گوگل قابلیت Domain fronting را برای دور زدن فیلترینگ مسدود می‌کند

گوگل قابلیت Domain fronting را برای دور زدن فیلترینگ مسدود می‌کند

گوگل قابلیت Domain fronting را برای دور زدن فیلترینگ مسدود می‌کند، تکنیکی که تلگرام اخیرا برای دور زدن فیلترینگ استفاده کرده بود!

تلگرام پیام رسانی است که مدت‌هاست به شدت در فضای مجازی خبرساز شده است. اگر پیگیر اخبار فیسیت باشید حتما در جریان هستید که دولت روس چندی پیش از مدیران این پیام رسان درخواست کرده بود که کدهای رمزگذاری روی پیام‌های کاربران را در اختیار روسیه قرار دهند تا روسیه بتواند جلو حملات احتمالی تروریستی را بگیرد. پاول دوروف، موسس تلگرام که اصالتا روسی است، از این درخواست سرباز زد و در نتیجه این اتفاق، دولت روس تصمیم به فیلترینگ تلگرام در روسیه گرفت.

ترفند تلگرام برای دور زدن فیلترینگ

بعد از این ماجرا پاول دوروف نسخه‌ای از تلگرام را که با نام تلگرام ضد فیلتر معروف شده بود تنها برای روسیه عرضه کرد. این نسخه که نسخه 4.8.6 تلگرام است با استفاده از تکنیک Domain fronting تحریم‌های دولت روس را دور می‌زد.

درواقع تلگرام با عبور دادن پیام ‌های خود ابتدا از سرورهای بزرگی همچون سرورهای آمازون، مایکروسافت و گوگل، جلو بلاک شدن این سرویس را می‌گرفت.

گوگل و مسدود کردن تکنیک Domain Fronting

حالا و پس از گذشت تنها چند روز گوگل اعلام کرده است که با این تکنیک مقابله خواهد کرد و دیگر برنامه‌هایی که دچار فیلترینگ شده‌اند نمی‌توانند با استفاده از شبکه گوگل، و درواقع با بهره گیری از تکنیک و ترفند Domain Fronting تحریم‌ها را دور بزنند.

به این ترتیب دیگر برنامه‌ها و سرویس‌هایی همچون فیلترشکن‌های سایفون، GreatFire.org و سیگنال و البته تلگرام با استفاده از این تکنیک نمی‌توانند به ادامه فعالیت خود ادامه دهند.

البته گوگل مدعی است که از مدت‌ها قبل به فکر راه‌حلی برای این مشکل بوده است و هیچ گاه قابلیت Domain Fronting به عنوان یکی از قابلیت‌های پذیرفته شده از سمت گوگل شناخته نشده است. اما به دلیل اشتباهاتی در پشته‌های نرم افزاری (Stack) استفاده از این ترفند رواج داشته است.

گوگل صراحتا اعلام کرده است که بعد از به‌روزرسانی‌های آتی دیگر این قابلیت دیگر قابل استفاده نخواهد بود و ضمنا گوگل در نظر ندارد این قابلیت را به عنوان سرویسی رسمی در اختیار کسی قرار بدهد.

تکنیک Domain Fronting چطور کار می‌کند

تکنیک Domain Frontingروشی که به برنامه نویسان اجازه می دهد تا از گوگل به عنوان یک پروکسی استفاده کنند و درواقع ترافیک خود را از سرورهای دامنه Google.com عبور دهند. استفاده از این ترفند برای دور زدن فیلترینگ‌هایی که توسط دولت‌ها اعمال می شده است کاربرد زیادی داشته است.

مخالفان قطع دسترسی به Domain Fronting

البته برخی معتقدند که گوگل نباید این قابلیت را مسدود کند زیرا معتقدند استفاده از Domain Fronting باعث می‌شود که میلیون‌ها نفر بتوانند اینترنت آزاد را تجربه کنند و از حقوق انسانی خود بهره ببرند. آنها امید دارند که گوگل به تعهد خود نسبت به حقوق بشر و آزادی اینترنت متعهد بماند و دسترسی به این تکنیک را قطع نکند.

 

برای اینکه از تمامی اخبار در اولین فرصت مطلع شوید با کانال تلگرام ما با آی دی faceitmag@ همراه باشید. 

منبع خبر: theverge


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر