گام‌به‌گام نزدیک‌تر به نمایشگری یکپارچه؛ از حاشیه تا صفحه نمایش infinity-O و دوربین چرخان

گام‌به‌گام نزدیک‌تر به نمایشگری یکپارچه؛ از حاشیه تا صفحه نمایش infinity-O و دوربین چرخان

گام‌به‌گام نزدیک‌تر به نمایشگری یکپارچه؛ از حاشیه تا صفحه نمایش infinity-O و دوربین چرخان. این داستان را به روایت فیسیت ببینید.

مدت‌هاست که ترند بازار موبایل در بین شرکت‌های معروف تولیدکننده گوشی هوشمند به سمت استفاده حداکثری از صفحه نمایش پیش‌ می‌رود و این روزها کمتر شاهد عرضه گوشی‌هایی هستیم که حاشیه‌‌ای پهن بالا و پایین آن را گرفته است اما این روند کاهش قدم به قدم حاشیه تا رسیدن به یک نمایشگر ایده‌آل چگونه است؟ با فیسیت همراه باشید تا این پیشرفت را با هم مرور کنیم.

 

قدم به قدم به سوی نمایشگری ایده‌آل

ناچ بالای صفحه نمایش؛ گام اول

ایده گوشی‌های اصطلاحاً ناچ استایل با آیفون X در بین مردم معروف شد اما کاربران از یک بریدگی در بالای گوشی استقبال خوبی نکردند. با این وجود به مرور گوشی‌‌های اندرویدی زیادی با همین طراحی راهی بازار شدند که همه به تقلید از آیفون X متهم می‌شدند.

 

کمی عقب‌تر؛ آیفون X اولین گوشی ناچ استایل نبود

جالب اینجاست که اگرچه گوشی‌های ناچ استایل با آیفون X در بین کاربران مشهور شدند اما برای اولین بار کمپانی شارپ با عرضه گوشی شارپ آکواس اس 2 (Sharp Aquos S2) ایده این طراحی را ارائه کرد. درواقع این گوشی که با حذف کامل حاشیه بالای نمایشگر، یک زاییده بسیار کوچک برای قرارگیری دوربین در بالا قرار داده بود، اولین گوشی ناچ استایل است. البته تنها با فاصله چند روز گوشی اسنشال فون هم با طراحی مشابهی از نظر نمایشگر راهی رونمایی شد. درواقع هر دو این گوشی‌ها در ماه آگوست 2017 رونمایی شدند این در حالی است که آیفون X در اکتبر 2017 رونمایی شدند.

ناچ به کار رفته در شارپ آکواس اس 2

ناچ به کار رفته در شارپ آکواس اس 2

 

ناچی متفاوت با آیفون X

ایده استفاده از ناچ در آیفون X با ایده به کار رفته در دو گوشی‌ شارپ و اسنشال فون کاملاً متفاوت بود. اگر به طراحی‌ها نگاه کنید شاید تنها ناچ بزرگ‌تر در آیفون X به چشمتان بیاید اما اپل با حذف حاشیه‌ی پایینی، از ناچ بالای نمایشگر تنها برای قرار دادن دوربین سلفی استفاده نکرد بلکه این ناچ محل قرارگیری چندین سنسور دیگر هم بود.

ناچ آیفون X و سنسورهایش

ناچ آیفون X و سنسورهایش

 

ناچ قطره‌ای

بریدگی که در بالای گوشی آیفون X شاهد آن بودیم بخش زیادی از بالای نمایشگر را می‌گرفت اما در ناچ قطره‌ای (water Drop Notch) تلاش شد تا همه قسمت‌های زاید حذف شود و شاهد یک ناچ بسیار کوچک‌تر از ناچ آیفون X بودیم که نهایتاً به لبه بالایی گوشی می‌رسد. در حال حاضر گوشی‌هایی مانند هواوی میت 20، اوپو F9، ویوو X23، وان پلاس 6T و... از این طراحی بهره می‌برند.

 

صفحه نمایش infinity-O

بعد از به کارگیری ناچ قطره‌ای در گوشی‌های هوشمند شاید تصور نمی‌کردیم که بتوان این ناچ را کوچک‌تر کرد و صفحه نمایش بزرگ‌تری در دسترس داشت اما تکنولوژی هیچ وقت از حرکت نمی‌ایستد. دقیقاً همین زمان بود که سامسونگ از چهار ناچ متفاوت خود رونمایی کرد که صفحه نمایش Infinity-O یک گزینه جذاب بود و در پرچم‌داران 2019 سامسونگ یعنی خانواده گلکسی S10 هم دقیقاً از همین طراحی استفاده شد.

تفاوت صفحه نمایش infinity-O با صفحه نمایش دارای ناچ قطره‌ای اینجاست که هیچ فضای اضافی در جایگاه دوربین نمی‌بینیم که به لبه بالایی برسد و فقط یک نقطه که جایگاه دوربین سلفی است از صفحه نمایش اشغال می‌شود.

نمایشگرهایی که سامسونگ رونمایی کرد

نمایشگرهایی که سامسونگ رونمایی کرد

 

دوربین‌های پاپ آپ

صفحه نمایش infinity-O یک گزینه جذاب بود اما گزینه‌های جذاب‌تری هم بعد از این نمایشگر راهی بازار شدند. دوربین pop-up یکی از همین گزینه‌ها بود که به لطف این طراحی شاهد هیچ ناچی در گوشی‌ نبودیم. برای نمونه می‌توانیم به ویوو X27 اشاره کنیم که دقیقاً از همین طراحی استفاده کرده بود و یک نمایشگر تمام صفحه را در اختیارتان قرار می‌داد.

 

دوربین کشویی و چرخان

سامسونگ بعد از صفحه نمایش infinity-O یک ایده جذاب و جالب دیگر ارائه داد تا علاوه بر ارائه یک نمایشگر یکپارچه، دوربین سلفی قدرتمندی در اختیار کاربر قرار دهد. ایده سامسونگ که با گوشی گلکسی A80 رونمایی شد، دوربین کشویی و چرخان بود که هم ناچ را حذف کرده و هم مفهومی به نام دوربین سلفی را کمرنگ کرده است.

صفحه نمایش یکپارچه گلکسی A80 به لطف دوربین کشویی و چرخان

صفحه نمایش یکپارچه گلکسی A80 به لطف دوربین کشویی و چرخان

 

 

اخبار مرتبط:

گلکسی A80؛ شاهکار میانرده سامسونگ با دوربین کشویی و چرخان رونمایی شد

ویوو X27 با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و دوربین سلفی کشویی رونمایی شد

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: فیسیت


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر