عجله کنید تنها تا دوشنبه برای ‌فعال‌سازی دستگاه‌های اپل وقت دارید

عجله کنید تنها تا دوشنبه برای ‌فعال‌سازی دستگاه‌های اپل وقت دارید

فاز اول طرح رجیستری موبایل از 28 مهرماه سال جاری با هدف پایش شبکه موبایل کنونی و سروسامان دادن به بازار آشفته موبایل به اجرا در آمد. همان‌طور که ‌می‌دانید زمان زیادی تا اجرایی شدن فاز دوم این طرح هم باقی نمانده است؛ دقیقا دو روز!

اما تا کنون تنها برندی که در طرح رجیستری موبایل در لیست سیاه قرار گرفته است، برند اپل است که در کشور ما سهمی‌ 11 درصدی دارد. دقیقا دلیل انتخاب اپل به عنوان اولین برند ممنوعه هم همین موضوع است، درصد سهمی‌ که بازار را خیلی تحت تاثیر قرار ندهد!

اما اوضاع به همین صورت باقی نخواهد ماند و از تقریبا 45 روز دیگر سایر برندها هم مشمول طرح رجیستری خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به همین منظور حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص اجرایی شدن فاز دوم طرح رجیستری و برند ممنوعه اپل گفت:

هر گوشی و یا تبلت ‌سیم‌کارت خور که تا ساعت ۱۲ شب دوشنبه ۱۳ آذرماه در شبکه فعال شده باشد به عنوان گوشی مجاز شناخته ‌می‌شود اما پس از این تاریخ هر مدل گوشی و تبلت از برند اپل که به صورت قانونی وارد کشور نشده و در سامانه‌های گمرگی و وزارت صنعت ثبت نشده باشد، در شبکه مخابراتی کشور، سرویس نخواهد گرفت.

وزارت صنعت موظف شده که فرآیند را به گونه ای پیش ببرد که از مبدایی که گوشی وارد کشور ‌می‌شود، چیزی تحت عنوان کد فعال‌سازی یا هولوگرام، روی جعبه آن نصب شود تا خریدار با داشتن کد ‌فعال‌سازی، اطمینان داشته باشد که گوشی، قانونی است.

فرآیند ثبت گوشی‌های اپل در شبکه مخابراتی کشور

اولین مرحله برای ثبت گوشی‌های اپل در شبکه مخابراتی کشور، قرار دادن سیم‌کارت در گوشی است. سپس کاربر باید کد ‌فعال‌سازی گوشی را به همراه شمار‌ه سیم‌کارت به کد دستوری (USSD) که به زودی اعلام ‌می‌شود ارسال کند. در صورتی که گوشی قبلا در گمرک به ثبت رسیده باشد، کد ارسالی کاربر با کد دریافتی از گمرک تطبیق داده شده و گوشی کاربر به ثبت ‌می‌رسد.

در صورتی که کاربر بدون توجه به طرح جدید و بدون ثبت گوشی اقدام به راه اندازی آن کند پیا‌می‌ با محتوای عدم ثبت گوشی در سامانه دریافت ‌می‌کند. در این صورت کاربر یک ماه فرصت دارد تا گوشی خود را در سامانه به ثبت برساند. در غیر این صورت گوشی از دسترس خارج خواهد شد.

شفاف سازی درباره اجرای طرح

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد:

درصورتی که مردم ظرف مدت ‌باقی‌مانده تا ۱۴ آذر، گوشی آیفون بخرند حتما رجیستر و ثبت در شبکه ‌می‌شود که البته این مشروط به این است که گوشی را روشن کرده و استفاده کنند. نه اینکه آن را امروز خریداری کرده و یک ماه دیگر بخواهند آن را روشن کنند. در آن صورت، گوشی وارد بازه اعمال سیاست رجیستری ‌می‌شود.

پاسخ به برخی سوالات

اما اجرایی شدن فاز دوم طرح رجیستری سوال‌های زیادی را در ذهن کاربران ایجاد کرده است که معاون وزیر ارتباطات به برخی سوالات پاسخ گفته است.

شرایط رجیستری برای گوشی‌های مسافران خارجی چگونه خواهد بود؟

اگر گوشی همراه با گردشگر خارجی وارد کشور شود تا یک ماه قابل استفاده است وبرآوردها نشان ‌می‌دهد که حدود ۹۹ درصد گردشگران پس از یک ماه از کشور خارج ‌می‌شوند و نیازی به فعالسازی گوشی و گذراندن فرایند ثبت نخواهند داشت.

شرایط رجیستری برای گوشی‌هایی که ایرانیان از خارج همراه با خود وارد کشور می‌کنند چگونه خواهد بود؟

ایرانیانی که از خارج کشور با خود گوشی به همراه داشته باشند باید با پرداخت عوارض گمرکی، گوشی را در سامانه‌های گمرک که در تما‌می‌ مبادی فرودگاهی و گمرکات کشور فعال است ثبت کرده و کد فعال‌سازی دریافت کنند. مسافرانی که به این توصیه‌ها توجه نداشته باشند تنها یک ماه ‌می‌توانند از گوشی وارد شده به کشور استفاده کنند.

آیا پس از گذشت یک ماه از استفاده از گوشی، امکان ثبت آن در گمرک وجود دارد؟

امکان ثبت گوشی‌های اپل پس از ورود به کشور و استفاده یک ماهه از آن در گمرک وجود نخواهد داشت. مطابق مقررات، جنسی که بدون ثبت در گمرک و پرداخت عوارض، وارد کشور ‌می‌شود غیرقانونی تلقی شده و امکان اینکه دوباره برای ثبت به گمرک برگردد را نخواهد داشت.

معاون وزیر ارتباطات گفت:

درصورتی که این روال ممکن بود، واردکنندگان گوشی را به راحتی به صورت قاچاق وارد کشور ‌می‌کردند و با قیمت پایین‌تر به خریدار ‌می‌فروختند اما فرآیند ثبت را به دوش خریدار ‌می‌گذاشتند و بازهم مردم برای ثبت در گمرک به دلیل لزوم طی کردن فرآیندهای قانونی، دچار چندین برابر ضرر و دردسر ‌می‌شدند.

اینکه تصور کنیم که گوشی را به صورت قاچاق خریداری کرده اما بعد از آن با پرداخت عوارض، در گمرک و شبکه مخابراتی کشور ثبت و فعال ‌می‌کنیم اساسا تصور اشتباهی است.

 برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر