هدف بعدی طرح رجیستری، یکی از سه برند ال جی، هواوی یا سامسونگ

هدف بعدی طرح رجیستری، یکی از سه برند ال جی، هواوی یا سامسونگ

از چهاردهم بهمن‌ماه یکی از سه برند ال جی، هواوی یا سامسونگ که بیشترین سهم بازار را در ایران دارند مشمول طرح رجیستری گوشی موبایل خواهد شد و قرار است تا 15 اسفندماه تمامی گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شوند، مشمول اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل شده و در شبکه مخابراتی کشور به ثبت برسند.

طرح رجیستری گوشی موبایل و برندهای محبوب کشور

طرح رجیستری گوشی موبایل یا همان طرح ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های تلفن همراه به صورت رسمی از 28 مهرماه در کشور آغاز شد که فاز اول تنها با هدف پایش شبکه موبایل فعالیت داشت اما به‌دنبال آن فازهای دو و سوم این طرح هم به اجرا درآمد. در فاز دوم طرح رجیستری، برند آیفون به عنوان اولین برند ممنوعه و آیفون X به عنوان اولین گوشی ممنوعه اعلام شد. گام بعدی طرح رجیستری گوشی موبایل، سه برند موتورلا، گوگل و بلک بری را هدف قرار داده بود که از هفته آینده گوشی‌های غیرقانونی و ثبت نشده از این برندها از دسترس خارج خواهند شد.

با وجود اجرایی شدن طرح رجیستری گوشی موبایل، این طرح برندهای محبوب کشور، ال جی، هواوی و سامسونگ را تاکنون شامل نمی‌شد اما اخیرا محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی کشور اعلام کرده است که از چهاردهم بهمن‌ماه یکی از سه برند ال جی، هواوی یا سامسونگ که بیشترین سهم بازار را در ایران دارند مشمول طرح رجیستری موبایل خواهد شد. به گفته محبی قرار است تا 15 اسفندماه تمامی گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شوند، مشمول اجرای طرح رجیستری شده و در شبکه مخابراتی کشور به ثبت برسند.

به واسطه اجرایی شدن طرح رجیستری گوشی موبایل تا هفته گذشته بیشتر از 25 هزار گوشی برند آیفون که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و در شبکه مخابرات به ثبت نرسیده بودند از دسترس خارج شوند.

محبی در خصوص از دسترس خارج شدن این گوشی‌های آیفون غیرقانونی توضیح داد:

از این تعداد، حدود 5000 گوشی که به صورت میهمان وارد کشور شده بود، از کشور خارج شد؛ در همین حال 5000 گوشی مسافری نیز با پرداخت عوارض، بار دیگر در شبکه فعال شد. بر این اساس از این تعداد، حدود 10 تا 15 هزار گوشی قاچاقی شناسایی شد و از کار افتاد.

محبی معتقد است که طرح رجیستری گوشی موبایل موفق عمل کرده است وی در این خصوص گفت:

واردات غیرقانونی و قاچاقی گوشی‌های اپل به ایران تقریباً به صفر رسیده و بازار این برند، ساماندهی شده است.

با اجرایی شدن طرح رجیستری، قیمت گوشی‌های موبایل هم افزایش یافت که وزیر ارتباطات بخشی از این افزایش قیمت را به دلیل افزایش قیمت دلار اعلام کرد. حالا محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی هم از علت گرانی قیمت گوشی‌های موبایل بعد از اجرای طرح رجیستری می‌گوید:

به دلیل افزایش نرخ دلار و عدم ثبات در بازار ارز، قیمت گوشی افزایش یافته است. از سوی دیگر، از 20 روز گذشته کشور امارات برای ورود و خروج کلیه کالاها از جمله گوشی، عوارض و مالیات 5 درصدی در نظر گرفته است که این موضوع روی افزایش قیمت گوشی‌هایی که از مبدأ امارات وارد کشور می شوند، تأثیر داشته است.

 برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر