نسل سوم پردازنده رایزن، قدرتمندترین پردازنده دسکتاپ رونمایی شد

نسل سوم پردازنده رایزن، قدرتمندترین پردازنده دسکتاپ رونمایی شد

نسل سوم پردازنده رایزن، قدرتمندترین پردازنده دسکتاپ رونمایی شد. این پردازنده، پرچمدار کنونی اینتل یعنی اینتل Core i9-9900K را شکست داده است.

AMD، غول دنیای پردازنده‌ها، شب گذشته و در جریان نمایشگاه CES 2019 پیش‌نمایشی از نسل سوم پردازنده‌های رایزن را رونمایی کرد، پردازنده‌ای که قدرتمند‌ترین پردازنده دسکتاپ است.

AMD شب گذشته و در جریان نمایشگاه CES 2019 از پردازنده بدون نام 8 هسته‌ای و 16 تردی خود که بر پایه معماری 7 نانومتری Zen 2 ساخته شده است، با کد نام Matisse  رونمایی کرد. دو مشخصه قابل توجه در این سری پردازنده استفاده از لیتوگرافی 7 نانومتری و پشتیبانی از PCIe 4.0، که از پهنای باند دوبرابری درمقایسه‌ با PCIe نسل سوم بهره می‌برد، است و این نخستین باری است که AMD در استفاده از لیتوگرافی جدیدتر و رابط PCIe از اینتل جلو می‌زند. البته برای پشتیبانی کامل پلتفرم از رابط نسل چهارم احتمالا باید تا نمایشگاه کامپیوتکس تایوان منتظر بمانیم تا چیپست X570  با پشتیبانی کامل از رابط نسل جدید معرفی شود.

به نظر می‌رسد AMD این سری پردازنده را در رقابت با پرچمدار کنونی اینتل طراحی کرده است و تصمیم دارد قدرتمندترین پردازنده‌های جدید خود را در سه ماهه دوم و یا سوم سال 2019 راهی بازار کند.

با فیسیت همراه باشید تا به مقایسه این پردازنده با پرچمدار کنونی اینتل بپردازیم.

 

نسل سوم پردازنده‌های رایزن در برابر قدرتمندترین رقبا

رکورد بنچمارک

AMD برای اثبات قدرتمندی نسل سوم پردازنده‌های رایزن نسخه 8 هسته-16 ترد (Thread) این سری پردازنده‌ها را به صورت زنده و با استفاده از بنچمارک Cinenench با قدرتمندترین پردازنده Mainstream اینتل یعنی Core i9-9900k مقایسه کرد.

در این آزمایش نسل سوم پردازنده‌های رایزن در بخش چند هسته‌ای رکورد 2023 را به دست آورد این در حالی است که پردازنده اینتل Core i9-9900K رکورد 1873 را ثبت کرد و به این ترتیب نسل سوم پردازنده‌های سری رایزن، پردازنده پرچمدار اینتل را شکست داد. با این اوصاف عنوان قدرتمندترین پردازنده دسکتاپ، برازنده نسل سوم پردازنده‌های رایزن است.

نسل سوم پردازنده‌های سری رایزان نه تنها پرچمدار کنونی اینتل را شکست داده بلکه نسبت به پرچمدار کنونی پردازنده‌های دسکتاپ AMD هم عملکرد به مراتب بهتری دارد تا جایی که در همین بنچمارک، پردازنده رایزن 2700X 7 رکورد 1798 را به ثبت رسانده بود و حالا پردازنده جدید رکورد 2023 را دارد که بهبود 12 درصدی در عملکرد را نشان می‌دهد.

برتری پردازنده نسل سوم رایزن نسبت به پرچمدار اینتل تنها به بخش چند هسته‌ای ختم نشد بلکه در بخش تک هسته‌ای رایزن عملکرد بهتری نسبت به پرچمدار کنونی اینتل از خود به نمایش گذاشت.

بی‌شک عملکرد عالی نسل سوم پردازنده‌های رایزن به دلیل بهبودهایی که AMD در معماری Zen 2 اعمال کرده است. البته به گفته لیزا سو، مدیرعامل AMD، هنوز مراحل توسعه نسل سوم پردازنده‌های رایزن به اتمام نرسیده است و بی‌شک نسخه نهایی عملکرد فوق‌العاده بهتری از خود به نمایش خواهد گذاشت.

 

میزان توان مصرفی

در آزمایشی که AMD در حضور همه انجام داد به موضوع توان مصرفی پردازنده جدید اشاره داشت. پردازنده آینده AMD به لطف بهره بردن از لیتوگرافی 7 نانومتری، توان مصرفی 133.4 دارد. این در حالی است که اینتل Core i9-9900K ، پردازنده پرچمدار اینتل دارای توان مصرفی 179.9 واتی است. به این ترتیب پرچمدار آینده AMD حدود 30 درصد مصرف توان کمتری نسبت به رقیب خود از خانواده اینتل دارد.

 

آنچه در CES 2019 گذشت:

ذن بوک S13، کم حاشیه‌ترین لپ تاپ دنیا در جریان نمایشگاه CES 2019 رونمایی شد

تلویزیون 98 اینچی 8K سامسونگ رونمایی شد؛ تلویزیونی در حد یک پرده پروژکتور

ربات نانوا، بخشی جذاب از نمایشگاه CES 2019 که جایگزین انسان‌هاست

GeForce RTX 2060، کارت گرافیک جدید انویدیا با قیمت 350 دلار معرفی شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

منبع خبر: techradar


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

rouzbeh

سه‌شنبه, 25 دی 1397

رایزن چه میکنددددددددددددددددد

پاسخ

ثبت نظر