کمبود 8 میلیون گوشی در بازار رکوردهای بی سابقه قیمت گوشی را به دنبال داشت

کمبود 8 میلیون گوشی در بازار رکوردهای بی سابقه قیمت گوشی را به دنبال داشت

کمبود 8 میلیون گوشی در بازار رکوردهای بی سابقه قیمت گوشی را به دنبال داشت. تاجایی که قیمت گوشی‌ها 3 تا 4 برابر شده است.

بازار موبایل ایران مدت‌هاست که شرایط نامطلوبی را سپری می‌کند و با افزایش شدید قیمت گوشی‌ها، چه پرچمداران و چه گوشی‌های میانرده، مواجه هستیم. به این ترتیب گوشی‌های پرچمداری که تا 6 ماه پیش 3 تا 5 میلیون تومان قیمت داشتند حالا قیمتشان حتی به 16 میلیون هم رسیده است. در تصویر زیر لیست قیمت گوشی‌های بالارده‌ای که در بازار بیش از 10 میلیون تومان قیمت دارند را می‌بینید.

افزایش شدید قیمت دلار، در کنار نبودن کالای کافی در بازار برای فروش، بازار موبایل ایران را فلج کرده است. این مسئله به حدی رسیده است که سامانه همتا (سامانه طرح رجیستری گوشی) در کانال رسمی خود در پیام رسان بله، آمار واردات گوشی موبایل به کشور را منتشر کرده و از رکود بی سابقه در این بازار خبر داده است. نهایتا سامانه همتا از مسئولان خواسته است تا با اتخاذ تصمیمات کارشناسی و تدابیر مناسب، زمینه ورود هرچه سریع‌تر کالا به بازارهای تلفن همراه را فراهم کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کشور برای مدت یک سال، به بیش از 20 میلیون گوشی نیاز است که حدود 3 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. این در حالی است که در 6 ماهه اول سال 97 تنها 2 میلیون و 620 هزار گوشی به صورت قانونی وارد کشور شده است. البته در ابتدای سال 97 حدود 2 میلیون گوشی هم فروخته شده است که بخشی از آن‌ها واردات سال 96 بوده‌اند.

این آمارها نشان از آن دارد که اختلاف شدیدی بین عرضه و تقاضا در بازار موبایل ایران حکم فرما است که بازار را دچار رکود سنگینی کرده است.

یکی از راه‌هایی که برای متعادل کردن بازار موبایل در کشور در نظر گرفته شد، ترخیص 600 هزار گوشیِ مانده در گمرک بود اما اگر به تفاوت بسیار زیاد عرضه و تقاضا توجه کنیم (که تفاوت حدود 8 میلیونی است)، متوجه می‌شویم که این تعداد گوشی دردی از شرایط نا به سامان بازار موبایل در ایران دوا نمی‌کند.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: مهر


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

یه کاربر

شنبه, 17 شهریور 1397

شما بگو 100 میلیون کیه که بخره میخوان با گرون کردن همه چیز از تخم مرغ تا گوشی هزینه تحریم ها رو از جیب ملت پرداخت کنن

پاسخ

ثبت نظر