تشعشعات آنتن‌های مخابراتی باری دیگر مطرح شدند، این بار موضوع پایش و یافتن راه‌حل

تشعشعات آنتن‌های مخابراتی باری دیگر مطرح شدند، این بار موضوع پایش و یافتن راه‌حل

موضوع نگران کننده تشعشعات آنتن‌های مخابراتی باری دیگر مطرح شدند، این بار موضوع پایش دائمی اندازه این تشعشعات و یافتن راه‌حلی برای رفع مشکل گستردگی استفاده از آنتن‌ها در سطح شهر است.

ازدیاد آنتن‌های مخابراتی BTS در مناطق شهری مختلف کشور مدت‌هاست که برای ساکنان این نواحی نگرانی‌هایی را درباره مضر بودن این تشعشعات برای بدن به وجود آورده است.

با وجود این نگرانی‌ها سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بارها تأکید کرده است که همه تجهیزات مخابراتی که به صورت قانونی وارد کشور شده‌اند را از نظر ایمنی تشعشات مورد آزمایش قرار می‌دهد تا مطمئن شود از تجهیزاتی که برای بدن مضر هستند استفاده نمی‌شود. ضمناً این سازمان معتقد است که میزان تشعشعات تجهیزات رادیویی کمتر از استاندارد جهانی است بنابراین این اشعه‌ها ضرری به بدن نمی‌رسانند.

توضیحات سازمان تنظیم مقررات بسیار از مردم را راضی نکرده است تا جایی که هنوز هم نگرانی‌های بسیاری در این زمینه برای مردم وجود دارد. مردم شیراز هم با موضوع تشعشعات مشکلات زیادی دارند تا جایی که پیش‌تر اعتراضاتی هم در این مورد داشتند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در سفر به شیراز به این موضوع پرداخته بود. گویا برای اندازه‌گیری فرکانس‌های رادیویی در شهر شیراز 18 سایت راه‌اندازی شده است.

پیشنهاد فیسیت: پیگیری موضوع پارازیت‌های شهر شیراز با حضور وزیر ارتباطات در فارس

 

نظر وزیر ارتباطات در مورد ضرر تشعشعات رادیویی

آذری جهرمی در مورد تشعشعات آنتن‌های BTS نظر متفاوتی با سازمان تنظیم مقررات دارد. او در مورد مضر بودن آنتن‌های BTS چنین توضیح داده است:

ما به هیچ عنوان نگفته‌ایم که آنتن‌های مخابراتی BTS خطر ندارد. کارکرد آنتن‌های BTS در سطح شهر را همچون کارکرد چاقو است. به طور حتم درصورتی که از این تجهیزات به صورت صحیح استفاده نشود ممکن است برای سلامتی شهروندان خطرناک باشد.

به اعتقاد او باید سطح تشعشعات آنتن‌های مخابراتی در سطح شهرها مرتباً پایش شود. البته وی اعلام کرده است که تاکنون هیچ تخلفی درباره تشعشعات بیش از استاندارد در هیچ کجای کشور اعلام نشده است.

 

جایگزینی برای گسترش بیش از حد آنتن‌های BTS در کشور

با توجه به افزایش سطح تقاضا و لزوم پوشش دهی آنتن در همه نقاط شهری، گسترش آنتن‌های BTS اجتناب‌ناپذیر است اما باید دید که وزارت ارتباطات برای رفع این مشکل چه تدابیری اندیشیده است.

به اعتقاد وزارت ارتباطات تجمیع دکل‌های مخابراتی اپراتورهای همراه، مناسب‌ترین راهکار برای رفع این مشکل است. البته به گفته آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این پروژه در حال حاضر برای سه اپراتور اصلی کشور در حال اجراست. وی در این مورد چنین توضیح داده است:

پروژه تجمیع آنتن‌های مخابراتی سه اپراتور اصلی کشور، چند وقتی است که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیگیری است. مذاکراتی با شهرداری‌های کل کشور در خصوص عملیاتی کردن این برنامه هم انجام شده است. این عملیات در حال حاضر در برخی شهرها از جمله مشهد و کیش با موفقیت انجام شده است.

پروژه یکسان‌سازی آنتن‌های مخابراتی سه اپراتورها همراه در پایتخت نیز در حال پیشرفت است.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید

منبع خبر: ایرنا


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر