حذف ویروس از انواع حافظه‌‍‌ها‌ با استفاده از دستورات CMD

حذف ویروس از انواع حافظه‌‍‌ها‌ با استفاده از دستورات CMD

از همان ابتدایی که پای کامپیوتر به زندگی روزمره انسان‌‍‌ها‌ باز شد، پای ویروس‌‍‌ها‌ هم به کامپیوترها باز شد و ویروس‌‍‌ها‌ به یکی از مهمترین تهدیدهای امنیتی برای سیستم‌‍‌ها‌ی کامپیوتری تبدیل شدند. اما واقعیت این است که راهی برای گریز از ویروس‌‍‌ها‌ی وجود ندارد تنها راه مقابله با ویروس‌‍‌ها‌ی کامپیوتری، نصب آنتی‌ویروس‌‍‌ها‌ی معتبر و به‌روز روی سیستم است. البته راه‌‍‌ها‌ی دیگری هم برای پاک‌سازی انواع حافظه‌‍‌ها‌ از‌‍‌ها‌ردهای سیستم گرفته تا مموری کارت و USB وجود دارد. برای نمونه به عنوان یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌‍‌ها‌ می‌توان به استفاده از دستورات CMD برای پاک‌سازی انواع حافظه‌‍‌ها‌ از ویروس اشاره کرد. قصد داریم در این مقاله این روش را به شما آموزش دهیم. با فیسیت همراه باشید.

حذف ویروس از انواع حافظه‌‍‌ها‌

از همان ابتدایی که پای کامپیوتر به زندگی روزمره انسان‌‍‌ها‌ باز شد، پای ویروس‌‍‌ها‌ هم به کامپیوترها باز شد و ویروس‌‍‌ها‌ به یکی از مهمترین تهدیدهای امنیتی برای سیستم‌‍‌ها‌ی کامپیوتری تبدیل شدند. اما واقعیت این است که راهی برای گریز از ویروس‌‍‌ها‌ی وجود ندارد تنها راه مقابله با ویروس‌‍‌ها‌ی کامپیوتری، نصب آنتی‌ویروس‌‍‌ها‌ی معتبر و به‌روز روی سیستم است. البته راه‌‍‌ها‌ی دیگری هم برای پاک‌سازی انواع حافظه‌‍‌ها‌ از‌‍‌ها‌ردهای سیستم گرفته تا مموری کارت و USB وجود دارد. برای نمونه به عنوان یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌‍‌ها‌ می‌توان به استفاده از دستورات CMD برای پاک‌سازی انواع حافظه‌‍‌ها‌ از ویروس اشاره کرد. قصد داریم در این مقاله این روش را به شما آموزش دهیم که البته قبل از آن شما را با دستور مهم attrib و کاربرد و سینتکس (Syntax) آن آشنا می‌کنیم. با فیسیت همراه باشید.

دستور attrib در محیط CMD

یکی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین دستوراتی که در محیط CMD وجود دارد، دستور attrib است. از این دستور برای حذف ویروس‌‍‌ از انواع حافظه‌‍‌ها، تغییر ویژگی فایل‌ها برای نمونه نمایش فایل‌های مخفی و...‌ استفاده می‌شود. دستور attrib خود شامل ویژگی‌‍‌ها‌یی است که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. این ویژگی‌‍‌ها‌ عبارتند از:

R: این ویژگی قابلیت Read-Only را نشان می‌دهد به معنی که نمی‌توان فایل را ویرایش یا حذف کرد و تنها می‌توان اطلاعات آن را خواند.

H: حرف H در دستور attrib نشان‌دهنده ویژگی Hidden است.(این ویژگی زمانی کاربرد دارد که بخواهید فایل یا پوشه‌ای را حذف کنید.)

A: حرف A در دستور attrib نشان‌دهنده ویژگی Archiving است که فایل را برای آرشیو شدن آماده می‌کند.(این فایل‌‍‌ها‌ به عنوان اطلاعات کاربران در ویندوز قرار می‌گیرد که معمولا توسط کاربران ایجاد می‌شود و امکان حذف یا ویرایش آن‌‍‌ها‌ وجود دارد.)

S: این ویژگی با تخصیص قابلیت System به فایل مورد نظر، آن فایل را از حالت فایل کاربری به فایل سیستمی ‌تبدیل می‌کند. (فایل‌‍‌ها‌ی سیستمی ‌فایل‌‍‌ها‌یی هستند که برای سیستم‌عامل بسیار مهم بوده و در صورتی که ویرایش و یا حذف شوند، سیستم‌عامل به درستی کار نمی‌کند. بنابراین مجبور هستید سیستم‌عامل خود را عوض کنید.)

نمایش دستوری attrib

ویژگی‌‍‌ها‌یی که در بخش قبلی به آن‌‍‌ها‌ اشاره شد به همراه علامت‌‍‌ها‌یی در دستور attrib به کار می‌روند تا کارهای خاصی را انجام دهند. نمایش دستوری یا به عبارتی Syntax دستور attrib به صورت زیر است:

 

ATTRIB [+ attribute | – attribute] [pathname]

 

علامت و پارامترهایی که در Syntax دستوری بالا استفاده شد هر یک معنای خاصی دارند که معنای هر یک در ادامه گفته شده است:

+: برای فعال کردن یک ویژگی استفاده می‌شود.

-: برای غیر فعال کردن یک ویژگی کاربرد دارد.

Attribute: هر یک از 4 ویژگی R، S، H و A می‌تواند جایگزین این متغییر شود.

Pathname: آدرس قرار گیری فایل یا پوشه مورد نظر

به صورت جزیی تر دستور attrib در زیر آمده است:

ATTRIB [+R | -R] [+A | -A ] [+S | -S] [+H | -H] [+I | -I] [drive:][path][filename]

حالا که با دستور attrib به صورت کامل آشنا شدید به سراغ روش حذف ویروس‌‍‌ها‌ از انواع حافظه با استفاده از این دستور می‌رویم.

نحوه حذف ویروس از انواع حافظه‌‍‌ها‌ با دستورات CMD در ویندوز

فرض کنید فلش ما که به عنوان درایو D در سیستم شناخته شده است و حاوی ویروسی به نام 'autorun.inf' است. برای حذف این ویروس باید مراحل زیر را طی کنید:

عبارت CMD را جستجو کنید.

روی برنامه CMD راست کلیک کرده و گزینه run as administrator را انتخاب کنید.

عبارت D: را تایپ کرده و اینتر کنید. با این کار وارد درایو D می‌شوید.

حالا عبارت attrib را تایپ کنید تا لیست فایل‌های موجود در فلش نمایش داده شود. در این بین فایل ویروس autorun.inf هم نمایش داده شود.

حالا عبارت attrib –r –a –s –h *.* را تایپ کرده و اینتر کنید. این کار باعث می‌شود تا تمام ویژگی‌‍‌ها‌ی مخفی، آرشیو، سیستمی ‌و read-only از تمام فایل‌‍‌ها‌ حذف شود.

حالا برای حذف فایل ویروس autorun.inf در CMD عبارت del autorun.inf را تایپ کنید.

به این ترتیب ویروس موجود را از فلش خود پاک کرده اید.

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: easeus


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

zolomawofe

چهارشنبه, 20 دی 1396

با این کار ویروس پاک نمی شود! فقط وقتی فلش رو وصل کنید اجرا نمیشه، چه بسا وارد فلش بشین و یه فایل ویروس که حالا ظاهر هم دشه رو کلیک کنید و ویروسی بشین.

پاسخ

مهرداد دلفانی

جمعه, 22 آذر 1398

دستوراتتون اشتباست

پاسخ

ثبت نظر