تحریف حقایق؛ اتفاقی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به آن دامن می‌زنند

تحریف حقایق؛ اتفاقی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به آن دامن می‌زنند

دیدگاه متفاوت، شاید دقیقا همین مسئله است که آدم‌ها را متفاوت می‌کند، اینکه هر کدام از ما زندگی را از دریچه چشم خودمان می‌بینیم و البته متفاوت با دیگری. ویدیو زیر را ببینید! یک یک حرکت ساده که در طول رسیدن به مقصد به حدی تغییر کرد که دیگر نه تنها خود واقعی‌اش نبود، بلکه هیچ شباهتی هم با اصل موضوع نداشت.

 

حالا به اخبار اطرافمان نگاه کنید و اینکه چقدر از این دست اخبار در اطرافمان داریم که به لطف فضای مجازی، راحت‌تر و سریع‌تر از هر زمان دیگری منتشر می‌شوند و چه بسا بعد از چند بار دست به دست شدن کلا عوض شوند.

فیسیت هم یک خبرگزاری است مثل خیلی دیگر خبرگزاری‌های که یک مطلب را از یک جا می‌گیرند و آن را با نگاه خاص خودشان بیان می‌کنند. خیلی از خبرهایی که ما و یا هر خبرگزاری دیگری تولید می‌کنیم یک یا چند منبع داخلی یا خارجی دارد. تعدادی را هم خودمان مستقیما با مصاحبه و یا حضور در یک رویداد تهیه می‌کنیم. اما شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک مطلب را در یک وب سایت بخوانيد اما همان مطلب را در یک وب سایت دیگر ببینید که کاملا متفاوت بیان شده باشد. درواقع این دیدگاه نویسنده است که به مطلب شکل می‌دهد و خواننده یک خبر نه تنها خبر را می‌خواند؛ بلکه در حال خواندن دیدگاه نویسنده هم هست!

حالا مسئله این است که در بین این اخبار باید بتوانیم خبرهای دروغین را از اخبار واقعی تشخیص بدهیم. قبل از هر چیز باید به عقلمان رجوع کنیم و از خودمان بپرسیم، اصلا این اتفاق با عقل جور درمی‌آید؟ در مرحله بعدی بپرسیم آیا منبعی که در دست ماست، معتبر است و یا به هر طریقی تنها دنبال جذب مخاطب است؟ از سوی دیگر بهتر است که تنها به یک منبع خبری اعتماد نکنیم و در چند وب سایت مورد اعتماد موضوع را بررسی کنیم. ما در عصری زندگی می‌کنیم که اینترنت هم مثل غذایی که هر روز باید استفاده کنیم، به جزیی از زندگی‌مان تبدیل شده. بنابراین از این فرصت استفاده کنید و بقیه سایت‌ها را هم چک کنید، شاید آن‌ها با دید دیگری به همین موضوع نگاه کرده باشند.

در کل مسئله این است که رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و... خواسته و ناخواسته گاهی خیلی از اتفاق‌ها را تحریف می‌کنند و گسترش‌ شدید و البته ساده این اخبار در بین مردم هم بیشتر به تحریف آن‌ها دامن می‌زند اما ما باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم و به هر چیزی به سادگی اعتماد نکنیم.

 

اخبار مرتبط:

یک موضوع ساده اما حیاتی؛ مشکلات و مخاطراتی که فضای مجازی ایجاد می‌کند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر