خانه هوشمند به صورت آزمایشی در ایران اجرا می‌شود

خانه هوشمند به صورت آزمایشی در ایران اجرا می‌شود

خانه هوشمند به صورت آزمایشی در ایران اجرا می‌شود. در این راستا کنتورهای آب، برق، کلیدها، پست برق و روشنایی معابر هوشمند می‌شوند.

یکی از موضوعات مهم این روزهای دنیا اینترنت اشیا و هوشمندسازی بخش‌های مختلف زندگی است. در این راستا معاون وزیر ارتباطات، رسول سرائیان، از اجرای آزمایشی خانه هوشمند در کشور خبر داده است.

در حال حاضر نخستین کنگره جهانی هوشمند 2018 در دانشگاه شهید بهشتی تهران و با هدف ارائه تجربیات بین‌المللی در مبحث فناوری‌های هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال برگزاری است. در این کنگره دو روزه که رویکرد دولت هوشمند، شهر هوشمند و بانکداری هوشمند را دنبال می‌کند، میهمان‌هایی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، سوئد، هلند، بلاروس و یونان حضور دارند.

معاون وزیر ارتباطات در این کنگره چالش‌های پیش ‌روی کشور را انرژی، محیط زیست، اشتغال، بهره‌وری، رشد اقتصاد و مهم‌تر از همه شفافیت، اعلام کرد. به اعتقاد وی فناوری اطلاعات رکن موثر برای مقابله با همه این چالش‌هاست. وی در این خصوص چنین توضیح داد:

فناوری‌های ارتباطی تنها فناوری محسوب می‌شوند که برخلاف سایر فناوری‌ها، پیشرفت در آن‌ها موجب کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری می‌شود.

سرائیان نخستین رکن شهر هوشمند را زیر ساخت ارتباطی می‌داند و بنابراین زیرساخت ارتباطات تلفن همراه در کشور را برای این کار مناسب است. از این رو وی از آغاز فعالیت برای اجرای آزمایشی خانه هوشمند در کشور بر همین بستر خبر داده است.

در همین راستا تفاهم نامه‌ای با وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به امضا رسیده است که بر اساس این تفاهم نامه استفاده از فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیا و هوشمندسازی صنایع در دستور کار قرار گرفته است. این تفاهم نامه علاوه بر کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری را هم به دنبال خواهد داشت.

با اجرایی شدن این تفاهم نامه قرار است کنتورهای آب، برق، کلیدها، پست برق و روشنایی معابر هوشمند شوند. مسلما این اتفاق کاهش چشمگیری در مصرف آب و برق را به دنبال خواهد داشت که در شرایط کنونی کشور و کمبود آب، بسیار مفید خواهد بود.

اگرچه در این گزارش نامی از هیچ شهری آورده نشده است اما حدود یک سال پیش عنوان شده بود که اولین شهر هوشمند ایران در بوشهر تاسیس خواهد شد.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید

منبع خبر: مهر


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر