سریع‌ترین روش‌های انتقال فایل بین کامپیوتر و دستگاه‌های موبایل

سریع‌ترین روش‌های انتقال فایل بین کامپیوتر و دستگاه‌های موبایل

در این مقاله انواع روش‌ها را برای انتقال فایل از هر پلتفرم به یک پلتفرم دیگر را به شما آموزش می‌دهیم.

زمانی را به یاد می‌آورید که برای انتقال فایل‌ها باید از چندین فلاپی دیسک استفاده می‌کردیم؟ یا باید فایل‌هایمان را روی سی‌دی رایت می‌کردیم که مدام می‌سوختند؟ خوشبختانه دیگر مجبور نیستیم از چنین روش‌های سختی استفاده کنیم.
درحالی که انتقال فایل هیچ‌گاه به اندازه امروز سریع نبوده اما باز هم یک روز کامل طول می‌کشد تا صورت گیرد. پس چطور با پیشرفت علم هنوز روشی سریع و ساده ساخته نشده تا فایل‌ها را از یک گوشی به گوشی یا یک کامپیوتر به یک دستگاه موبایل منتقل کنیم؟ 
در این مقاله ما چند روش خوب را برای این کار به شما معرفی می‌کنیم که روند خسته کننده انتقال فایل را برای شما ساده‌تر و سریع‌تر می‌کنند. 

 

انتقال فایل از ویندوز به ویندوز 


بهترین روش برای انتقال فایل از ویندوز به ویندوز به این بستگی دارد که شما چند وقت یک بار این کار را انجام می‌دهید. اگر تنها یک بار قصد انتقال فایل را دارید بهتر است به طور مستقیم از وای-فای دایرکت و یا بلوتوث استفاده کنید. 
برای این که از بلوتوث استفاده کنید باید این قابلیت روی هردو کامپیوتر ویندوز شما موجود باشد. وای-فای دایرکت شبیه به بلوتوث است با این تفاوت که فایل‌ها به طور مستقیم از طریق وای-فای فرستاده و دریافت می‌شوند. وای-فای دایرکت از بلوتوث سریع‌تر است اما مشکل این است که مانند بلوتوث فراگیر نبوده و در همه دستگاه‌ها موجود نیست. 
از طرف دیگر اگر نیاز دارید تا هرروز فایل‌های زیادی را منتقل کنید بهتر است که از یک پوشه مشترک و یا یک درایو هارد اکسترنال استفاده کنید. 

 

انتقال فایل بین ویندوز، مک و لینوکس 


در این مواقع بزرگ‌ترین مانع این است که هر کامپیوتر ممکن است یک روش جدا برای ذخیره سازی داده داشته باشد. برای مثال بیشتر کامپیوترهای ویندوز مدرن از NTFS استفاده می‌کنند درحالی که کامپیوترهای مک از APFS یا HFS و کامپیوترهای لینوکس از EXT3 یا EXT4 استفاده می‌کنند. متاسفانه انتقال داده بین سیستم‌های فایل همیشه ساده نیست. 
اما درمورد انتقال داده از طریق ویندوز به مک اوضاع خیلی هم بد نیست. از نسخه  Mac OS X 10.6 به بعد سیستم عامل مک قادر به خواندن و رایت کردن در فرمت NTFS بوده‌اند. البته کاربر باید تغییرات لازم را در تنظیمات سیستم انجام دهد. درنتیجه شما می‌توانید یک پوشه را بین مک و ویندوز به اشتراک بگذارید و از آن پوشه برای انتقال فایل استفاده کنید. 
از همین روش می‌توان برای انتقال داده بین ویندوز و لینوکس استفاده کرد. اما این کار کمی دشوارتر است. 
روی هر کامپیوتر باید یک پوشه برای سیستم دیگر نصب کرد. درضمن باید روی لینوکس cifs-utils نصب کرد ( تا از طریق آن به پوشه‌های ویندوز دسترسی داشته باشید) و روی ویندوز samba نصب کنید ( تا به پوشه‌های لینوکس دسترسی داشته باشید). 

 

انتقال فایل بین ویندوز و iOS


خیلی کم پیش می‌آید که شما بخواهید فایل‌هایی را بین ویندوز و iOS انتقال دهید. مگر موزیک که می‌توانید از آی‌تونز برای همگام سازی آرشیو خود استفاده کنید. اما آی‌تونز خیلی خوب روی ویندوز کار نمی‌کند. خبر خوب این است که یک روش بهتر وجود دارد. 
FileApp اپلیکیشنی است که برای هردو آیفون و آیپد موجود است مانند یک فایل منیجر موبایل کار می‌کند. با استفاده از این اپلیکیشن شما می‌توانید هرفایلی را که روی دستگاهتان هست یافته و از آن استفاده کنید. این فایل می‌تواند در فرمت PDF, DOC, XLS, و PPT باشد. 
یکی از قابلیت‌های بسیار خوب این اپلیکیشن امکان انتقال فایل از طریق وای-فای است. این اپلیکیشن موبایل شما را به یک سرور FTP تبدیل کرده و به کامپیوتر شما امکان اتصال و دانلود فایل‌ها را می‌دهد. اما باید به یاد داشته باشید که هرکسی که از طریق این اپلیکیشن به گوشی شما متصل شود می‌تواند تمام فایل‌های روی دستگاه شما را ببیند. 

 

انتقال فایل بین ویندوز و اندروید 


مانند FileApp، روی پلی استور فایل‌های بسیار زیادی برای اندروید موجود است که از طریق آنها می‌توانید هر دستگاه اندروید را به یک سرور FTP تبدیل کنید. وقتی که FTP فعال است هرکامپیوتری می‌تواند متصل شده و سیستم فایل اندروید را مرور کرده و فایل‌های مورد نیاز را دانلود کند. 
یکی از این اپلیکیشن‌ها  WiFi FTP Server  است. شاید این اپلیکیشن خیلی خاص نباشد اما استفاده از آن بسیار ساده است و می‌توانید اتصالات SFTP را با رمز محافظت کنید. 
اگر ترجیح می‌دهید که به جای این که دستگاه خود را به طور کامل در اختیار یک دستگاه دیگر قرار دهید فایل‌ها را انتخاب شده بفرستید می‌توانید از  PushBullet برای فرستادن فایل‌ها در طول شبکه و برای هر کامپیوتری که خودتان می‌خواهید استفاده کنید. نسخه رایگان  PushBullet امکان فرستادن تا 25 مگابایت فایل را دارد اما گزینه‌های بسیار خوب دیگری برای جایگزینی این اپلیکیشن مثل AirDroid و Send Anywhere وجود دارد. 
البته شما همیشه می‌توانید دستگاه اندروید خود را به طور مستقیم از طریق کال یو‌اس‌بی به یک کامپیوتر متصل کنید. 

 

انتقال فایل بین هر دو دستگاه 


علاوه بر همه‌ی روش‌هایی که گفتیم روش‌های دیگری نیز وجود دارند که از هر دستگاهی که استفاده می‌کنید می‌توانید آن‌ها را در نظر بگیرید. 
دراپ باکس گزینه بسیار خوبی است. دراپ باکس یک سرویس ذخیره سازی فضای ابری است که فایل‌های شما را روی سرور خود ذخیره می‌کند و از هر دستگاهی که دراپ باکس را پشتیبانی کند مثل ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، آی‌او‌اس و مرورگر وب استفاده کنید. 
جنبه منفی دراپ‌باکس یا هر سرویس فضای ابری دیگر این است که فایل‌های شما از طریق یک واسط منتقل شود که کمی امنیت شما را به خطر می‌اندازد. درضمن لازم است که شما ابتدا فایل را روی دراپ‌باکس آپلود و سپس روی دستگاه مقصد دانلود کنید. 
یک گزینه دیگر انتقال فایل از طریق ایمیل با استفاده از سرویس‌هایی مثل  FileMail است که رایگان است، نیاز به ثبت نام ندارد و تا 50 گیگابایت فضا دارد. اگر FileMail برای شما کار نکرد می‎توانید از ضمیمه ایمیل استفاده کنید. 
اما بهترین جایگزین برای آن یک اپلیکیشن انتقال فایل میان پلتفرمی به نام  Feem است. این ابزار مانند بلوتوث اما 50 برابر سریع‌تر است و می‌توانید از طریق آن فایل‌ها را خیلی راحت و سریع از یک دستگاه به یک دستگاه دیگر منتقل کنید. البته هردو دستگاه باید به یک شبکه وای‌فای متصل باشند. البته لازم نیست که اینترنت حتماً کار کند. 
Feem برای ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی‌او‌اس موجود است. درضمن قابلیت‌های دیگری نیز دارد. اما نکته منفی Feem این است که پر از تبلیغات است و برای حذف تبلیغات باید 5 دلار پرداخت کنید. 


روش‌های دیگر انتقال فایل 


اگر مدام برای دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنید Feem بهتر است. اگر برای دستگاه‌هایی که در دسترس نیستند فایل می‌فرستید دراپ‌باکس خوب است. اما اگر تنها یک بار قصد انتقال فایل را دارید یکی از روش‌های مخصوص دستگاه به کار شما خواهد آمد. 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سید موسی

یک‌شنبه, 20 آبان 1397

یکی از راههای ساده تر هم استفاده از اپلیکیشن هایی مثل Airdroid و امثال این هست که میاد با استفاده از وای فای و یک مرورگر در سیستم فایل ها رو براحتی بین سیستم و گوشی جابجا میکنید.

پاسخ

ثبت نظر