آیا سرعت وای-فای شما به ناگهان کاهش می‌یابد؟ هفت روش برای رفع این مشکل

آیا سرعت وای-فای شما به ناگهان کاهش می‌یابد؟ هفت روش برای رفع این مشکل

یک لحظه درحال انجام یک بازی آنلاین اینترنتی هستید و لحظه‌ی دیگر به سختی می‌توانید حتی یک وب‌سایت را باز کنید. یا این که در یک نقطه از خانه سرعت اینترنتتان کاهش می‌یابد. 

روتر شما نمی‌گذارد که از نهایت سرعت استفاده کنید. اگر شبکه‌ی خانگی شما وای-فای است می‌توانید برای بهینه سازی و بالا بردن سرعت آن خود کارهایی انجام دهید. 

 

1- اتصال اینترنت خود را چک کنید 

اول از همه باید ببینید مشکل از شبکه‌ی وای-فای است یا ISP. اگر یک لپ‌تاپ یا کنسول بازی دارید برای امتحان کردن اتصال اینترنت خود دستگاه مورد نظر را به طور مستقیم از طریق کابل اترنت به روتر متصل کنید. 

اگر به این روش اینترنت هنوز هم به درستی کار نکرد مشکل از ISP شماست. اگر اینطور بود با پشتیبانی آن‌ها تماس بگیرید و مشکل را بگویید. اما اگر به این روش اینترنت شما بدون هیچ مشکلی کار کرد به احتمال زیاد مشکل از شبکه‌ی وای-فای شماست. 

وای فای

 

اگر سعی دارید یک وب‌سایت خاص را باز کنید از سایت‌هایی مثل IsUp.me استفاده کنید تا ببینید که سایت مورد نظر برای همه دچار مشکل شده یا فقط شما هستید که چنین مشکلی دارید. وقتی که هنوز به کابل اترنت متصل هستید سرعت اینترنت را چک کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید سرعت میانگین دانلود چقدر است. به خاطر داشته باشید که اتصال کابلی سرعت بالاتری دارد درنتیجه دستگاه‌هایی که به وای-فای متصل هستید به طور طبیعی کمی سرعت پایین‌تری خواهند داشت. 

 

2- سفت‌افزار خود را آپدیت کنید 

مانند دیگر اجزای دیجیتالی، سفت‌افزار روتر نیز باید به روز باشد. درکنار پچ‌های امنیتی بسیار مهم این آپدیت‌ها معمولاً پر از تعمیر باگ‌هایی هستند که می‌توانند روی سرعت اینترنت وای-فای شما تأثیر بگذارند و مشکلات اتصال را رفع کنند. همیشه سفت‌افزار خود را به روز نگاه دارید. این کار می‌تواند باعث شود تا در زمان خود صرفه‌جویی کنید. اگر هم اکنون آخرین نسخه‌ی سفت‌افزار را روی دستگاه خود دارید روتر را ریبوت کنید تا حافظه نهان پاک شده و نرم‌افزار ریست شود. 

 

3- کانال‌های وای-فای را عوض کنید 

شبکه‌های وای-فای روی کانال‌های مختلف و دو باند فرکانس مختلف پخش می‌شوند. در امریکا 11 کانال استاندارد وجود دارد درحالی که در دیگر کشورهای جهان 13 کانال وجود دارد. در روزهای اولیه‌ی شبکه‌ی وایرلس روترها تنها در فرکانس 2.4 گیگاهرتز پخش می‌شدند. اما با افزایش تعداد کاربران آنلاین لازم بود که تعداد شبکه‌های وای-فای افزایش یابد. بیشتر روترهای مدرن هم اکنون روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پخش می‌شوند. 

درحالی که گزینه‌های پیش روی شما بیشتر شده این احتمال وجود دارد که یک شبکه‌ی وای-فای در نزدیکی شما یا لوازم الکترونیکی دیگر در فرکانس شبکه شما پخش می‌شوند. شلوغی در یک فرکانس خاص باعث می‌شود تا سرعت پایین بیاید و برای وای-فای شما مشکل ایجاد کند. 

 

4- میزان مصرف پهنای باند را چک کنید 

اگر سرعت وای-فای شما مدام پایین می‌آید یا در ساعات خاصی از روز این اتفاق رخ می‌دهد ممکن است یک نرم‌افزار یا دستگاه‌های دیگر پهنای پاند را می‎دزدند. دانلوهای سنگین، پخش آنلاین ویدئو و یا بازی آنلاین می‎تواند سرعت اینترنت را به شدت کاهش دهد. 

شما می‌توانید از طریق روتر یا برنامه‌های شخص ثالث بفهمید که چه کسی پهنای باند شما را دزدیده است. به تنظیمات روتر خود بروید تا بفهمید چه دستگاه‌هایی به شبکه‌ی شما متصل هستند. اگر دستگاه‌هایی هستند که شما نمی‌شناسید آن‌ها را حذف کنید. ممکن است بدافزار باعث کاهش سرعت شما شده باشد. حتماً از آنتی ویروس استفاده کنید. 

 

5- مکان روتر وای-فای را تغییر دهید 

وقتی که شبکه‌ی خود را تنظیم کردید مکان روتر شما احتمالاً آخرین چیزی است که به آن اهمیت می‌دهید. با این حال محیط اطراف روتر می‌تواند تأثیر چشمگیری روی کیفیت شبکه‌ی وای-فای دارد. گرچه ما سیگنال‌های وایرلس را نمی‌بینیم اما آن‌ها در اطراف ما وجود دارد. ممکن است سرعت این سیگنال‌ها پایین بیاید و یا در بعضی مواقع مسدود شوند. بتن و فلز در مسدود کردن سیگنال‌های وایرلس به حدی مؤثر هستند که از آن‌ها در قفس‌های فارادی استفاده می‌شود. 

وای فای

 

درنتیجه اگر روتر شما در زیرزمین با دیوارهای بتنی قرار دارد باید جای آن را تغییر دهید. شما همچنین باید روتر را در مرکز خانه قرار دهید. سیگنال وای-فای 360 درجه برد دارد در نتیجه لازم نیست که در یک گوشه از خانه قرار بگیرد. درضمن تداخل دستگاه‌هایی مثل ماکروفر یا حتی لامپ‌های تزئینی می‌تواند روی آن اثر بگذارد. 

 

6- امنیت شبکه‌ی خود را بالا ببرید 

شاید طی تحقیقات خود به دستگاه‌های مشکوکی برخورده باشید که به شبکه‌ی شما متصل هستند. درحالی که باید آن‌ها را حذف کنید اما باید به این نکته نیز فکر کنید که کسی به شبکه‌ی وای-فای شما دسترسی پیدا کرده است. ممکن است این فرد یک همسایه‌ی پررو و سوء استفاده‌گر باشد اما ممکن است چیزی خطرناک‌تر باشد. 

راه‌های زیادی برای پیکربندی روتر و بالا بردن امنیت آن وجود دارد. اما اولین کاری که باید انجام دهید این است که لاگین ادمین پیش‌فرض روتر را تغییر دهید. معمولاً نام کاربری روترها admin و نام رمز password است. از آنجایی که تمام روترها از یک رمز استفاده می‌کنند استفاده از آن بسیار ساده است. 

درضمن شما همیشه باید برای شبکه‌ی وای-فای خود یک رمز مطمئن بگذارید. بیشتر روترها یک رمز دارند اما اگر می‌خواهید آن را تغییر دهید وارد روتر خود شده و نام عبور و رمز جدید وارد کنید. 

 

7- سخت‌افزار روتر قدیمی خود را ارتقا دهید 

اگر سال‌هاست که یک روتر دارید شاید زمان آن رسیده که آن را ارتقا دهید. خوشبختانه روترها خیلی گران قیمت نیستند. شما حتی می‌توانید تنها آنتن روتر خود را ارتقا دهید. بیشتر روترها آنتن‌هایی دارند که تنها محدوده‌ی کمی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. اما شما می‌توانید یک آنتن با برد بالاتر بخرید. 

وای فای

 

اگر سیگنال وای-فای در بعضی از نقاط خانه ضعیف است می‌توانید یک وای-فای اکستندر بخرید. این دستگاه‌های ارزان قیمت به شبکه‌ی شما متصل شده و سیگنال را تقویت می‌کنند. در نتیجه نقاط کور نیز سیگنال دریافت می‌کنند. اگر این کار سرعت را بهتر نکرد زمان آن رسیده تا روتر خود را عوض کنید. 

اما روتر قدیمی خود را دور نیندازید

 

سرعت وای-فای خود را کنترل کنید 

شاید همیشه بهینه سازی سرعت وای-فای کار ساده‌ای نباشد اما ارزش تلاش کردن را دارد. در نتیجه اگر آنلاین بازی می‌کنید، آنلاین ویدئو می‌بینید یا وب‌گردی می‌کنید اگر سرعت اینترنت شما بالا باشد بیشتر می‌توانید از اینترنت خود لذت ببرید. 

سخت‌افزار و نرم‌افزار روتر خود را به روز کنید، آن را در جای مناسبی قرار دهید و بهترین کانال را انتخاب کنید. 

این مقاله‌ها را از دست ندهید: 

پنج باور غلط درمورد بلوتوث که باعث شده از این تکنولوژی به اندازه کافی لذت نبریم

باگی در گوگل کروم باعث از کار افتادن ویندوز 10 می‌شود

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر