شدوبنینگ در شبکه‌های اجتماعی (shadowbanning) چیست؟ آیا ممکن است شما هم دچار این محرومیت شده باشید؟

شدوبنینگ در شبکه‌های اجتماعی (shadowbanning) چیست؟ آیا ممکن است شما هم دچار این محرومیت شده باشید؟

طی چند سال گذشته شبکه‌های اجتماعی گسترش چشمگیری داشته‌اند. این شبکه‌ها دوست دارند که هرروز کاربران جدید داشته باشند. اما کاربر بیشتر به این معنی است که کنترل رفتار آن‌ها روی سایت سخت‌تر خواهد شد. 
شبکه‌های اجتماعی به این صورت کار می‌کنند که اگر قوانین را زیرپا بگذارید نمی‌توانید از پلتفرم نیز استفاده کنید. این موضوع برای همه‌ی کاربران خیلی واضح و روشن است. با این حال سال‌هاست که یک افسانه درمورد این پلتفرم‌ها وجود دارد که بسیاری از کاربران نمی‌دانند حقیقت است یا خیر. 
این افسانه شدوبنینگ (shadowbanning) یا مسدود شدن به صورت نامحسوس است. اما شدوبنینگ چیست و چه کار می‌توانیم بکنیم تا شبکه‌های اجتماعی این محدودیت را برای ما قائل نشوند؟ 

 

شدوبنینگ چیست؟ 

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به چند روش می‌توانند کاربران را با ممنوعیت مواجه کنند. ممکن است شما برای کوتاه مدت و یا یک مدت طولانی امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را از دست بدهید. اگر جرم شما خیلی سنگین باشد آن‌ها می‌توانند کاری کنند که دیگر نتوانید حساب کاربری جدید بسازید. در این روش پلتفرم با توجه به آدرس IP شما را از ورود به آن شبکه اجتماعی منع می‌کند. 
همه‌ی این ممنوعیت‌ها یک چیز مشترک دارند: کاربر خودش می‌داند که دچار منع شده است. اما شدوبنینگ (shadowbanning) به این صورت نیست. شدوبنینگ که به آن گوست بنینگ نیز می‌گویند به این صورت است که کاربر و یا محتوای او به صورت کامل یا جزئی منع می‌شود اما خود کاربر متوجه آن نخواهد شد. 
به این روش کاربر به حساب کاربری خود دسترسی داشته، می‌تواند پست‌های کاربران دیگر را ببیند و حتی پست بگذارد اما شبکه‌های اجتماعی به صورت جزئی یا کامل روی این پست‌ها سایه انداخته و آن را برای دیگر کاربران نامرئی می‌کنند. 
این کار به دهه‌ی هشتاد میلادی باز می‌گردد که در سیستم تابلو اعلانات استفاده می‌شد که در آن‌ها یک سوئیچ به کاربران امتیازات متفاوتی می‌داد. یکی از این سوئیچ‌ها twit bit نام داشت که امتیازات یک کاربر را به این دلیل که قوانین را اجرا نکرده محدود می‌کرد. دلیل این کار این بود که افرادی که مشکل‌ساز هستند یا گروه را ترک کنند یا قوانین را رعایت کنند. 
در شدوبنینگ نیز چنین قانونی اجرا می‌شود، البته با کمی تفاوت. 

 

آیا شبکه‌های اجتماعی واقعاً مردم را شدوبن می‌کنند؟ 

در چند سال گذشته خیلی‌ها ادعا کردند که در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف شدوبن شده‌اند. با سیاسی‌تر شدن فضا خیلی سخت می‌توان اخبار دروغ را از راست تشخیص داد و شبکه‌های اجتماعی نیز مدام به خاطر نشر اخبار دروغ مورد اتهام قرار گرفته‌اند. آن‌ها همچنین متهم شده‌اند که اخباری را که مورد علاقه‌شان نبوده شدوبن کرده‌اند. 

 

شدوبنینگ در توییتر 

بسیاری از کاربران ادعا کرده‌اند که  توییتر آن‌ها را شدوبن کرده است. این ادعا در سال 2016 با این اتهام شروع شد که توییتر افرادی را که طرفدار حزب جمهوری خواه امریکا بودند شدوبن کرده است. 
این اتهامات در سال 2018 پس از گزارش وایس نیوز مبنی بر این که توییتر سیاست‌مداران جمهوری‌خواه را شدوبن کرده است شدت گرفت که به دنبال آن دونالد ترامپ نیز توییتی مبنی بر این موضوع منتشر کرد. 
توییتر خیلی سریع پاسخ داد و وایس نیوز نیز مدعی شد که توییتر شدوبن‌ها را رفع کرده است. توییتر در یک پست وبلاگی مدعی شد که هیچ‌گاه تا به حال دست به چنین اقدامی نزده است. همچنین گفت که توییتر در عوض از امتیازدهی استفاده می‌کند و به بعضی از توییت‌ها امتیاز منفی می‌دهد. 
به نظر می‌رسد که توییتر برای این که یک توییت را بد توصیف کند چندین عامل را درنظر می‌گیرد که به اعتبار و نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر از حساب برمی‌گردد. 
توییتر همچنین ادعا کرد که کشمکش‌های سیاسی یکی از این عوامل نبوده و هیچ‌گاه شدوبنینگ صورت نگرفته است بلکه یک باگ باعث شده که هزاران حساب کاربری در قسمت پیشنهادات نشان داده نشود. توییتر مشکل را حل کرد اما این اتهامات هنوز هم ادامه دارند. 

 

شدوبنینگ در اینستاگرام 

اینستاگرام نیز بارها مورد اعتراض کاربرانی قرار گرفته که مدعی بودند پست‌هایشان تنها برای بعضی از فالوورها قابل دسترسی است. ادعای شدوبن در سال 2017 شروع شد. در این زمان کاربران متوجه شدند که تنها کسانی که آن‌ها را فالوو کرده‌اند قادر به دیدن پست‌هایشان بوده‌اند. به خصوص اگر جست‌وجو با هشتگ صورت گرفته باشد. 
بسیاری از کاربران ادعا کردند که شدوبن شده‌اند. اینستاگرام با یک پست فیسبوکی به این اتهامات پاسخ داده و از کاربران خواست تا محتوای بهتری تولید کنند. در این پست هیچ توضیحی درمورد مفهوم شدوبنینگ داده نشده بود. 
با این حال این پاسخ همه را قانع نکرد. بخش پشتیبانی اینستاگرام به این خاطر مورد اتهام قرار گرفت که هیچ کانال ارتباطی برای مشتریان ندارد. اگر حساب‌های کوچک را روی اینستاگرام چک کرده باشید که تنها چند هزار فالوور دارند می‌بینید که بیشتر آن‌ها از دیده نشدن معترض هستند. 
شاید این موضوع برای شما هم پیش آمده باشد که یک استوری که پست کرده‌اید کمتر از حد انتظارتان دیده شده باشد. اما این به معنی شدوبن شدن نیست. الگوریتم اینستاگرام به مشکل برخورده و بسیاری از کاربران از این موضوع معترض هستند. 

 

شدوبنینگ در فیسبوک 

فیسبوک بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی در دنیاست. کاربران این غول شبکه‌ی اجتماعی را متهم کرده‌اند که تبلیغ‌کنندگان را به کاربران ترجیح می‌دهد. این نگرانی‌ها در سال 2018 به خاطر اتهامات شدوبنینگ گسترش یافت. بسیاری از کاربران گفته‌ بودند که پست‌ها و نظراتشان هیچ واکنشی دریافت نمی‌کند. 
فیسبوک بزرگ‌ترین پلتفرم برای انتشار اخبار است که این موضوع را پیشتر پیچیده می‌کند. این پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی وظیفه دارد تا محتوای اخبار را بررسی کرده و اخبار غلط را فیلتر کند. اما خیلی‌ها فیسبوک را به تعصبی بودن متهم کرده‌اند. این شبکه‌ی اجتماعی نیز به اتهامات پاسخ داد و گفت که پست‌هایی فیلتر می‌شوند که از طرف حقیقت یاب‌ها غلط شناسایی شده و کاربران نیز آن‌ها را ریپورت کرده‌اند. ما همچنین صفحاتی را که به طور مرتب اخبار غلط منتشر می‌کنند مسدود می‌کنیم. 
در سال 2018 مارک زاکربرگ، مدیرعامل و موسس فیسبوک در برابر کنگره امریکا قسم خورد و گفت که فیسبوک از آزادی بیان دفاع می‌کند. او همچنین گفت که فیسبوک تنها اخبار غلط را مسدود می‌کند و نه چیزهایی که دوست ندارد. درنتیجه اگر بخواهیم فیسبوک را باور کنیم آن‌ها مردم را شدوبن نمی‌کنند و این تنها مشکل الگوریتم آن‌ها برای مبارزه با محتوای نامناسب است که به صورت اتفاقی بعضی از کاربران را محدود کرده است. 
زاکربرگ به کاربران اطمینان خاطر داد که درحال رفع مشکلات است. او همچنین توضیح داد که چه کارهایی می‌تواند باعث شود تا شما از فیسبوک منع شوید. 

 

چه کار کنیم تا شدوبن نشویم؟ 

هر پلتفرمی یک سری قوانین دارد که باید آن‌ها را اجرا کنید. در بیشتر موارد این قوانین یکی هستند با این حال ممکن است شما بدون این که متوجه شوید این قوانین را زیر پا بگذارید. مهم‌ترین قانون این است که محتوای توهین آمیز یا اخبار از منابع تایید نشده را منتشر نکنید. درمورد نظرات تنها کافی است که مؤدب باشید. 
شبکه‌های اجتماعی همچنین فعالیت‌های مشکوک را ردیابی می‌کنند. در نتیجه شما باید جزئیات حساب کاربری خود را آپدیت کرده و ایمیل خود را مشخص کنید. درضمن باید طوری پست کنید که رفتار شما شبیه به اسپمر یا روبات‌ها نباشد. درضمن اگر نمی‌خواهید شدوبن شوید از هشتگ‌های ممنوع نیز استفاده نکنید. 
ما نمی‌توانیم ثابت کنیم که شبکه‌های اجتماعی واقعاً نظرات و اعتقاداتی را که دوست ندارند حذف می‌کنند یا تنها قصد دارند کاری کنند تا محتوای امن به دست کاربران برسد. به هرحال بهتر است که قوانین را رعایت کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. 

 

این خبر را از دست ندهید:

ویندوز 11، بازگشتی به دنیای ویندوز XP؛ آیا منتظر این ویندوز باشیم؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

nima

دوشنبه, 05 آبان 1399

بسیار مفید و کامل نوشتین سپاس فراوان

پاسخ

رضا

سه‌شنبه, 06 آبان 1399

مثلا عکس کتلت رو ریپورت کنی کل اکانتو مبفرسته پیش خود کتلت

پاسخ

ثبت نظر