رویداد جاده ابریشم 97 در شیراز برگزار شد

رویداد جاده ابریشم 97 در شیراز برگزار شد

رویداد جاده ابریشم 97، دومین دوره برگزاری این تور استارتاپی، روز قبل (24 مهرماه) به شیراز رسید و 9 استارتاپ شیرازی به ارائه خود پرداختند.

رویداد جاده ابریشم 97، دومین دوره برگزاری این تور استارتاپی، روز قبل (23 مهرماه) به شیراز رسید. در این رویداد که با حضور داوران ایرانی و خارجی برگزار شد، 9 استارتاپ برتر در شیراز که از بین بیش از 50 استارتاپ انتخاب شده بودند، خود را معرفی کردند.

رویداد جاده ابریشم 97 در شیراز ابتدا با سخنرانی یکی از داوران آغاز شد، سخنرانی که از تلاش‌های این داور برای معرفی و گسترش کسب و کار خود می‌گفت.

آغاز رویداد Sillkroad 97 شیراز

آغاز رویداد Sillkroad 97 شیراز

ارائه سه استارتاپ اول

بعد از این سخنرانی ارائه استارت‌ها آغاز شد و در این قسمت ابتدا سه استارتاپ خود را معرفی کردند. اولین ارائه استارتاپ جاده ابریشم مربوط به sepanja بود، وب سایت رزرو آنلاین اقامتگاه برای توریست‌ها، استارتاپ دوم پادپرس بود، که با استفاده از پاسخ مردم و کامیونیتی‌ها، راه‌حل مشکلات و معضلات بیزنس‌ها را پیدا می‌کرد و این راه‌حل‌ها را به بیزنس‌ها می‌فروخت. سومین استارتاپ‌ چن چن بود، اپلیکیشن موبایلی که همه‌چیز درباره فوتبال را یک‌جا جمع می‌کند، از اخبار گرفته تا فروش بلیت و... . این استارتاپ خود را رقیبی برای ورزش 3 می‌دانست.

ارائه استارتاپ چن چن

ارائه استارتاپ چن چن

 

ارزش‌گذاری، بزرگ‌ترین مشکل استارتاپ‌های ایرانی

بعد از ارائه این سه استارتاپ، یکی دیگر از داوران به نام بابک تدین، کسی که تنها 6 ماه از فعالیت کاریش در ایران می‌گذرد، روی سن آمد و از مشکلات استارتاپ‌های ایرانی گفت. از نظر او مشکل عمده استارتاپ‌ها، حتی استارتاپ‌هایی که تاقبل از این ارائه داده بودند، ارزش‌گذاری است. به این معناکه استارتاپ‌ها در ابتدا بیشتر از تلاش برای جذب سرمایه برای طولانی مدت، باید با گرفتن سرمایه برای مدتی کوتاه‌تر، بیشتر به فکر نشان دادن توانایی و درآمدزا بودن استارتاپ خود باشند.

 

ارائه سه استارتاپ دوم

بعد از این سخنرانی، رویداد جاده ابریشم 97 شیراز با معرفی سه استارتاپ دیگر دوباره از سر گرفته شد. چهارمین ارائه مربوط به استارتاپ Iranacard بود، نوعی برنامه با مدل affiliate مارکتینگ که به کسب و کارها کمک می‌کند تا مخاطب پیدا کنند. استارتاپ‌ پنجم carina بود، استارتاپی که دغدغه‌های دارندگان ماشین از جمله سرویس‌ها، خرابی، نگهداری داده‌های ماشین مثل زمان تعویض روغن و... را پاسخ می‌دهد. ششمین ارائه مربوط به استارتاپ الفبا بود، استارتاپی برای معلم‌ها و دانش‌آموزان که دوره‌های آنلاین دارد. معلم‌ها می‌توانند در این برنامه دوره‌های آموزشی خود را قرار داده و کسب درآمد کنند و از سوی دیگر دانش‌آموزان هم می‌توانند با خرید این دوره‌ها، از آموزش راه دور بهره ببرند.

ارائه استارتاپ الفبا

ارائه استارتاپ الفبا

 

شبکه‌سازی و ارائه سه استارتاپ آخر 

بعد از ششمین ارائه، زمان پذیرایی و شبکه سازی حاضران در این رویداد فرا رسید که اگرچه زمانی 15 دقیقه‌ای برای آن در نظر گرفته شده بود اما بیشتر از این مدت طول کشید.

بعد از این استراحت کوتاه، سه استارتاپ آخر یعنی imedito و سیبویه که هر دو در زمینه سلامت و پزشکی فعالیت داشتند و استارتاپی که به والدین در انتخاب مهدکودک برای فرزندانشان کمک می‌کرد، ارائه داشتند.

ارائه استارتاپ imedito

ارائه استارتاپ imedito

 

پنلی با موضوع BootStrapping

تا به اینجا ارائه استارتاپ‌ها به پایان رسید. حالا نوبت داوران بود تا برترین استارتاپ‌ها را معرفی کنند. بنابراین در فرصتی که به داوران داده شد تا تصمیم‌گیری کنند، پنلی با حضور هادی فرنود، وحید سهراب‌پور، امید امرایی، حامد تکمیل و حامد جعفری برگزار شد.

شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های رویداد جاده ابریشم 97 شیراز، همین پنل بود که در آن بر سر موضوع استارتاپ‌ها بر مبنای BootStarpping بحث شد و اینکه تعدادی از استارتاپ‌ها می‌توانند کار خود را به این شیوه شروع کنند یعنی با حداقل‌ منابع کار خود را پیش ببرند، تا حد امکان تمامی نیازهای استارتاپ را خودشان مرتفع کنند و آن را برون سپاری نکنند تا هزینه‌ای نداشته باشد اما امید امرایی، موسس جامعه تجربه کاربری شیراز، نظری متفاوت نسبت به بقیه داشت. به اعتقاد او تمرکز روی یک جامعه هدف خاص و تلاش برای راضی نگه داشتن آن‌ها، نوعی بوت استرپینگ است.

پنل بحث درباره BootStrapping در رودیداد جاده ابریشم 97 شیراز

پنل بحث درباره BootStrapping در رودیداد جاده ابریشم 97 شیراز

اعلام نتایج و معرفی برترین تیم‌ها

بعد از این پنل 30 دقیقه‌ای، بالاخره بخش هیجان‌انگیز اعلام نتایج فرا رسید و سه تیم برتر معرفی شدند. استارتاپ الفبا جایگاه برترین تیم استارتاپی شیراز شد و جواز حضور در مرحله دوم رویداد جاده ابریشم 97 در کیش را بدست آورد. دو تیم برتر دیگر به ترتیب چن چن و imedito بودند اما متاسفانه تنها یک تیم به کیش خواهد رفت.

تیم استارتاپی جاده ابریشم 97، بعد از شیراز به کرمان، تهران و مشهد خواهند رفت و بعد از انتخاب برترین استارتاپ‌های هر شهر، بالاخره در تاریخ 2 و 3 اسفندماه، مرحله دوم این رویداد در کیش برگزار خواهد شد.

 

نظر حاضران

تعداد زیادی از حاضران رویداد جاده ابریشم امسال همگی معتقد بودند که سطح استارتاپ‌های حاضر در رویداد سال گذشته به مراتب بالاتر بود و توقع بیشتری از استارتاپ‌های حاضر داشتند با این وجود تعدادی دیگری معتقد بودند که استارتاپ‌های امسال بدون هیچ حمایت مالی از سمت دولت کار خود را آغاز کرده‌اند بنابراین نباید انتظار غیر معقولی از آن‌ها داشته باشیم.

 

با همه این اوصاف دومین دوره برگزاری رویداد جاده ابریشم در شیراز هم به پایان رسید و استارتاپ شیرازی الفبا، جواز حضور در مرحله دوم این رویداد در کیش را به دست آورد.

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: فیسیت


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ایمان

جمعه, 27 مهر 1397

دوست داشتم بتونم حضور داشته باشم اما نشد. با این وجود لایو اینستا شما عالی بود و همچنین پوشش رویداد به صورت زنده از تلگرام. مرسی

پاسخ

ثبت نظر