌توانند این اطلاعات را به دست بیاورند. یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای ایمن کردن ارتباط استفاده از VPN هست. VPN با ایجاد کانالی خصوصی باعث می‌شود تاریخچه جستجو و داده‌های ذخیره‌شده، در کش ذخیره نشوند و ارتباطی ایمن را فراهم می‌آورد. در واقع VPN با مخفی کردن آدرس آی‌پی شما از طریق رمزنگاری ارتباط، شرایطی فراهم می‌آورد که شما به‌صورت کاملاً ناشناس در اینترنت فعالیت داشته باشید به‌طوری‌که حتی از طریق ISP هم قابل ردیابی نباشید.

از وب‌سایت‌های ایمن بازدید داشته باشید

اگر برای انجام کارهای بانکی و ... که از اهمیت خاصی برخوردارند، از وای فای عمومی استفاده می‌کنید، حتماً مطمئن شوید که از وب‌سایت ایمنی بازدید می‌کنید. وب‌سایت‌های امن به‌جای استفاده از پروتکل معمولی http، از پروتکل امن https استفاده می‌کنند، همانند چیزی که در تصویر می‌بینید.

وب‌سایت‌های ایمن شده با https

این پروتکل با رمزنگاری اطلاعات، ارتباط شما را امن کرده و از جرائم رایانه‌ای جلوگیری می‌کند.

دریافت به‌روزرسانی را فراموش نکنید

همواره سیستم خود را به‌روز نگه دارید زیرا در هر به‌روزرسانی باگ‌های یافته شده در سیستم رفع شده‌اند. برای اینکه سیستم به‌صورت اتوماتیک به‌روزرسانی‌ها را دریافت کند کافی است گام‌های زیر را بردارید:

به بخش کنترل پنل بروید، سپس گزینه Windows Updates را انتخاب کنید. حالا روی گزینه change setting کلیک کرده و Install updates automatically را انتخاب کنید.

در ضمن به‌روزرسانی برنامه‌هایی که به‌صورت اتوماتیک آپدیت نمی‌شوند مانند فلش، کروم و ... را فراموش نکنید. این نرم‌افزارها را به‌صورت دستی آپدیت کنید.

قبل از وب گردی از امنیت مرورگر خود مطمئن شوید

مرورگر درگاه اصلی است که شما را به اینترنت وصل می‌کند به همین دلیل امنیت آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. به همین منظور مطمئن شوید که از آخرین ورژن مرورگر همراه با آخرین پچ‌های امنیتی استفاده می‌کنید. بعلاوه تنظیمات امنیتی مانند پر کردن خودکار فرم، ذخیره پسورد و .. را در مرورگر خود در نظر بگیرید.

منبع خبر: heimdalsecurity


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر