وزیر ارتباطات از شروط اتصال USSD می‌گوید

وزیر ارتباطات از شروط اتصال USSD می‌گوید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرده است که اگر اپراتورها امنیت بسترهای USSD را تضمین نکنند، قطعا نظر ما هم این است که دسترسی به کدهای USSD ادامه نداشته باشد.

اگر پیگیر اخبار فناوری ایران از طریق فیسیت باشید حتما در جریان هستید که اخیرا بانک مرکزی تصمیم داشت کدهای دستوری ussd را برای پرداخت قبوض و خرید شارژ از دسترس خارج کند. بانک مرکزی دلیل این مسئله را حفظ امنیت کاربران و اطلاعات کارت‌های بانکی آن‌ها اعلام کرده بود.

اجرایی شدن ناگهانی این طرح مخالفان زیادی در بین مردم و دولت مردان داشت. یکی از این مخالفان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که اجرای چنین طرحی به طور ناگهانی و بدون تعیین هیچ‌گونه جایگزینی را برای کاربران مشکل آفرین می‌دانست.

بعد از اعلام خبر قطع دسترسی به کدهای ussd وزیر ارتباطات طی مذاکراتی با بانک مرکزی، اجرای این طرح را به مدت 4 ماه به تعویق انداخت.

حالا بار دیگر وزیر ارتباطات از اجرای این طرح می‌گوید. وی به صراحت اعلام کرده است:

درهرصورت تصمیم بانک مرکزی در کلیت خودش تصمیم درستی است و اینکه امنیت را در خدمات بانکی لحاظ کنیم یک ضرورت درست است. چراکه اکنون در بستر USSD، از دکل مخابراتی تا شبکه بانکی، اطلاعات کارت مشتریان را در دست دارند و این خود یک مخاطره است.

وی اگرچه مخالف اجرای این طرح نیست اما معتقد است برای قطع دسترسی به کدهای ussd ابتدا باید تاثیرات این تصمیم سنجیده شود:

بخش عمده‌ای از خرید مردم از خدمات اپراتورها روی بستر USSD انجام می‌شود، بنابراین زمانی که سرویسی دارای محبوبیت در بهره‌برداری است، اگر بخواهیم تغییراتی در آن انجام دهیم، باید تاثیرات آن را در بازار نیز بسنجیم.

وزیر ارتباطات با تایید مشکلات امنیتی استفاده از کدهای ussd گفت:

با این حال باید ملاحظات را در انجام این‌گونه تغییرات درنظر گرفت چرا که در حال حاضر بعد ازUSSD ها بیشترین خرید شارژها از خرید دستگاه‌های POS انجام می‌شود، اما گاهی گزارش شده که خرید کارت شارژهای 10 هزار تومانی از طریق دستگاه‌های POS تا سقف 1500 تومان برای مشتریان هزینه داشته است.

وی معتقد است این تصمیم بر بازار ICT تاثیرات منفی خواهد گذاشت:

به همین ترتیب اقتصاد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کوچک‌تر می‌شود و علت آن هم کاهش خرید مردم از خدمات این حوزه است که ما نمی‌توانیم در قبال این مساله بی‌تفاوت باشیم.

آذری جهرمی با بیان این‌که همان‌طور که بانک مرکزی تنظیم‌کننده روابط بانکی در کشور است ما هم به عنوان وزارت ارتباطات، تنظیم‌کننده مقرارت ارتباطاتی در کشور هستیم، ادامه داد:

در صحبتی که با دکتر سیف (رئیس کل بانک مرکزی) داشتیم، برای ایشان تشریح کردیم که این اقدام تبعاتی به همراه دارد و به همین خاطر اعضای سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نشست مفصلی با مسئولان بانک مرکزی داشتند و اپراتورها گفتند که اگر مساله امنیت این تراکنش‌ها است که ما آن را امن می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نتیجه مذاکرات را چنین بیان کرد:

قرار شد تا یکسری اقدامات را سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در جهت خواسته‌های بانک مرکزی انجام دهد تا امنیت بستر USSD تضمین شود و در همین راستا کمیته‌ای نیز برای پیگیری خواسته‌های بانک مرکزی تشکیل شده است.

البته یکسری مباحث میان دو گروه در بازار که روی اپلیکیشن‌ها و USSD‌ها کار می‌کنند وجود دارد و چون این دو دسته با هم رقابت دارند هر کدام سعی می‌کنند تا بازار دیگری را از آن خود کنند البته این‌که آنها با همدیگر رقابت می‌کنند، مساله نیست بلکه مساله این است که مردم از این مجرا آسیب نبینند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر