فرمت JPEG XS، فرمت جدیدی با پروسه فشردگی ساده و سریع در راه است

فرمت JPEG XS، فرمت جدیدی با پروسه فشردگی ساده و سریع در راه است

فرمت JPEG XS، زیرشاخه فرمت JPEG، فرمت جدیدی با پروسه فشردگی ساده و سریع در راه است.

فرمت JPEG XS، زیرشاخه فرمت JPEG، فرمت جدیدی با پروسه فشردگی ساده و سریع در راه است.


تصاویر یکی از مهم‌ترین و البته ساده‌ترین ابزار برای بیان مفاهیم است و این روزها بیشتر از قبل شاهد نفوذ این ابزار در بین مردم هستیم. ازآنجایی‌که حجمی که تصاویر اشغال می‌کنند بسیار مهم است فرمت‌های مختلف ذخیره‌سازی هم به طبع اهمیت زیادی پیدا می‌کند. شاید با خود فکر کنید که فرمت تصاویر تنها از نظر فضایی که روی حافظه گوشی، هارد، فلش و... اشغال می‌کنند اهمیت دارند اما این مسئله گذشته از کاربران برای وب‌سایت هم اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل انتخاب فرمت مناسب که کیفیت خوبی از تصویر را ارائه کند و درعین‌حال حجم مناسبی هم داشته باشد نکته‌ای بسیار مهم است.

تاکنون فرمت‌های مختلف png ،jpg ،jpeg و... برای تصاویر در دسترس بود اما حالا باید منتظر فرمت جدیدی به نام JPEG XS باشیم.

همان‌طور که می‌دانید فرمت JPEG برای فشرده‌سازی تصاویر دیجیتالی کاربرد دارد اما قرار است به‌زودی فرمت جدیدی از این خانواده با نام JPEG XS راهی بازار شود که به‌صورت خاص برای پخش ویدیو و واقعیت مجازی کاربرد دارد.

اگرچه فرمت XS JPEG زیرشاخه فرمت JPEG است اما به‌هیچ‌عنوان جایگزین این فرمت نیست. درواقع هدف این دو فرمت با یکدیگر متفاوت است، همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد JPEG XS برای پخش ویدیویی و واقعیت مجازی کاربرد دارد اما فرمت JPEG با هدف فشرده‌سازی تصاویر برای بهبود دانلود تصاویر دیجیتال ساخته شده است.

 

ویژگی‌های فرمت JPEG XS


1- کاهش تأخیر در فشرده‌سازی

یکی از مشکلاتی که معمولاً کاربران هنگام استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی با آن مواجه می‌شوند، حالت تهوع است. این مشکل به دلیل تأخیر در حرکت دادن سر با توجه به تغییری است که در صفحه VR رخ داده است. فرمت JPEG XS به دلیل تأخیر بسیار کوتاهی که برای فشرده‌سازی تصاویر دارد تا حد زیادی می‌تواند این مشکل را حل کند.

2- عملکرد بهینه در مصرف انرژی

علاوه بر تأخیر بسیار کوتاه در فشرده‌سازی تصاویر، این فرمت از نظر مصرف بهینه انرژی نسبت به فرمت JPEG عملکرد بسیار بهتری دارد.

3- فشرده‌سازی ساده و سریع

یکی دیگر از برتری‌های فرمت جدید JPEG XS نسبت به سایر فرمت‌ها، عملیات فشرده‌سازی ساده و سریع‌تر است که به طبع باعث کیفیت بیشتر تصاویر می‌شود.

4- حجم تصاویر بالاتر از JPEG

اگرچه فرمت JPEG XS برتری‌های بسیاری نسبت به فرمت JPEG دارد اما تصاویر فشرده شده با این فرمت حجم بیشتری نسبت به فرمت JPEG ایجاد می‌کند اما این مسئله را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان نقطه‌ضعف فرمت JPEG XS دانست زیرا کاربردهای این دو فرمت به‌طورکلی با یکدیگر متفاوت است و برای منظوری متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند و درواقع تصاویر حاصل از این فرمت مانند فرمت JPEG برای ذخیره‌سازی روی گوشی موبایل کاربرد ندارد که تا آن اندازه حجم تصاویر اهمیت پیدا کند.

5- کیفیت بسیار بالا

فرمت JPEG XS با کیفیت بسیار بالا، عمل فشرده‌سازی تصاویر را انجام می‌دهد تا جایی که تفاوت چندانی بین ویدیو اصلی و فشرده نشده با ویدیو فشرده شده با فرمت JPEG XS احساس نمی‌شود.

6- JPEG XS، فرمتی متن‌باز

فرمت JPEG XS فرمتی متن‌باز است که به دلیل سرعت بالایی که دارد می‌تواند در شرایطی که نیاز است تصاویر به پردازنده دستگاه (CPU) دسترسی داشته باشند، به کار گرفته شوند. برای نمونه یکی از کاربردهای این فرمت در ماشین‌های خودران است که می‌توان در اصطلاحاً چشم این ماشین‌ها از این فرمت استفاده کرد.

 

کاربردهای فرمت JPEG XS

گذشته از کاربرد این فرمت در ماشین‌های خودران، مسلماً این فرمت در آینده‌ای نه چندان دور در تلفن‌های هوشمند و برای افزایش قابلیت‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و مخصوصاً 5G مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پروفسور تورج ابراهیمی کاربردهای این فرمت چنین معرفی کرد:

در آینده‌ای نه چندان دور فرمت JPEG XS برای کاربردها و در برنامه‌های بسیار تخصصی مانند ویرایش فیلم، عکس‌برداری فضایی و دوربین‌های فوق‌العاده حرفه‌ای کاربرد خواهد داشت. گذشته از آن ماشین‌های خودران، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اتصالات وایرلس بین دستگاه‌های مالتی مدیا، مانیتورها یا پروژکتورها هم از این فرمت بهره خواهند برد.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید.

منبع خبر: phonearena


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محمود

یک‌شنبه, 26 فروردین 1397

عالی
مرسی از توضیحاتتون

پاسخ

ثبت نظر