شاید این حرف کمی شبیه به تئوری توطئه باشد اما شبکههای اجتماعی ذهن شما را کنترل میکنند. البته منظور ما این نیست که یک نیروی شیطانی پشت قضیه است. تمام شبکههای اجتماعی ترکیبی از اطلاعات روان آزاد و قدرت گواه اجتماعی است و ترکیب این دو با هم میتواند روی شما به شدت تأثیر بگذارد. اما این پلتفرمها چطور میتوانند روی ما و عقایدمان اثر بگذارند؟
باتها مشخص میکنند که چه چیزی محبوب و ترند هستند
شما ترجیح میدهید حسابی را در اینستاگرام فالوو کنید که سه هزار فالوور دارد یا سیصد فالوور؟ بیشتر احتمال دارد روی یک لینک در توییتر کلیک کنید که 58 هزار لایک خورده یا 58 لایک؟ گواه اجتماعی عاملی است که میتواند روی تصمیم شما اثر بگذارد و در شبکههای اجتماعی به راحتی میتوان آن را تقلب کرد.
بنا به گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، حدود دو سوم لینکهایی در توییتر توسط باتها به اشتراک گذاشته شدهاند. به بیان دیگر باتها دوبرابر بیشتر از انسانها لینک به اشتراک گذاشتهاند. حتی با وجود حذف باتها هنوز هم حدود 95 میلیون حساب بات در اینستاگرام وجود دارد که ده درصد از کل کاربرانش را تشکیل میدهد.
با وجود این تعداد بات که خود را جای انسان جا میزنند دیگر تعداد فالوور، لایک، کامنت و چیزهای به اشتراک گذاشته شده معنی خود را از دست دادهاند ولی ما هنوز هم به آنها اعتماد میکنیم. شاید این موضوع کم اهمیت به نظر برسد. برای مثال ممکن است شما از یک ویدئو وایرالی خوشتان بیاید زیرا دو میلیون بار به اشتراک گذاشته شده است. اما درمورد مسائل مهم مثل سیاست و دین ترندهای شبکههای اجتماعی که توسط باتها معروف شدهاند میتواند اثری جدی داشته باشد. از اثر گذاشتن روی نظر رأی دهندگان تا توضیحاتی دروغین درمورد سلامتی، باتها میتوانند مشکلاتی بسیار بیشتر از کامنتهای الکی زیر پستها ایجاد کنند.
فید خبرها شما را در برابر افکاری که دوست ندارید در امان نگاه میدارد
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کسی را در اینستاگرام میوت کرده باشید تا کمتر سلفیهای بی نمکش را ببینید. یا برای مثال یکی از بچههای دانشگاهتان را آنفالوو کرده باشید تا دیگر پیامهای جنسیت زدهاش را نبینید. این که بخواهیم مدام شاهد افکاری باشیم که ما را ناراحت میکند آزار دهنده است. اگر مردم حاضرند پول بیشتر بدهند تا نظراتی که دوست ندارند را نخوانند از کجا معلوم حاضر نباشند کاری کنند تا رقیب را به طور کامل از فیسبوک بیرون بیندازند؟
قسمت فید شما نه تنها توسط افرادی که فالوو کردهاید بلکه پستهایی که دوست دارید، به اشتراک گذاشته اید و درموردشان نظر دادهاید شکل گرفته است. الگوریتم این شبکهها فعالیتتان را آنالیز کرده و سپس پستهایی که دوست دارید را به شما نشان میدهد که در بیشتر مواقع پستهایی است که خودتان نیز با آنها موافق هستید. به همین دلیل وقتی که فید خود را میگردید به ندرت چیزی خواهید دید که با اعتقادات شما مغایر باشد. درنتیجه فید شما یک اتاق اکو شده است که نظر عموم را تحریف میکند.
اینستاگرام نظر شما را درمورد زیبایی تغییر میدهد
قبلاً تشخیص زیبایی از زشتی توسط صنعت مد تعیین میشد و انحصاری بود. اما اینستاگرام که در دست مردم عادی است در این زمینه دست درازی کرده و باعث شده آنها تعیین کنند چه چیزی زیبا و چه چیزی زشت است. به نظر میرسد که این موضوع باید باعث شود که ما زاویهای واقع گرایانه و رنگیتر از مردم نژادهای مختلف، قیافهها و سایزهای مختلف ببینیم که همه به یک اندازه به این شبکه دسترسی دارند.
البته بسیاری از این پلتفرم برای تغییر نظر ما درمورد نقصها و زیبایی ارائه میدهند. اما برای بیشتر مردم اینستاگرام منبع اضطراب و فشار است و کاری را میکند که پیشتر مجلات مد میکردند. در سال 2015 شرکت داو با بیش از هزار زن مصاحبه کرد و در نتیجه اعلام کرد که 25 درصد گفته بودند که شبکههای اجتماعی نظر آنها را درمورد زیبایی تغییر داده و 78 درصد نیز گفته بودند که شبکههای اجتماعی زنان را آنطور که هستند نشان نمیدهد.
از آنجایی که اپلیکیشنهایی که جوش را حذف کرده و در بدن شما سیکس پک جای میدهند میلیونها بار دانلود میشوند اینستاگرام تبدیل شده به جایی برای نشان دادن عکسهای تقلبی درمورد هیکلها و پوستهای خوب و چه خوشتان بیاید یا خیر این تصاویر زیبا روی شما نیز اثر میگذارد.
عکسهای سفر انتظارات غیرواقعی ایجاد میکنند
با وجود 385 میلیون پست با هشتگ #travel اینستاگرام به مکانی برای انتخاب مقصد سفر تبدیل شده است. همهی ما عکسهای زیبای غروب خورشید در سفر بالی و فضای گاتیک سفرمان به پراگ را روی این شبکهها میگذاریم. اما مشکل اینجاست که بیشتر این عکسها هیچ شباهتی به واقعیت ندارند.
در یک تحقیق در سال 2018، 36 درصد کاربران گفته بوند که برای تحت تأثیر قرار دادن فالوورهایشان عکسهای سفر غیرواقعگرایانه پست میکنند. از حسود ساختن دوستان گرفته تا رقابت با اینفلوئنسرها بسیاری از مردم گفته بودند که تلاش میکنند کاری کنند تا سفرشان بهتر از چیزی که واقعاً بوده به نظر برسد.
جالب اینجاست که بیشتر این افراد گفته بودند که پستهای روی شبکههای اجتماعی روی انتخابهایشان اثر گذاشته و 86 درصد آنها، بدون توجه به سن، گفته بودند که به عکسهای دوستان و فامیلشان اعتماد دارند. اگر شما هم مقصد سفرتان را بر اساس عکسهای اینستاگرام انتخاب میکند به احتمال زیاد ناامید خواهید شد. چرا که ممکن است میدانهای زیبای رم پر از توریست و یا سواحل زیبای سریلانکا پر از زباله باشد درحالی که شما در اینستاگرام چیزهای دیگری دیده بودید.
چطور گول نخوریم؟
چیزی که در شبکههای اجتماعی ببینید روی شما اثر خواهد گذاشت، به خصوص اگر خودتان هم از آن موضوع خوشتان بیاید. چرا که همهی ما دوست داریم فکر کنیم که همه با ما درمورد موضوعی خاص موافق هستند و یا جایی بسیار زیبا و بینقص در دنیا وجود دارد که میتوانیم به آن سفر کنیم.
اما اگر دوست ندارید گول بخورید اول از همه باید بپذیرید که این یک حقیقت است. سپس برای فرار از حباب اطلاعاتی خود اعدادی که میبینید را مورد سوال قرار دهید. از حقیقت داشتن اطلاعات مطمئن شوید و سعی کنید از مکانهایی که قصد سفر به آنها را دارید عکس واقعی بیابید. به بیان دیگر هرچه را که روی اینترنت میبینید باور نکنید. شما میتوانید شبکههای اجتماعی خود را به طور کامل حذف کنید. البته این حرکت زیادی رادیکال است به خصوص که بسیاری از ما با آن کار میکنیم و یا با دوستانمان در ارتباط هستیم. درنتیجه بهتر است اول از واقعی بودن هرچیزی اطمینان حاصل کنید.
بیشتر بخوانید:
فیسبوک ملیگرایی و جدایی طلبی سفیدپوستان را مسدود میکند
چطور نوتیفیکشنهای اینستاگرام را غیرفعال کنیم؟
ما را در شبکههای اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.
منبع خبر: makeuseof
ثبت نظر