بوت استرپینگ، روشی کارآمد برای استارتاپ‌هایی که سرمایه‌گذار ندارند

روش-بوت-استرپینگ_1539788786.jpg

بوت استرپینگ، بهترین روش برای استارتاپ‌هایی که سرمایه‌گذار ندارند است؛ اما این روش چیست؟

این روزها جوان‌های خلاقی را می‌بینیم که ایده‌های خود را در قالب استارتاپ درآورده‌اند. ایده‌آل این استارتاپ‌ها به دست آوردن یک سرمایه‌گذار خوب برای گسترش استارتاپ است اما همیشه چنین اقبالی به استارتاپ‌ها رو نمی‌کند و ممکن است کمبود سرمایه به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های استارتاپ‌ها تبدیل شود.

پیدا نکردن یک سرمایه‌گذار مناسب، همیشه به معنای شکست استارتاپ نیست بلکه استفاده آگاهانه و هوشمندانه از روش‌هایی مانند بوت استرپینگ (Boot Strapping) می‌توانید کمبود این سرمایه‌گذار را جبران کنید.

شاید با شنیدن واژه بوت استرپینگ آن را با BootStrap که در برنامه نویسی کاربرد دارد اشتباه بگیرید اما این مسئله کاملاً با هم فرق دارند. با ما همراه باشید تا روش بوت استرپینگ را به صورت واضح توضیح دهیم.

بوت استرپینگ (Boot Strapping) چیست

بوت استرپینگ (Boot Strapping) چیست

روش بوت استرپینگ به معنای راه‌اندازی یک استارتاپ بدون سرمایه اولیه و یا با حداقل هزینه ممکن است. به این معنا که یک بیزنس را بدون هیچ سرمایه‌گذار راه‌اندازی کنید.

مرحله اول: اولین مرحله بوت استرپینگ با پس‌اندازهای شخصی و یا خانوادگی شروع می‌شود. حتی در این مرحله، مدیر استارتاپ می‌تواند کار اصلی دیگری داشته باشد و به استارتاپ به چشم یک شغل دوم نگاه کند.

مرحله دوم: مرحله دوم در این روش، کسب سرمایه برای استارتاپ از طریق درآمد خود استارتاپ است. به این معنا که هر درآمدی که از استارتاپ به دست می‌آید خرج خود آن شود. این شیوه به بیزنس کمک می‌کند تا ضمن فعال بودن، رشد کند. البته در این مرحله رشد بیزنس بی‌شک بسیار کند است و دلیل آن هم این است که ابتدا باید استارتاپ‌ها درآمدی داشته باشد تا توسعه پیدا کند.

مرحله سوم: بوت استرپینگ به معنای گرفتن یک وام بزرگ نیست. ممکن است در حین مسیر یک وام هم بگیرید اما این وام کوچک معمولاً برای خرید تجهیزات و یا استخدام افراد بیشتر است. بنابراین این وام به معنای منبع اصلی سرمایه بیزنس نیست بلکه به عنوان یک منبع ثانویه می‌توان به آن نگاه کرد.

مزایای بوت استرپینگ چیست

شیوه Boot Strapping مزایای خاص خود را دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. نیازی نیست کسب و کار خود را برای یک سرمایه‌گذار توضیح دهید، بلکه جلب نظر مشتری کفایت می‌کند
  2. خلاقیت شما دلیل پیشرفتتان می‌شود
  3. فشار روانی برای بازپرداخت وام یا پاسخ‌گویی به سرمایه‌گذار وجود ندارد
  4. پتانسیل خلاقیت و نوآوری بالا می‌رود

نکاتی که نباید فراموش کنید

اگر می‌خواهید از روش بوت استرپینگ برای استارتاپ خود استفاده کنید، باید نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صبور باشید

فراموش نکنید که در بوت استرپینگ به دنبال موفقیت سریع نباشید بلکه به دلیل نبود سرمایه، پروسه بزرگ شدن بیزنس شما زمان‌بر است. این مسئله همیشه هم بد نیست مخصوصاً اگر تازه شروع به کار کرده‌اید و در حال یادگیری اصول کسب و کار هستید. در این شرایط اگر سرمایه زیادی در دسترس شما باشد، شاید در استفاده از آن دچار اشتباه شوید و این سرمایه را از دست بدهید.

روی پروسه‌های پول ساز تمرکز کنید

در روش بوت استرپینگ باید بیشتر درآمد حاصل از کار را (80 درصد) به پروژه بازگردانید. با این اوصاف بهتر است که روی فرآیندهایی تمرکز کنید که درآمد بیشتری را به استارتاپ شما سرازیر می‌کنند.

چه کمپانی‌هایی کار خود با بوت استرپینگ آغاز کرده‌اند

به راه انداختن یک بیزنس موفق آن هم با هیچ سرمایه اولیه کمی عجیب به نظر می‌رسد اما جالب است بدانید کمپانی‌های بزرگی همچون سیسکو، eBay، اوراکل، مایکروسافت و... کار خود را با همین روش آغاز کرده‌اند و حالا موفق‌ترین کمپانی‌های دنیای تکنولوژی هستند.

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهیس  کنید.

منبع خبر: smallbiztrends و inc


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر