هشت ترفند بهینه‎سازی ویندوز10 برای گیمینگ

هشت ترفند بهینه‎سازی ویندوز10 برای گیمینگ

ویندوز10 سیستم عامل بسیار خوبی برای گیمیرهاست. روی این پلتفرم آن می‎توانید انواع بازی‎ها، از گیم‎های قدیمی گرفته تا ایکس‎باکس وان را انجام دهید. اما این سیستم عامل به خودی خود خیلی هم خوب نیست. باید از ترفندهای خاصی استفاده کنید تا بتوانید نهایت لذت را برای گیمینگ از این سیستم عامل ببرید. چند راه خیلی خوب بهینه‎سازی ویندوز10 برای گیمینگ وجود دارد. 

 

1- بهینه‎سازی ویندوز10 با گیمینگ مد 

gaming

 

به دنبال راهی هستید تا عملکرد ویندوز10 خود را برای گیمینگ ارتقا دهید؟ مایکروسافت یک قابلیت به نام گیمینگ مد را برای گیمرهای ویندوز10 منتشر کرده است. برای فعال کردن آن کلید ویندوز + I را فشار داده، game mode را تایپ کنید. سپس روی Control Game Mode for optimizing your PC for games کلیک کنید. 

در صفحه‎ی گیمینگ روی Game Mode کلیک کرده و گزینه‎ی On را انتخاب کنید. اگر کامپیوتر شما گیم مد را پشتیبانی کند ویندوز آپدیت تا زمانی درحال بازی هستید معلق مانده و گیمینگ در اولویت دستگاه قرار می‎گیرد. 

البته گیم مد بی نقص نیست و گزینه‎های بهتر بهینه‎سازی ویندوز10 برای گیمینگ وجود دارد. اگر مایل به دانستن آن‎ها هستید ادامه‎ی مقاله را بخوانید. 

 

2- الگوریتم Nagle را غیرفعال کنید 

الگوریتم Nagle بسته‎های داده را دسته بندی می‎کند که این کار باعث می‎شود سرعت اینترنت شما کاهش یابد. فعال بودن الگوریتم Nagle  هنگام گیمینگ آنلاین روی کامپیوتر می‎تواند باعث ایجاد تأخیر شود. 

برای غیرفعال کردن آن و ارتقای عملکرد گیمینگ روی ویندوز10 ویندوز رجیستری را ویرایش کنید: Start > type regedit > Regedit. هنگامی که از ویندوز رجیستری استفاده می‎کنید خیلی مواظب باشید چیزی را اشتباهی به هم نریزید. در نوار آدرس فرمان زیر را کپی و پیست کنید: 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces

در پنجره‎ی سمت چپ یک سری پوشه با نام و شماره می‎بینید. به Windows key + X > Windows PowerShell رفته و وارد ipconfig شوید تا بتوانید آدرس IP خود را چک کنید. در زیر اتصال کنونی اینترنت خود « IPv4 address» را انتخاب تا آدرس IP خود را بیابید. وقتی که آن را یافتید روی پوشه موجود کلیک راست کرده و  New > DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. 

gaming

 

در این قسمت دو  DWORD Values بسازید: نام یکی از آن‎ها را TcpAckFrequency و دیگری را TCPNoDelay بگذارید. وقتی که این مقادیر را ساختید روی هرکدام دوبار کلیک کرده و پارامترهای آن‎ها را روی 1 بگذارید. با این کار دو پارامتر فعال شده و الگوریتم Nagle را غیرفعال می‎کنند. اگر به مشکلی برخوردید مقدار پارامتر را به 0 تغییر دهید تا غیرفعال شوند. 

 

3- آپدیت و ریستارت خودکار را غیرفعال کنید 

ویندوز10 به صورت خودکار سیستم عامل شما را آپدیت کرده و بدون اجازه کامپیوتر شما را ریستارت میکند. درحالی که این اتفاق خیلی رخ نمی‎دهد اما قطعاً شما هیچ‎گاه نمی‎خواهید چنینی ریسکی را به جان بخرید و بدون سیو کردن، بازی خود را از دست دهید. 

آپدیت خودکار نه تنها بدون اخطار ویندوز را ریستارت می‏کند، دانلود آپدیت در پیش زمینه اتصال شبکه‎ی شما را نیز محدود می‎کند. درحالی که شما نمی‏توانید ریستارت خودکار را غیرفعال کنید اما می‏توانید آن را به تعویق بیندازید. برای این کار به Windows key + I > Update and security > Windows Update > Advanced options > Update Options بروید. در اینجا Automatically download updates, even over metered data connections (charges may apply) را غیرفعال کنید. این بهترین راه برای کاهش احتمال دانلودهای ویندوز آپدیت و تداخل آن با گیم شماست. 

gaming

 

حتماً گزینه‎ی We’ll show a reminder when we’re going to restart را فعال نگاه دارید. به این صورت وقتی که سیستم قصد ریستارت شدن را داشته باشد چندین بار به شما خبر می‎دهد. در صفحه‏ی ویندوز آپدیت از قابلیت Change active hours استفاده کنید. با مشخص کردن ساعت‎هایی که از ویندوز10 استفاده می‎کنید می‎توانید از دانلود آپدیت‎ها و نصب آن‎ها در ساعت‎های فعال پیش‎گیری کنید. 

 

4- نگذارید Steam به صورت خودکار گیم‎ها را آپدیت کند 

اگر برای گیمینگ از ویندوز استفاده می‎کنید می‎توانید از طریق سایت Steam گیم دانلود و نصب کنید. یکی از آزار دهنده‎ترین چیزها درمورد Steam قابلیت آپدیت آن است که نمی‎گذارد شما آپدیت‎های خودکار گیم‎ها را غیرفعال کنید. این کار ممکن است به خاطر آپدیت بازی‌هایی که انجام نمی‎دهید حافظه زیادی اشغال کند یا اتصال شبکه‎ی شما را با آپدیت‎های پیش زمینه محدود کند. 

gaming

 

برای این که Steam گیم‎ها را در پیش زمینه آپدیت نکند به کلاینت Steam رفته در Steam > Settings > Downloads به گزینه‌های آپدیت خود دسترسی پیدا کنید. تیک  Allow downloads during gameplay را بردارید تا هنگام گیمینگ Steam چیزی را آپدیت نکند. برای این که نگذاریم Steam گیم‌هایی که استفاده نمی‌کنیم را آپدیت کند روی هرکدام از گیم‎های مورد نظر نصب شده در آرشیو کلیک راست کرده و گزینه‎ی Properties را انتخاب کنید. در قسمت Automatic Updates گزینه‎ی Always keep this game up to date را به Only update this game when I launch it تغییر دهید. 

gaming

 

5- جلوه‌های ویژه ویندوز10 را تنظیم کنید 

رابط کاربری گرافیکی ( GUI) می‏تواند مانعی برای قدرت پردازش باشد. به صورت پیشرفرض تنظیمات ظاهری ویندوز10 طوری هستند که شما را تحت تأثیر قرار دهند. بازی‎ها ممکن است با رابط کاربری گرافیکی زیبا در پیش زمینه تداخل داشته باشند. این تنظیمات را تغییر دهید تا عملکرد گیمینگ ویندوز10 ارتقا یابد. 

gaming

 

کلید ویندوز + I را فشار داده و performance را تایپ کنید. سپسAdjust the appearance and performance of Windows > Adjust for best performance > Apply > OK را انتخاب کنید. به تب Advanced رفته و دقت کنید که Adjust the best performance of روی Programs تنظیم شده باشد. 

 

6- برای بهینه‎سازی گیمینگ ویندوز10 حواستان به باتری باشد

گزینه‌های مرتبط با قدرت به خاطر اثر آن‎ها معمولاً جدی گرفته نمی‎شوند. بعضی از گیمرها ادعا کرده‎اند که تنظیمات ارتقای عملکرد جواب داده درحالی که خیلی دیگر معتقدند تغییر در تنظیمات قدرت کامپیوتر هیچ اثری روی عملکرد نداشته است. 

gaming

 

تنها راه برای این که بفهمیم اثر دارد یا خیر امتحان کردن آن روی کامپیوتر است. تنظیمات قدرت را در صفحه تنظیمات انجام دهید. برای این کار کلید ویندوز + I را بزنید و power را تایپ کنید. سپس به Power and sleep settings > Additional power settings بروید. اگر گزینه‏ی افزایش عملکرد وجود داشت آن را انتخاب کنید. اگر نه ازCreate a power plan استفاده کنید تا خودتان آن را پیکربندی کنید. این کار باعث می‎شود کامپیوتر شما بهتر عمل کند اما مصرف برق بیشتری داشته و دمای آن زودتر بالا رود. به همین دلیل بهتر است که این گزینه را روی کامپیوتر دسکتاپ فعال کنید نه لپ‎تاپ. 

 

7- درایورهای خود را به روز نگاه دارید

رابط کاربری گرافیکی قلب گیمینگ با کامپیوتر است و برای این که بهتر عمل کند باید همیشه از آخرین نوع درایورهای ویندوز استفاده کرد. همه‎ی کارت‎های گرافیک، چه قدیمی و چه جدید مدام درایورها را آپدیت می‎کنند. برای این که نام و مشخصات رابط کاربری گرافیک خود را ببینید روی صفحه کلیک راست کرده و به Display settings > Advanced display settings > Display adapter properties بروید. 

درحالی که شما می‎توانید آپدیت‎های درایور را از طریق Properties > Driver > Update Driver آپدیت کنید می‎توانید به وب‎سایت شرکت سازنده رفته و ببینید که درایورهای شما به روز است یا خیر. شرکت‎های سازنده معمولاً نرم‎افزارهای آپدیت و گیمینگ رایگان ارائه می‎دهند که به صورت خودکار درایورهای شما را آپدیت نگاه می‌دارند. 

برای ارتقای عملکرد ارتقای عملکرد توصیه می‎شود که درایورهای LAN و تراشه را برای مادربورد خود نصب کنید چرا این درایورها برای ارتقای عملکرد گیمینگ بسیار مهم هستند. 

ساده‎ترین روش برای آزمایش درایورهای تراشه این است که کلید ویندوز+ R را فشار داده، cmd را تایپ کرده و OK را انتخاب کنید و فرمان زیر را وارد کنید: 

wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber

در خط فرمان نام و شرکت سازنده مادربورد خود را می‏بینید. نام محصول و شرکت سازنده را در گوگل جست‎وجو کنید تا درایورهای خود را بیابید. در صفحه پشتیبانی وب‎سایت شرکت سازنده می‎توانید نرم‎افزار ضروری را بیابید. علاوه بر درایورهای تراشه می‎توانید درایورهای LAN را ببینید که برای ارتقای عملکرد اینترنت مناسب هستند. اگر دوست دارید درایورهای شما با یک کلاینت نرم‌افزار همیشه به روز بماند باید بدانید که شرکت‌هایی مثل اینتل و MSI نرم‎افزار آپدیت رایگان برای درایورهای LAN، تنظیمات GUI و غیره ارائه می‎دهند. 

 

8- DirectX 12 را نصب کنید 

DirectX 12 آخرین نسخه از ابزار API محبوب مایکروسافت، المانی کلیدی در گیمینگ ویندوز10 است. این نسخه پشتیبانی برای GPU و CPUهای چند هسته‎ای، نرخ فریم بهتر، مصرف برق پایین‏تر و گرافیک بهتر را ارائه می‏دهد. برای این که بفهمید آخرین نسخه DirectX را دارید یا خیر کلید ویندوز + R را فشار دهید. Dxdiag را تایپ کنید و OK را بزنید تا ابزار DirectX Diagnostic را ببینید. 

gaming

 

اگر DirectX 12 را نصب شده ندارید به Windows key + I > Update and security > Windows Update > Check for updates بروید. صبر کنید تا آپدیت‎ها نصب شود. اگر اخیراً ویندوز10 را روی کامپیوتر خود نصب کرده‎اید شاید آخرین آپدیت DirectX را نصب نکرده باشید. لازم به ذکر است که یک پکیج آپدیت جدا برای DirectX 12 موجود است. 

 

بهینه سازی ویندوز10 برای گیمینگ: پشیمان نخواهید شد

ویندوز10 سیستم عامل بسیار خوبی برای گیمینگ است. با وجود گیم‎های خوب، سازگاری با ایکس‎باکس‎وان و نرم‎افزارهای خاص برای گیمینگ مشخص است که ویندوز10 در آینده جایگاه ویژه‎ای برای جامعه گیمینگ داشته باشد. با این حال هیچ‎چیز بدون نقص نیست اما با بهینه سازی ویندوز10 می‎توانید تجربه بسیار بهتری داشته باشید.

 

از دست ندهید: 

اگر System restore کار نکرد چه چیزی را چک کنیم؟

مواظب این 5 باگ در آپدیت اکتبر 2018 ویندوز10 باشید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حمیدرضا

جمعه, 19 بهمن 1397

سلام ممنون فقط کاش لینک دانلود پکیج دایرکت ایکس 12 رو میذاشتید

پاسخ

امیرحسین

جمعه, 04 مرداد 1398

دمتون گرررم...

پاسخ

ثبت نظر