چند فرمان ترمینال خیلی مهم برای کاربران تازه‎کار رزبری پای

چند فرمان ترمینال خیلی مهم برای کاربران تازه‎کار رزبری پای

دوست دارید با رزبری پای کار کنید اما خیلی چیزی از لینوکس نمی‎دانید؟ درحالی که دسکتاپ اصلی آن بسیار ساده است اما در بعضی مواقع لازم است که تنها به ورودی خط فرمان در ترمینال وابسته باشیم. اما اگر خیلی چیزی درمورد سیستم عامل رزبین و لینوکس نمی‎دانید شاید این کار برایتان دشوار باشد. 

اگر برای پروژه‎هایی مثل یک مدیا سنتر یا سرور خانگی از یک کامپیوتر رزبری پای استفاده می‎کنید به احتمال زیاد این فرمان‎ها به کارتان خواهند آمد و در زمانتان نیز صرفه جویی خواهد شد. 

 

فرمان‎های رزبری پای: شما از لینوکس استفاده می‎کنید 

فرض کنید که رزبری پای خود را بوت کرده و سیستم عامل رزبین را روی آن اجرا می‎کنید و آن را آپدیت نیز کرده‎اید. چیزی که ممکن است متوجه آن نشوید این است که برعکس ظاهر شبیه به ویندوز، رزبین یک توزیع لینوکس است. البته سیستم عامل‎های زیادی برای رزبری پای موجود است اما بیشتر آن‎ها لینوکس هستند. 

هدف رزبری پای هیچ‎گاه این نبوده که مردم را مجبور کند تا از لینوکس استفاده کنند. بلکه از آنجایی که لینوکس روی دستگاه‎های زیادی استفاده می‎شود انتخاب شده است. شرکت رزبری پای به خاطر متن‎باز بودن و تطبیق پذیری، سیستم عامل لینوکس را انتخاب کرده است. درحالی که شما بدون نیاز به خط‎ فرمان‎ها می‎توانید از لینوکس استفاده کنید اما اگر بخواهید نهایت استفاده را از دستگاه خود ببرید ناچارید از آن استفاده کنید. اگر دوست دارید نهایت لذت را از سیستم عامل رزبین خود ببرید بهتر است  LX Terminal را اجرا کرده و یا خط فرمان را بوت کنید. 

 

پنج فرمان مهم برای آپدیت رزبری پای 

ما انتظار نداریم که بدون این که بلد باشید بتوانید از خط فرمان استفاده کنید. دراصل این روش برای استفاده از کامپیوتر و اجرای فرمان‎ها بدون نیاز به موس است. وقتی که وارد ترمینال می‎شوید  pi@raspberrypi $ را بیابید. هرگاه آن را دیدید می‏توانید فرمان‎ها را وارد کنید. 

احتمالاً اولین چیزی که باید از خط فرمان یاد بگیرید آپدیت رزبری پای است. اگر از رزبین استفاده می‎کنید باید از سه یا چهار فرمان استفاده کنید تا منابع رزبری پای و همچنین سیستم عامل را ارتقا دهید: 

  • sudo apt-get update
  • sudo apt-get upgrade
  • sudo apt-get dist-upgrade
  • sudo rpi-update

برای صرفه‎جویی در زمان این‎ها را در یک فرمان زنجیره‎ای ترکیب کنید: 

  • sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade && sudo rpi-update

 

پنج نکته اساسی درمورد خط فرمان رزبری پای 

با رابط کاربری گرافیکی که با موس کار کند شما راحت می‎توانید دایرکتوری‎ها را تغییر داده و محتوای آن‎ها را بخوانید. اما ممکن است انعطاف پذیری فرمان‎های مبتنی بر متن را ترجیح دهید. 

• Pwd دایرکتوری موجود را به شما نشان می‎دهد.

• IS محتوای دایرکتوری را برای شما لیست می‎کند 

• cd برای تغییر دایرکتوری استفاده می‎شود. برای مثال، cd Edward with شما را به دایرکتوری فرعی به نام « Edward» می‎برد درحالی که cd.. تمرکز را روی دایرکتوری مادر قرار می‌دهد. 

• mkdir newdir یک دایرکتوری جدید ایجاد می‎کند، درحالی که «newdir» برچسب دایرکتوری است. درضمن شما می‎توانید با mkdir -p /home/edward/newdir1/newdir2 جایگزین دایرکتوری جدید ایجاد می‎کند که در آن newdir1 و newdir2 ساخته می‎شوند اما تنها با –p کار می‎کند. 

• clear یک صفحه جدید ایجاد می‎کند. اگر فرمان‌های قبلی شما همه چیز را به هم می‎ریزد این فرمان به کارتان خواهد آمد. 

این فرمان‎ها بسیار ساده هستند. درضمن جست‎وجو در کامپیوتر از طریق خط فرمان بسیار کاربردی است چرا که بعضی از فایل‎هایی که از طریق فایل منیجر قابل استفاده هستند با موس قابل دسترسی نیستند. 

 

ده خط فرمان برای اطلاعات سخت‎افزار رزبری پای 

روی یک کامپیوتر ویندوز یا مک شما به راحتی می‎توانید با نگاه کردن به  System Information یا About This Mac اطلاعات مربوط به سخت‎افزار را بیابید. برای دریافت اطلاعات درمورد سخت‎افزار رزبری پای این فرمان را وارد کنید: 

• cat /proc/cpuinfo

raspberry pi

 

با این فرمان می‎توانید اطلاعاتی را درمورد پردازنده خود ببینید. برای مثال در عکس بالا BCM2708 نشان می‎دهد که شرکت Broadcom تراشه را ساخته است. برای دریافت اطلاعات درمورد سخت‎افزار این فرمان‎ها را وارد کنید: 

  • cat /proc/meminfo جزئیاتی را درمورد حافظه رزبری پای نشان می‎دهد. 
  • cat /proc/partitions اندازه و تعداد پارتیشن‎ها را روی کارت SD یا HDD نشان می‎دهد. 
  • cat /proc/version نشان می‎دهد که از کدام نسخه پای استفاده می‎کنید. 

raspberry pi

 

با استفاده از این فرمان‌ها ببینید که رزبری پای شما قادر به انجام چه کارهایی است؟ درضمن با سری فرمان vcgencmd می‎توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید: 

  • vcgencmd measure_temp دمای پردازنده را نشان می‎دهد (اگر نگران جریان هوا هستید این فرمان بسیار مهم است). 
  • vcgencmd get_mem arm && vcgencmd get_mem gpu حافظه تقسیم شده بین پردازنده و کارت گرافیک را نشان می‌دهد که در صفحه config قابل تنظیم است. 
  • free -o –h حافظه سیستم موجود را نشان می‎دهد. 
  • top d1 بار موجود روی پردازنده را چک کرده و جزئیات هرکدام از هسته‎ها را نشان میدهد. 
  • df –h روشی عالی برای چک کردن فضای خالی دیسک روی رزبری پای است. 

raspberry pi

 

  • Uptime یک فرمان ساده برای نشان دادن میانگین بار رزبری پای است. 

 

سه فرمان برای چک کردن دستگاه‎های متصل 

همانطور که می‎توانید محتوای دایرکتوری را در یک فرمان لیست کنید لینوکس به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های متصل به کامپیوتر خود را لیست کنید. 

ب ls /dev/sda* لیستی از پارتیشن‎های روی کارت SD را نشان می‌دهد. برای یک رزبری‌پای با HDD، sda* را با hda* جایگزین کنید. 

  • lsusb تمام دستگاه‎های متصل با USB را نشان می‎دهد. این فرمان برای زمانی کاربرد دارد که شما درایو دیسک سخت یا سخت‎افزارهای USB را به رزبری پای خود متصل کرده‎اید که نیاز به پیکربندی دارد. 

raspberry pi

 

اگر گزینه‌ای را در این قسمت دیدید باید بتوانید آن را تنظیم کنید. 

  • Lsblk یک فرمان لیست دیگر است که می‎توانید از آن استفاده کنید تا اطلاعاتی را درمورد همه‎ی دستگاه‎های بلاک متصل ببینید ( فضایی که در بلاک قابلیت خوانش و نوشتن را دارد). 

 

سه فرمان برای خاموش کردن و ریستارت رزبری پای 

می‎توان گفت که مهم‎ترین خط‎ فرمان sudo است. این یک کلمه سیستم‎های مبتنی بر لینوکسی را می‎سازد که تنها با مجوز «ابرکاربر» قابل دسترسی هستند که یک سطح پیشرفته دسترسی مانند ادمینیستراتور روی کامپیوترهای ویندوز است. 

raspberry pi

 

یکی از فرمان‎های معمول برای کاربران رزبین sudo raspi-config است که صفحه پیکربندی را برای سیستم عامل باز میکند ( درضمن یک نسخه#ی دسکتاپ نیز در منو اصلی موجود است): 

  • Startx رابط کاربری گرافیکی رزبری پای را اجرا می‎کند و شما را به دسکتاپ رزبرین پیش‎فرض می‏برد. 
  • sudo shutdown -h now پروسه‎ی خاموش کردن را اجرا می‎کند. اگر می‎خواهید دستگاه شما در یک زمان خاص خاموش شود برای مثال این فرمان را اجرا کنید: sudo shutdown -h 21:55
  • sudo reboot رزبری پای را از طریق خط فرمان ریستارت می‎کند. 

 

کار کردن با خط فرمان رزبری پای به شما قدرت می‎دهد 

برای بسیاری از کاربران دسترسی به خط فرمان روی هر پلتفرمی کاری سخت به نظر می‎رسد. فرمان‎های کاربردی که در این مقاله به آن‎ها اشاره کردیم به تازه‌کارهای رزبری پای این امکان را می‎دهد تا با فرمان‎های ساده کار خود را با ترمینال شروع کنند تا بهتر بتوانند از رزبری پای خود لذت ببرند. درضمن یاد گرفتن این فرمان‎ها شروعی است تا کار کردن با لینوکس را یاد بگیرید. 

 

بیشتر بخوانید:

آموزش SQL؛ بخش چهارم - دستور Select برای بازیابی اطلاعات

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Soheil

چهارشنبه, 24 بهمن 1397

از اوایل فیست مطالب شما رو دنبال میکنم به جرات یکی از بهترین نویسنده‌های وب فارسی هستی

پاسخ

ثبت نظر