رتبه الکسا و تولبار الکسا چیست و چه کاربردی دارد؟

رتبه الکسا و تولبار الکسا چیست و چه کاربردی دارد؟

رتبه الکسا وب سایت این روزها به فاکتور مهمی تبدیل شده است اما رتبه الکسا و تولبار الکسا چیست و چه کاربردی دارد؟ با فیسیت همراه باشید تا این اطلاعات را به شما بدهیم.

اگر سری به اینترنت بزنید و هر کالا و یا خدماتی را جستجو کنید بی‌شک با صدها نتیجه مختلف و وب سایت مواجه می‌شود. بنابراین حالا رقابت کسب و کارهای آنلاین بر سر نمایش وب سایت‌ها در صفحه اول گوگل است. گوگل برای رتبه بندی صفحات از الگوریتم‌های زیادی استفاده می‌کند اما دسترسی به عملکرد وب سایت‌ها از طریق ابزارهایی مانند وب مستر تولز، گوگل آنالیتیکس و ابزارهای مشابه است و از دسترس کاربران عادی خارج است. از طرفی ما انسان‌ها عاشق برچسب زدن و رتبه بندی هستیم و این علاقه به دنیای اینترنت هم راه یافته است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قبل خرید یک کالا، دریافت یک سرویس و... بعد از یافتن چندین وب سایت در اینترنت، بخواهید از اعتبار آن مطلع شوید. الکسا سرویسی است که دقیقاً برای رفع همین نیاز کاربران ایجاد شده است. اما الکسا چیست و این رتبه الکسا وب سایت چه اهمیتی دارد؟ با فیسیت همراه باشید تا این سؤالات را پاسخ دهیم.

 

الکسا؛ سرویس رتبه بندی وب سایت‌ها

الکسا، سرویس زیر مجموعه آمازون، سرویسی است که وب سایت‌های مختلف را رتبه بندی می‌کند. این سرویس که از طریق آدرس www.alexa.com قابل دسترس است، به صورت عمومی در دسترس همه کاربران است و اطلاعات کلی وب سایت‌ها از جمله رتبه در کشور و رتبه جهانی آن‌ها را نمایش می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید اعتبار هر وب سایتی را به صورت تقریبی بسنجید.

 

اهمیت رتبه الکسا وب سایت چیست

رتبه الکسا این روزها در ایران به شدت مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که هر وب سایتی که بخواهد تبلیغاتی را انجام دهد، ابتدا رتبه الکسا وب سایت مقابل را بررسی می‌کند. در صورتی که وب سایت مقصد رتبه خوبی داشته باشد، برای تبلیغات در آن هزینه می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که در بررسی رتبه الکسا وب سایت، تنها رتبه کنونی وب سایت را فاکتور انتخاب قرار ندهید بلکه به روند رو به رشد و یا برعکس، روند نزولی رتبه هم توجه کنید. ممکن است وب سایتی در همین لحظه کنونی رتبه قابل توجهی نداشته باشد اما روند رو به رشدی را تجربه کند و در زمان اندکی، هزینه کم شما برایتان سود زیادی را بیاورد.

 

الکسا چطور وب سایت‌ها را رتبه بندی می‌کند

سرویس الکسا جامعه آماری خاص خود را دارد. درواقع این سرویسِ آمازون تنها رفتار کاربرانی را مورد بررسی قرار می‌دهد که تولبار الکسا را روی مرورگر خود نصب کرده باشند.

الکسا در بازه‌های سه ماهه رفتار این کاربران در وب سایت‌هایی که از آن بازدید دارند را بررسی می‌کنند البته رنک وب سایت به صورت روزانه تغییر داده می‌شود. این رنک با استفاده از ترکیب بازدیدهای واحد (Uniqe) و تعداد صفحاتی از وب سایت که کاربران از آن بازدید کرده‌اند، محاسبه می‌شود. یعنی اگر حتی در طول روز چندین بار به وب سایتی سر بزنید تنها یک بار در محاسبات الکسا لحاظ می‌شود. ضمناً باید بگوییم تنها در صورتی الکسا بازدید شما را می‌فهمد که تولبار الکسا را نصب کرده باشید.

الکسا کاربران محدودی دارد و همین هم مهم‌ترین مشکل آن است. به دلیل همین محدودیت تعداد کاربران، بسیاری از وب سایت‌ها اصلاً رتبه بندی الکسا ندارند چون تعداد کاربران کافی ندارند که از تولبار الکسا روی مرورگرشان استفاده کنند.

به صورت کلی وب سایت‌هایی که رتبه الکسای جهانی آن‌ها کمتر از 100,000 باشد (که فیسیت هم جز آن‌هاست :) )، وب سایت‌های پر ترافیکی هستند و کاربران زیادی در طول روز دارند. 

 

چرا باید تولبار الکسا را نصب کنیم؟

اگر شما هم جز دسته افرادی هستید که به اعتبار وب سایت‌ها اهمیت می‌دهید و می‌خواهید بدانید که وب سایتی که در حال بازدید آن هستید چقدر معتبر است، تولبار الکسا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این تولبار یک آیکن بسیار کوچک بالای مرورگر نمایش می‌دهد که با کلیک روی آن، رتبه الکسا جهانی، رتبه کشور، تعداد بک لینک‌هایی (تعداد بک لینک‌ها برای سئو و اعتبار وب سایت بسیار مهم هستند) که به وب سایت داده شده است و چندین قلم داده دیگر را در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین تنها با یک کلیک ساده و بدون نیاز به مراجعه به وب سایت الکسا، می‌توانید اعتبار کلی وب سایت را بسنجید.

بیشتر بخوانید: بک لینک سازی، غول چراغ جادوی سئو

 

نکته مهم دیگری که این تولبار در اختیارتان قرار می‌دهد، وب سایت‌های مشابه وب سایتی است که در حال بازدید از آن هستید که با عنوان Similar Sites نمایش داده می‌شود. به این ترتیب متوجه می‌شوید که وب سایت کنونی در حد و مشابه چه وب سایت‌های دیگری است.

تولبار الکسا برای کروم را می‌توانید از این لینک و تولبار الکسا برای فایرفاکس را از این لینک می‌توانید دانلود کنید.

رتبه الکسا و تولبار الکسا - فیسیت

رتبه الکسا و تولبار الکسا - فیسیت

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.  

منبع خبر: alexa


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

علی

یک‌شنبه, 16 تیر 1398

چگونه به 500 سایت برتر ایران آلکسا دسترسی پیدا کنم ؟
لطفا راهنمایی کنید

پاسخ

ثبت نظر