گرانی موبایل هنوز هم پای‌برجاست/ وعده دوباره وزیر برای آرام شدن اوضاع

گرانی موبایل هنوز هم پای‌برجاست/ وعده دوباره وزیر برای آرام شدن اوضاع

مدتی است که شاهد آشفتگی‌ بازار موبایل در کشور هستیم. دلیل اصلی افزایش قیمت شدید گوشی‌های هوشمند افزایش قیمت دلار عنوان می‌شد اما پس از مدتی مشخص شد که سودجویان بیشتر از افزایش قیمت دلار بازار را به‌هم‌ریخته‌اند. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات چندی پیش لیستی از شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده بودند را منتشر کرد. این شرکت‌ها تنها به اندازه یک‌چهارم ارز دولتی دریافتی گوشی وارد کشور کرده بودند. قسمت بدتر ماجرا اینجا بود که حتی تعدادی از همین گوشی‌های وارداتی با ارز دولتی هم با قیمت ارز آزاد در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

وزیر ارتباطات پیگیر این موضوع شد و در ابتدای تیرماه وعده داد که طی 10 روز بازار به تعادل خواهد رسید اما هنوز هم وضعیت بازار تغییری نکرده است. بنا به بررسی‌ها افزایش قیمت و کمبود گوشی هنوز هم در بازار وجود دارد.

اگرچه وعده قبلی وزیر ارتباطات عملی نشد اما دوباره آذری جهرمی وعده داده است که در هفته جاری راه‌های کاهش قیمت را طی جلسه‌ای با وزیر صنعت بررسی می‌کند.

 

گوشی‌های توقیف شده باید وارد بازار شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از راه‌هایی که باعث بهبود وضعیت بازار می‌شود را تزریق گوشی‌های توقیف شده به بازار می‌داند:

تعداد زیادی از گوشی‌هایی که احتکار شده فعلاً توقیف شده است برای تعدیل بهای گوشی تلفن همراه باید گوشی‌های توقیف شده وارد بازار شود تا قیمت به وضعیت رضایت بخش نزدیک شود. با ‌وجود تثبیت ارز پیش‌بینی می‌شود قیمت به وضعیت رضایت‌بخش نزدیک شود.

 

پرونده گران‌فروشی شرکت‌های موبایلی در دست تعزیرات

تخلف شرکت‌هایی که ارز دولتی برای واردات موبایل دریافت کرده بودند کاملاً مشخص است اما هنوز هم حکم واضحی برای این شرکت‌ها صادر نشده است این در حالی است که هفته گذشته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفته بود:

در حال بررسی تخلفات شرکت‌های واردکننده گوشی‌های تلفن همراه هستیم و پس از دریافت مدارک لازم، احکام این شرکت‌های متخلف تا یک ماه دیگر صادر می‌شود.

پیشنهاد فیسیت: آیا گوشی شما با ارز دولتی وارد کشور شده است؟

 

فروشندگان دست نگه‌داشته‌اند

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی معتقد است که اعلام لیست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی برای واردات موبایل تاکنون هیچ فایده‌ای برای بازار متلاطم گوشی نداشته است حتی وی اعلام کرده است همین بلاتکلیفی‌ها باعث شده است تا عده زیادی از فروشندگان موبایل برای فروش گوشی‌های خود دست نگهدارند تا شاید بازار ثابت شود. همین مسئله باعث سردرگمی خریداران هم شده است.

مهدی محبی در ادامه توضیح داد:

از سوی دیگر عرضه و تقاضا در بازار گوشی موبایل نیز همخوانی ندارد و به دلیل آنکه بازار با کمبود کالا روبرو است، نمی‌توان به کاهش قیمت گوشی در شرایط فعلی امیدوار بود.

 

آشفتگی بیشتر بازار موبایل با پملب شدن 200 هزار گوشی

در حال حاضر با کمبود گوشی در بازار مواجه هستیم که این مسئله خود بر آشفتگی‌های بازار موبایل بیشتر دامن می‌زند. وزیر ارتباطات هم به این مسئله اشاره کرده بود. رمضان علی سبحانی فر، رئیس کارگروه ارتباطات مجلس شورای اسلامی در این مورد توضیح داد:

هم اکنون بخش عمده‌ای از این گوشی‌هایی که با ارز دولتی به کشور آمده، در بازار عرضه نشده و رجیستر شده است. به دلیل نظارت بر این بازار، سازمان تعزیرات بخشی از این گوشی‌ها را در انبار پلمب کرده است که این موضوع باعث التهاب بیشتر و کمبود کالا در بازار شده است. آمار غیررسمی حاکی از آن است که حداقل 200 هزار گوشی توسط تعزیرات پلمب شده و در انبارها قرار دارد.

به اعتقاد وی این گوشی‌ها باید با ارز 4200 تومانی به بازار تزریق شوند البته او معتقد است اعمال طرح رجیستری برای این گوشی‌ها می‌توان بخشی از مشکل گرانی موبایل در کشور را حل کند.

 ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: مهر


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ehsan

یک‌شنبه, 24 تیر 1397

خب از این موارد در جامعه ما زیاد رخنه کرده
خواهش از وزیر خب این شرکت ها رو میشه در عرض یک هفته درشونو گل گرفت 20 تا شرکت اگر ببندید بقیه دیگر از اینکارا نمیکنن
ما که میخواهیم گوشی یا لپ تاپ بگیریم باید با دلار 9000 ت بخریم .؟
گوشی که قیمت اصلیش
370 یورو
نهایت قیمتش باید 1600000 تومان باشد تازه کمتر نه اینه قیمت امروز بعد از 14 روز که وزیر گرامی وعده داده بودند تا 10 روز قیمت درست میشود پس چی شد .؟
دوباره باید وعده جدید منتظر باشیم یک ماهی تا دوباره تازه برسیم قیمت 3 ماه پیشمون .؟ چرا باید گرانی باد
ممنون

پاسخ

ehsan

پنج‌شنبه, 28 تیر 1397

سلام بعد از چند روز دیگر برگشتیم
قیمت دوباره بالاتر رفت یک گوشی nova 3 e یا همون p20lite قیمتش در 20/01/97 بود 1700000 تومان الان شده 2810000 تومان
هر روزم بدتر میشود . ؟ چرا
ما اخرش نفهمدیم هر چی از تاریخ گوشی میگذره باید افت قیمت پیدا کنه ولی در ایران برعکس هست میره بالا .؟
الان میابیت این گوشی نهایتش 1400000 تومان باشد نه 3 برابر قیمت اصلی
تشکر ...

پاسخ

ehsan

دوشنبه, 01 مرداد 1397

سلام
وضعیت گرانی موبایل دیگر شورش در اومده هر روز بد تر از دیروز داره میشه
یک گوشی nova 3 e که قیمت اصلیش باید 1700000 تومان باشد قیمت امروز که 01/05/1397 هست شده
nova 3 – پخش عمده گوشی موبایل nova 3 هواوی

3,020,000 تومان
خجالت اوره قیمت زشته ظلم حرام خواری مگر نیست این پس چیه یک گوشی اینقدر تفاوت قیمت داشته باشد هر روز همم بیشتر میشود .
اینم مدرک تازه این قیمت به صورت عمده هست
5 تا از این فروشگاه ها رو بگیرید ببندید یا پلمپ کنید قیمت ها درست میشن نمونه ها .
https://www.digikala.com/
http://tellstar.ir/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87/nova-3-%d9%be%d8%ae%d8%b4-%d8%b9%d9%85%d8%af%d9%87-%da%af%d9%88%d8%b4%db%8c-%d9%85%d9%88%d8%a8%d8%a7%db%8c%d9%84-nova-3-%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%88%db%8c/
کیمیا انلاین یا بقیه فروشگاه های اینترنتی انلاین دارن میفروشن

پاسخ

ثبت نظر