آیا ویندوز 10 از لینوکس الهام گرفته است؟

آیا ویندوز 10 از لینوکس الهام گرفته است؟

تنها چند روز بعد از عرضه ویندوز 10 توسط مایکروسافت، بنیاد نرم افزار آزاد، سعی در هدایت کاربران کامپیوتر به سمت لینوکس و خداحافظی با ویندوز 10 برای همیشه، را دارد. از آنجاییکه مایکروسافت، افراد را از دسترسی به هسته باز می دارد، بنیاد نرم افزار آزاد به قوانین سخت گیرانه مایکروسافت انتقاد کرده است.


"بنیاد نرم افزار آزاد به افراد توصیه می کند که ویندوز 10 را کنار بگذارند و به ما در جهان نرم افزار آزاد ملحق شوند. مانند همه نرم افزارهای اختصاصی، ویندوز 10، کاربران خود را تحت مالکیت خود می داند. نرم افزار آزاد مانند سیستم عامل گنو/لینوکس با کاربران به صورت برابر رفتار می کند و کنترل زندگی دیجیتال را به خود آنها می دهد." اینها جملاتی است که از FSF منتشر شده است.
مایکروسافت اولین بروزرسانی ویندوز 10 را هم منتشر کرد و در اینجا به پنج ویژگی از این سیستم عامل اشاره می کنیم که به نظر می رسد از لینوکس الهام گرفته باشد.
میزکارهای مجازی چندگانه
ویندوز 10 میزکارهای مجازی چندگانه را در آخرین نسخه خود عرضه کرد که به کاربران اجازه می دهد تا برنامه های اجرا شده در فضاهای کاری مختلف را جدا کنند. این ویژگی ما را به سال 1998 برمی گرداند که نسخه 1.0 میزکار KDE منتشر شده بود. این میزکار دسکتاپ های چندگانه مشابه دارد که باعث می شود سوئیچ بین برنامه ها بسیار آسانتر شود. این میزکارها به عنوان فضاهای کاری در جهان لینوکس شناخته می شوند.
یک پلت فرم برای چندین دستگاه
یکی از ویژهای جالب دیگر، همگرایی بالا بین دستگاه های کامپیوتر و موبایل است. این ویژگی که به تازگی توسط مایکروسافت در ویندوز 10 رونمایی شد، اولین بار توسط لینوکس معرفی شد. در حالیکه هنوز هیچ گوشی وجود ندارد که ویندوز 10 بر روی آن اجرا شده باشد، میزو خبر از عرضه گوشی مبتنی بر اوبونتو تا آخر امسال داده است.
نوار جستجوی هوشمند
ویندوز ادعا کرده است که نوار جستجو در پایین صفحه به اندازه ای هوشمند است که تشخیص می دهد که باید شما را به وب هدایت کند یا در داخل سیستم جستجو کند. جالب است که بدانید ابونتو نیز چنین ویژگی مشابهی در یونیتی دش دارد. یونیتی دش، پیشنهادات از خود ابونتو و هم چنین نتایج جستجوی آمازون را در دسته بندی متفاوت به شما نشان می دهد.
دنباله ای از برنامه های اجرا شده
ویندوز 10 عنوانی نیز برای ویژگی مشاهده وظایف ساخته است که دنباله ای از برنامه های در حال اجرا، زمانی که انتخاب می شوند، به همراه دارد. این ویژگی را نیز یونیتی و گنوم، در اختیار داشته اند.
پنجره های بدون مرز
آخرین سیستم عامل، همه پنجره های بدون حاشیه و آیکون های مسطح، دارند که جلوه بهتری را می دهد. این ویژگی نیز هم اکنون در اوبونتوی 14.04 موجود است.
اینها ویژگی هایی هستند که به تازگی در ویندوز 10، قرار داده شده اند. آیا ویندوز 10، این ویژگی ها را از لینوکس الهام گرفته است، یا ایده خود او بوده است؟

 

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مهدیار داعی

یک‌شنبه, 14 دی 1399

معلومه
از میزکار محبوب kde الهام گرفته شده.

پاسخ

ثبت نظر