واکنش وزیر ارتباطات نسبت به خواسته‌های بیش‌ازحد مدیران پیام رسان سروش

واکنش وزیر ارتباطات نسبت به خواسته‌های بیش‌ازحد مدیران پیام رسان سروش

واکنش وزیر ارتباطات نسبت به خواسته‌های بیش‌ازحد مدیران پیام رسان سروش : آمادگی داریم مستندات امکانات واگذار شده به سروش را منتشر کنیم.

حدود 15 روز از آغاز فیلترینگ جدی تلگرام در کشور می‌گذرد. این تصمیم مدت‌های در دست بررسی دولت‌مردان بود اما حجم استقبال کاربران از این پیام رسان و همین‌طور فعالیت‌های شغلی بسیار در پیام رسان تلگرام باعث شده بود که این تصمیم نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد. بااین‌وجود روز 10 اردیبهشت‌ماه دستور قضایی فیلترینگ تلگرام از سوی دادستانی تهران صادر شد.

اگرچه تلگرام به‌صورت رسمی در کشور فیلتر شده است اما مسئله اینجاست که این بار و برخلاف فیلترینگ‌های سابق در مورد سایر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، توییتر و وایبر، کاربران بر خواسته خود پای برجا مانده‌اند و با وجود مطرح شدن خطرات استفاده از فیلترشکن و توسعه بدافزارها، ترجیح داده‌اند این خطرات را بپذیرند اما همچنان از تلگرام استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی هم به این موضوع اشاره کرده است و در این مورد توضیح می‌دهد:

بنابر شواهد کاربران در مقابل تصمیم قضایی مقاومت نشان داده‌اند و متأسفانه فیلترشکن‌ها در حال ترویج هستند و امنیت فضای مجازی با چالش مواجه شده است. گزارش وضعیت به طور مرتب برای مرکز ملی فضای مجازی ارسال می‌شود.

بعد از فیلترینگ تلگرام امکانات زیادی در دست پیام رسان‌های بومی همچون سروش، بله و... قرار گرفت. برای نمونه به هر یک از این پیام رسان‌های داخلی وام 5 میلیارد تومانی تعلق گرفت، فضایی از دیتاسنتر سازمان فناوری اطلاعات و اینترنت ارزان‌قیمت هم بخش دیگری از حمایت‌های دولت از پیام رسان‌های بومی بود.

بااین‌وجود همچنان مدیران پیام رسان سروش انتظار حمایت‌های بیشتری داشته‌اند تا حدی که دولت را به کوتاهی متهم کرده بودند و البته وزیر ارتباطات با بیان اینکه پیام رسان سروش تنها پیام رسان بومی کشور نیست به این مطالبات پاسخ داده بود.

به گفته وزیر ارتباطات در حال حاضر توان پیام رسان‌های داخلی حدود 15 میلیون کاربر است. و کاربران فعال در مجموع شبکه‌های اجتماعی بومی حدود 10 میلیون کاربر است بنابراین فعلاً ظرفیت پیام رسان‌های بومی مسئله نگران‌کننده‌ای برای کشور نیست.

با توجه به درخواست‌های مدیران پیام رسان سروش، وزیر ارتباطات عنوان کرده است که آماده است تا لیست امکاناتی که در اختیار پیام رسان بومی سروش قرار گرفته است را به‌صورت مستند منتشر کند. محمد جواد آذری جهرمی در این مورد چنین توضیح داد:

مدیران سروش راه صلاحی را در پیش نگرفته‌اند. مکاتبات آن‌ها برای پوشش ظرفیت 20 میلیونی با همان امکانات در فروردین‌ماه موجود است.

 

آیا برنامه فیلترینگ فیلترشکن‌ها در دست بررسی است

در فیلترینگ قبلی تلگرام، دولت به نحوی فیلترشکن‌ها را هم فیلتر کرده بود اما این مرتبه استفاده از فیلترشکن‌ها بسیار بیشتر از قبل شده است و همین مسئله باعث می‌شود فیلتر کردن فیلترشکن‌ها هم سخت‌تر از قبل شود اما احتمال فیلتر شدن فیلترشکن‌ها هم وجود دارد؛ اما وزیر ارتباطات اعلام کرده است که هنوز اقدامی برای فیلتر کردن فیلترشکن‌ها انجام نشده است. وی در این مورد چنین توضیح داد:

اقدام جدیدی در مقابله با فیلترشکن‌ها آغاز نشده و روال همان است که از دی‌ماه وجود داشته است. مقابله با این حجم درخواست فیلترشکن‌ها کار ساده‌ای نیست و پیچیدگی بسیار بالایی دارد. حدود یک ماه قبل این چالش‌ها را به مقامات ذی‌ربط منعکس کرده‌ایم.

 

منبع خبر: etemaadonline


6 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

آزاد

پنج‌شنبه, 27 اردیبهشت 1397

فقط تلگرام سروش امنیت ندارد امکانات ندارد بستر جاسوسی است و تضمینی برای پشتوانه ندارد... فقط تلگرام

پاسخ

آقا حمید

پنج‌شنبه, 27 اردیبهشت 1397

در خصوص فیلترشکن‌ها، کورخوانده‌اند؛ باید خیلی احمق باشند که فکر کنند می‌توانند این‌همه نرم‌افزار و اپلیکیشن را به این راحتی فیلتر کنند! متأسفانه بیشتر مسئولین در کشور در عصر حجر زندگی می‌کنند و از تکنولوژی‌های جدید و به‌روز اصلاً خبر ندارند!

پاسخ

reza

جمعه, 28 اردیبهشت 1397

به علت اینکه تکنسینهای قوی و برنامه نویس و امنیت شبکه در ایران ، از بهترینهای دنیا هستند ، می توانند ، اینترنت آمریکا را هم مختل کنند .
از اینکه مهندسین ایرانی را عصر حجری معرفی کردید ، به نداشتن اطلاعات علمی متهم هستید .
لطفا اگر شما برنامه نویس نیستید ، اظهار نظر عوامانه ندهید .
متشکرم

پاسخ

arman

شنبه, 24 اسفند 1398

اره همه دنیا بیسوادن فقط شمایی که حداکثر دیپلم دارین بالاترشم با سهمیه و رانت خریدین باسواد!!! ولی خدایی در نسل کشی قدرتمندین

ebrahim

جمعه, 28 اردیبهشت 1397

تلگرام بهترین نرم افزار در جاسوسی از مردم ایران است .

پاسخ

twisted

جمعه, 28 اردیبهشت 1397

Qorsato sar vaqt bokhor

پاسخ

ثبت نظر