بررسی نتایج فیلترینگ تلگرام از نظر رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس

بررسی نتایج فیلترینگ تلگرام از نظر رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس

فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است! بررسی نتایج فیلترینگ تلگرام از نظر رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس را در فيسيت بخوانيد.

همان‌طور که می‌دانید حدود 20 روز از فیلترینگ تلگرام که در بین ایرانیان طرفداران بسیاری داشت می‌گذرد اما فیلترینگ تلگرام با فیلتر کردن سایر برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها همچون توییتر، فیس‌بوک، وایبر و... یک تفاوت بزرگ داشت. بعد از فیلترینگ‌های قبل از تلگرام معمولاً مردم پیام رسان یا شبکه اجتماعی فیلتر شده را رها می‌کردند و به سراغ برنامه‌ای دیگر می‌رفتند اما این بار مردم ترجیح داده‌اند دست به دامان فیلترشکن‌ها شوند اما همچنان به استفاده از تلگرام ادامه دهند. همین موضوع باعث شده است که حجم دانلود فیلترشکن‌ها بسیار افزایش یابد که می‌تواند دنیایی خطرناک را به روی نوجوانان باز کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فیلترینگ تلگرام تأثیری در بازدیدهای تلگرام نداشته است تا جایی که چندی پیش وزیر ارتباطات اعلام کرده بود از بین 45 میلیون کاربر تلگرام تنها 1 میلیون نفر این پیام رسان را پاک کرده‌اند. ضمناً شب گذشته محمدجواد آذری جهرمی در استوری اینستاگرام خود خبری درباره شکست فیلترینگ تلگرام را اعلام کرده بود بنا به این آمارها بازدید از تلگرام روز به روز بعد از فیلتر در حال افزایش و بازگشت به حالت اولیه است.

آمار بازديد از تلگرام بعد از فيلترينگ_ منتشر شده در استوري وزير ارتباطاتپ

آمار بازديد از تلگرام بعد از فيلترينگ_ منتشر شده در استوري وزير ارتباطات

 

نظرات مختلفی درباره فیلترینگ تلگرام وجود دارد برخی دولت مردان موافق این تصمیم هستند و برخی مخالف. از این رو خبرگزاری ایسنا گفت‌وگویی با رمضان علی سبحانی‌فر رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس داشته است که خلاصه‌ای بخش‌های مهمی از این مصاحبه را بازگو می‌کنیم.

 

فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است

رمضان علی سبحانی‌فر رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس منعقد است که فیلتر تلگرام و درنتیجه کاهش سرعت اینترنت روش مناسبی برای هموار کردن راه فعالیت اپلیکیشن‌ها داخلی نیست. به گفته وی فیلترینگ تلگرام نه‌تنها باعث کاهش استقبال مردم از این اپ نشده است بلکه نصب فیلترشکن‌ها در گوشی‌ها هم به‌شدت افزایش یافته است که این مسئله موجب به خطر افتادن فضای امنیتی، سیاسی و اخلاقی جامعه خواهد شد. وی از تعبیر زیبایی برای مخالفتش با فیلترینگ استفاده کرده است: «فیلترینگ از چاله به چاه افتادن است»!

 

انتقاد به اختصاص بودجه به پیام‌رسان‌های بومی

سبحانی‌فر بر این باور است که مردم به دلیل خدمات و سرویس‌های اپلیکیشن‌های فیلتر شده از آن‌ها استقبال می‌کنند بنابراین وی خواستار بررسی عملکرد برنامه‌ها و پیام‌رسان‌های بومی همچون سروش، ایتا، بله، گپ و آی گپ است.

از صحبت‌های وی به نظر می‌رسد که کمی با اختصاص بودجه میلیاردی به پیام‌رسان‌های داخلی مخالف است تا جایی که به مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم پیشنهاد داد در تعیین بودجه میلیاردی برای اپ های داخلی بیشتر به موفقیت این برنامه و تأثیرگذاری و جلب رضایت کاربران توسط این اپ ها توجه شود.

 

محرومیت مردم از مخابره بدون محدودیت اطلاعات موجب لطمه به اعتماد جامعه

در حال حاضر استفاده از روش‌های سابق ارتباطی همچون SMS تا حد زیادی منسوخ شده است و با به وجود آمدن پیام‌رسان‌ها مردم برای برقراری ارتباطات با یکدیگر از این روش سریع‌تر و البته ارزان‌قیمت‌تر استفاده می‌کنند. سبحانی‌فر هم به همین موضوع اشاره دارد و در این مرود چنین توضیح داده است:

امروز به لطف رشد سریع، روزافزون و ارزان‌قیمت فناوری‌ها، اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌ها امکان مخابره حجم زیادی فیلم، عکس، صوت و متن برای عموم مردم به وجود آمده است به همین دلیل محرومیت جامعه و خارج کردن این امکانات از دسترس آنان موجب لطمه به اعتماد جامعه و ناَپایدار شد تصمیمات جایگزین می‌شود.

 

پیام‌رسان‌های بومی و حمایت از آن‌ها

سبحانی فر معتقد است که پیام‌رسان‌های بومی به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و راه زیادی تا بلوغ دارند. استارت‌آپ‌های ایرانی برای آنکه بتوانند فناوری اپلیکیشن‌های خارجی را در اختیار داشته باشند و بتوانند سرویس‌های کارآمد و جذاب آن‌ها را ارائه کنند نیازمند حمایت دولت هستند اما این حمایت‌ها باید با توان فنی و اجرایی آن‌ها تناسب داشته باشد. رمضان علی سبحانی فر درباره حمایت از پیام‌رسان‌های بومی توضیح داد:

از این اپلیکیشن‌ها باید حمایت شود اما این حمایت باید متناسب با عملکردها و موفقیت‌های آن‌ها باشد. دولت باید ارزیابی دقیق و فنی نسبت به حجم پول پرداختی به این شرکت‌ها و موفقیت‌ها و ناکامی‌های آن‌ها داشته باشد. حمایت‌های مالی و غیرمالی از اَپ‌هایی که توان فناوری و اجرایی مؤثر ندارند «بی‌فایده» است و موجب هدر رفتن منابع و تشدید بی‌اعتمادی جامعه نسبت به کل این مجموعه می‌شود.

 

آیا اهداف فیلترینگ تلگرام محقق شده است

به گفته سبحانی فر در سراسر دنیا بعد از اجرای هر سیاستی در یک دوره مشخص، نتایج حاصل از آن سیاست بررسی می‌شود بنابراین بهتر است که ما هم نتایج این عمل را بسنجیم تا ببینیم که تداوم فیلترینگ تلگرام به صلاح است یا خیر؟ مسئولان باید ببینند که در این مدت به چند درصد از اهدافشان رسیده‌اند؟ فواید فیلترینگ تلگرام بیشتر بوده است یا مضرات آن؟

 

عدم توانایی پیام‌رسان‌های داخلی در برطرف کردن نیاز کاربران

این روزها پای بسیاری از فعالیت‌های روزانه کاربران به پیام‌رسان‌ها باز شده است و دیگر از این ابزار صرفاً برای سرگرمی استفاده نمی‌شود تا جایی که حتی بسیاری از کسب‌وکارها از طریق همین پیام‌رسان‌ها کسب درآمد می‌کنند. رمضان علی سبحان معتقد در حال حاضر که نمی‌توانیم سرویس‌ها و خدمات مورد انتظار مردم را ارائه دهیم نباید پیام‌رسان‌های خارجی را محدود کنیم.

 

عدم موفقیت پیام‌رسان‌های داخلی در مدت فیلترینگ

در آخر سبحانی فر به این مسئله اشاره کرده است که حتی با وجود فیلترینگ تلگرام، باز هم پیام‌رسان‌ها بومی موفق نبوده‌اند که این مسئله نشان می‌دهد این اپلیکیشن‌های داخلی نتوانسته‌اند انتظارات عمومی را برآورده سازند.

 

نظرات خود را با ما در ميان بگذاريد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف همراهی کنید:

کانال تلگرام با آیدی faceitmag@

توییتر با آیدی faceit_ir@

اینستاگرام با آیدی faceit_mag@

کانال سروش با آیدی faceit_mag@

منبع خبر: ايسنا

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

kave

یک‌شنبه, 30 اردیبهشت 1397

و این است قانون جنگل .. همه چی برای خودشون آزاد و برای مردم نه !
خدا خودش راه راست رو به میلیاردرها و سردمداران قدرت نشون بده
همیشه نور بر تاریکی پیروز بوده و ظلم و ستم پایان داره.

پاسخ

ثبت نظر