گیت هاب در آغاز: شروع کنید، نترسید. (جلسه دوم)

گیت هاب در آغاز: شروع کنید، نترسید. (جلسه دوم)

واژه های بیشتر استفاده شده در گیت هاب
خط فرمان (Command Line): برنامه کامپیوتری که برای وارد کردن دستورات گیت استفاده می شود. بر روی یک مک، ترمینال نامیده می شود. بر روی یک کامپیوتر شخصی، برنامه ای است که در زمان دانلود گیت برای اولین بار، دانلود می شود. در هر دو مورد، دستورات متنی تایپ می شوند و بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند.


واژه های بیشتر استفاده شده در گیت هاب
خط فرمان (Command Line): برنامه کامپیوتری که برای وارد کردن دستورات گیت استفاده می شود. بر روی یک مک، ترمینال نامیده می شود. بر روی یک کامپیوتر شخصی، برنامه ای است که در زمان دانلود گیت برای اولین بار، دانلود می شود. در هر دو مورد، دستورات متنی تایپ می شوند و بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند.
مخزن (Repository): یک مسیر یا فضای حافظه که پروژه های شما در آنجا قرار دارد. گاهی اوقات کاربران گیت هاب، آن را repo خطاب می کنند. این مخزن می تواند به صورت یک فولدر محلی در کامپیوتر یا یک فضای حافظه در گیت هاب یا هر هاست آنلاین دیگر باشد. در آنجا می توان فایلهای کد، فایلهای متنی، فایلهای عکس یا هر فایل دیگری را نگهداری کرد.
کنترل نسخه (Version Control): اساسا، هدف از طراحی گیت، کنترل نسخه بوده است. اگر شما یک فایل مایکروسافت ورد داشته باشید، می توانید هرجایی از فایل را بازنویسی کنید و آن را در همان محل و با همان نام و یا اینکه می توانید نسخه های چندگانه ای از آن فایل را ذخیره کنید. با گیت، شما مجبور به هر بار ذخیره کردن آن با نام جداگانه نیستید. گیت از هر مرحله ای از پروژه یک عکس فوری می گیرد، به صورتی که شما نمی توانید آن را بازنویسی کنید یا از دست بدهید.
ثبت تغییرات (Commit): این دستور به گیت قدرت زیادی می دهد. زمانی که شما کامیت می کنید، در واقع شما عکس فوری از مخزن خود در همان لحظه می گیرید، که این به شما امکانی را می دهد تا پروژه خود را به هر حالتی از قبل که می خواهید، برگردانید.
انشعاب (Branch): چگونه چندین نفر بر روی یک پروژه در یک زمان کار می کنند، بدون اینکه گیج شوند؟ معمولا، آنها از پروژه اصلی همراه با نسخه ها و تغییرات کاملی که ایجاد شده است، چند انشعاب ایجاد می کنند. بعد از اینکه کار خود را به پایان رساندند، زمان آن رسیده است که این انشعاب ها را با یکدیگر ادغام کنند و به یک پروژه اصلی تبدیل کنند.


دستورات مخصوص گیت
از آنجایی که گیت به عنوان یک پروژه بزرگ مانند لینوکس طراحی شد، دستورات زیادی نیز در خود دارد. اگرچه برای استفاده پایه از گیت، احتیاج به شناخت تعداد کمی از آن دستورات دارید. همه این دستورات با کلمه git آغاز می شوند.
git init
یک مخزن گیت جدید را مقداردهی می کند. تا زمانی که شما این دستور را در داخل یک مسیر یا یک مخزن اجرا کنید، یک پوشه ثابت ایجاد خواهد شد. تنها بعد از ایجاد این مخزن شما می توانید دستورات دیگر گیت را هم اجرا کنید.
git config
مخفف configure است، و مفیدترین دستور در تنظیم گیت برای اولین بار است.
git help
آیا دستوری را فراموش کرده اید؟ این دستور را در خط فرمان بنویسید تا 21 دستور رایج گیت را به شما نشان دهد. همچنین می توان دقیق تر شد و با تایپ دستور git help init، روش استفاده از دستورات را هم فراگرفت.
git status
حالت مخزن خود را چک کنید. چه فایل¬ هایی در مخزن قرار دارد، چه تغییراتی را باید ثبت یا کامیت کرد و شما در حال حاضر بر روی کدام شاخه از مخزن، هم اکنون، کار می کنید.
git add
این دستور فایل های جدید را به مخزن شما اضافه نمی کند. در عوض، فایل های جدیدی را برای توجه بیشتر به گیت می آورد. بعد از افزودن فایلها، آنها نیز در گروه عکس های فوری از مخزن قرار می گیرند.
git commit
این دستور، مهمترین دستور گیت می باشد. بعد از ایجاد انواعی مختلفی از تغییرات، شما این فایل را برای گرفتن عکس فوری وارد مخزن می کنید. این دستور گاهی نیز به این صورت استفاده می شود:
git commit –m “Message here”
-m، اشاره می کند که بخشی از دستور باید به عنوان یک پیام خوانده شود.
git branch
آیا با چندتن از همکارانتان بر روی یک پروژه کار می کنید و می خواهید تغییرات خود را بر روی پروژه اعمال کنید؟ این دستور به شما این امکان را می دهد که یک انشعاب جدید از تغییرات ایجاد کنید و فایل هایی که کاملا متعلق به شما هستند، اضافه کنید. نامی که می خواهید به آن اختصاص دهید بعد از دستور می آید. مثلا اگر می خواهید انشعاب جدیدی با نام cats ایجاد کنید، باید تایپ کنید:
git branch cats
git checkout
این دستور به شما امکان می دهد تا مخزنی را که در داخل آن نیستید، چک کنید. این یک دستور حرکت دهنده است که به شما امکان حرکت در بین مخزن های مختلف را می دهد. مثلا این دستور را می توان به صورتهای زیر استفاده کرد:
git checkout master برای بررسی شاخه اصلی یا git checkout cats برای بررسی شاخه دیگر به کار می رود.
git merge
زمانی که شما بر روی یک قسمت از پروژه اصلی کار خود را انجام دادید، می توانید کار خود را با پروژه اصلی ادغام کنید که این برای تمام همکاران شما هم قابل مشاهده است.
git merge cats، در این دستور تغییرات انجام شده بر روی cats، به پروژه اصلی افزوده می شود.
git push
اگر بر روی کامپیوتر شخصی خود کار می کنید و می خواهید که کامیت های شما برای تمام افراد آنلاین در گیت هاب، قابل مشاهده باشد، باید تغییرات را با استفاده از دستور push در گیت هاب قرار دهید.
git pull
اگر بر روی کامپیوتر شخصی خود کار می کنید و می خواهید به روزترین نسخه از مخزنی که با آن کار می کنید، مشاهده کنید، می توانید تغییرات از طریق دستور pull در گیت هاب، ببینید.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر