بالاخره فاز دوم طرح رجیستری موبایل اجرایی می‌شود

بالاخره فاز دوم طرح رجیستری موبایل اجرایی می‌شود

فاز دوم طرح رجیستری موبایل

دقیقا 28 مهرماه بود که فاز اول طرح ثبت گوشی‌های هوشمند با عنوان طرح رجیستری موبایل اجرایی شد. طبق این طرح گوشی‌های برندی که پس از دوم آبان ماه به صورت قاچاق وارد کشور شدند، ممنوعه در نظر گرفته شده و در صورت عدم ثبت در سامانه گمرک، از سرویس‌دهی خارج می‌شدند. جزییات طرح رجیستری موبایل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

اگرچه این طرح در مرحله اولیه تنها با هدف پایش شبکه تلفن‌های همراه به اجرا در آمده بود اما بازار را دچار تلاطم‌های شدیدی کرد و در این مدت شاهد افزایش چشم‌گیر قیمت برخی گوشی‌ها بودیم. در این شرایط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از خریداران خواست که فعلا دست نگه دارند. اما صحبت وزیر ارتباطات با اعتراض فروشندگان موبایل مواجه شد که می‌توانید جزییات این خبر و پاسخ وزیر به این اعتراضات را از این لینک بخوانید.

حالا پس از گذشت بیش از یک ماه، وزارت ارتباطات با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که فاز دوم طرح رجیستری موبایل از 14 آذرماه سال جاری اجرایی خواهد شد. این اطلاعیه به شرح زیر است:

با تصمیم کارگروه ساماندهی و مقابله با قاچاق تلفن همراه، فاز دوم طرح ثبت گوشی تلفن همراه موسوم به رجیستری از تاریخ ۱۴ آذرماه سال جاری آغاز می‌شود. این مرحله تمام مدل‌های گوشی و تبلت آیفون را شامل خواهد شد و به تدریج در هفته‌های پس از آن سایر مدل‌های گوشی و تبلت نیز تحت پوشش طرح رجیستری قرار می‌گیرند.

همچنین در خصوص ثبت و فعال‌سازی گوشی‌های مسافری براساس چهارچوب ابلاغی توسط گمرک اقدام می‌شود.

ضمنا گوشی تلفن افرادی که به عنوان مسافر و یا گردشگر وارد کشور شده و یا رومینگ خارجی دارند، به مدت ۳۰ روز در کشور فعال خواهد بود.

تاکید می‌شود، با اجرای این طرح، برای تمامی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که تا قبل از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شده است مشکلی بوجود نمی‌آید لیکن پس از آن صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند فعال خواهند شد.

با توجه به اطلاعیه منتشر شده همانطور که قبلا هم اعلام شده بود و آیفون X به عنوان اولین گوشی ممنوعه معرفی شده بود، آیفون به عنوان اولین برند ممنوعه طرح رجیستری موبایل در لیست سیاه قرار گرفته است.

نظر شما درباره اجرایی شدن این طرح چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر