آیا واتس‎اپ امن است؟ پنج خطر امنیتی که کاربران را تهدید می‌کند

آیا واتس‎اپ امن است؟ پنج خطر امنیتی که کاربران را تهدید می‌کند

واتس‌اپ، پلتفرم پیام‎رسان فیسبوک، در حال حاضر یکی از محبوب‎تری اپلیکیشن‌های پیام‎رسان در دنیاست. حدود یک میلیارد نفر از این اپلیکیشن استفاده کرده و حدود شصت و پنج میلیارد پیام در روز توسط آن فرستاده می‎شود. با این میزان محبوبیت نگرانی‎های امنیتی، بدافزار و اسپم چیزی عادی است. در این مقاله‎ی فیسیت همه‎چیز را درمورد مشکلات امنیتی واتس‎اپ به شما می‎گوییم. 

 

1- بدافزار واتس‎اپ وب 

واتس اپ

 

تعداد بسیار بالای کاربران واتس‎اپ آن را به یک هدف اصلی برای مجرمان سایبری تبدیل کرده که بسیاری از آن‎ها واتس‎اپ وب را مورد حمله قرار می‎دهند. سال‎هاست که واتس‎اپ به شما این امکان را می‎دهد که یک وب‎سایت را باز کرده یا اپلیکیشن دسکتاپ را دانلود کنید، یک کد را با اپلیکیشن روی گوشی خود اسکن کرده و از واتس‎اپ روی گوشی خود استفاده کنید. 

اپ استور روی گوشی شما، چه اپل استور چه گوگل پلی بیشتر از خود اینترنت مواظب محتوای ورودی است. وقتی که شما روی این استورها واتس‎اپ را جست‎وجو می‎کنید مشخص است که کدام‎یک اپلیکیشن اصلی است. اما درمورد اینترنت این موضوع صدق نمی‎کند. 

مجرمان، هکرها و اسپمرها از این موضوع سوء استفاده کرده‎اند. تا به حال در موارد زیادی پیش آمده که یک نرم‎افزار مخرب به جای اپلیکیشن دسکتاپ واتس‎اپ جا زده شود. اگر آنقدر بدشانس باشید که یکی از این‎ها را دانلود کنید به راحتی ممکن است روی کامپیوتر خود بدافزار نصب کنید. 

دیگر هکرها ممکن است از یک راه دیگر استفاده کنند و با ساخت سایت‎های فیشینگ شما را مجبور کنند تا اطلاعات شخصیتان را به آن‎ها بدهید. بعضی از این وب‎سایت‎ها خودشان را به جای واتس‎اپ وب جا می‎زنند و از شما می‎خواهند شماره تلفن خود را برای ورود به سرویس وارد کنید. البته در بیشتر مواقع از شماره شما برای اسپم کردنتان استفاده کنند. 

برای این که مشکلی برایتان پیش نیاید بهترین راه برای حفظ امنیت این است که تنها از اپلیکیشن‎ها و سرویس‎های منابع معتبر استفاده کنید. واتس‎اپ یک کلاینت وب برای کامپیوتر به نام WhatsApp Web دارد. علاوه بر آن اپلیکیشن‎های رسمی برای اندروید، آیفون، مک و ویندوز نیز وجود دارد. 

 

2- بکاپ‎های رمزگذاری نشده 

واتس اپ

 

پیام‎هایی که روی واتس‎اپ می‎فرستید به صورت سراسری رمزگذاری شده‎اند. درنتیجه تنها دستگاه شما و گیرنده می‎تواند آن‎ها را دریافت کند. این قابلیت باعث می‎شود که در طول مسیر رمزها قابل خواندن نباشند و حتی فیسبوک نیز به آن‎ها دسترسی ندارد. با این حال وقتی که روی دستگاه شما رمزگشایی می‎شوند دیگر امنیت ندارند. 

واتس‎اپ به شما این امکان را می‎دهد تا از پیام‎ها، تصاویر و ویدئوهای خود روی اندروید و آی‎او‎اس بکاپ بگیرید. این قابلیت به شما اجازه می‎دهد تا اگر به صورت اشتباهی پیام‎های خود را حذف کردید بتوانید آن‎ها را بازگردانید. علاوه بر بکاپ مبتنی بر فضای ابری یک بکاپ محلی نیز روی دستگاه شما گرفته می‎شود. در اندروید می‎توانید از داده‎های واتس‎اپ خود روی گوگل درایو بکاپ بگیرید. اگر از آیفون استفاده می‎کنید بکاپ شما روی آیکلود ذخیره خواهد شد. این بکاپ‌ها شامل پیام‌های رمزگشایی شده‎ای است که روی دستگاه شما قرار دارد. 

فایل بکاپ ذخیره شده روی آیکلود و گوگل درایو رمزگذاری شده نیست. از آنجایی که این فایل حاوی تمام پیام‎های شما به صورت رمزگشایی شده است بسیار آسیب‎پذیر هستند. 

از آنجایی که امنیت بکاپ‌ها دست شما نیست همه چیز به سرویس‌های ارائه دهنده‎ی فضای ابری بستگی دارد. درحالی که هیچ‎گاه تا به حال آیکلود و گوگل درایو به صورت گسترده هک نشده‌اند اما به این معنی نیست که امکان چنین کاری وجود ندارد. راه‎هایی وجود دارد که هکرها توسط آن می‎توانند به حساب‎های فضای ابری شما دسترسی پیدا کنند. به خاطر داشته باشید که اگر از پیام‎های خود بکاپ بگیرید دیگر پیام‎هایتان رمزگذاری نخواهد بود. 

 

3- به اشتراک گذاری داده‎ی فیسبوک 

واتس اپ

 

در چند سال اخیر فیسبوک بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. یکی از این انتقادات فعالیت‎های ضد رقابتی فیسبوک است. تعدیل کنندگان تلاش می‎کنند تا جلوی هر رفتار ضد رقابتی را بگیرند. درنتیجه وقتی که فیسبوک تصمیم گرفت که واتس‎اپ را به خانواده‎ی فیسبوک اضافه کند اتحادیه‎ی اروپا تنها درصورتی آن را پذیرفت که فیسبوک قول دهد این دو شرکت و داده‎هایشان به صورت جداگانه نگه‎داری شوند. 

اما طولی نکشید که فیسبوک از این قرارداد خود سرباز زد. در سال 2016 واتس‎اپ قوانین مربوط به حریم شخصی خود را تغییر داد و امکان به اشتراک گذاری داده‎ی واتس‎اپ به فیسبوک را به آن ضافه کرد. درحالی که این به اشتراک گذاری به صورت کامل شکل نمی‎گیرد اما شامل شماره تلفن و میزان صرف داده ( مثل آخرین باری که از این سرویس استفاده کرده‎اید) را در اختیار فیسبوک قرار می‎دهد. 

فیسبوک اعلام کرد که هیچ کدام از اطلاعات شما به صورت عمومی روی فیسبوک نمایش داده نخواهد شد و تنها در پروفایل فیسبوک شما قرار داده می‎شود و برای سایرین غیرقابل دسترسی خواهد بود. پس از بارخوردهای منفی در این زمینه واتس‎اپ به کاربران اجازه داد تا اطلاعات خود را در صورت دلخواه حذف کنند. اما طی گذشت چند سال به طور کلی این امکان را حذف کردند. 

البته این شروعی برای برنامه‎ی آینده‎ی فیسبوک بود. بنا به گزارش نیویورک تایمز در ژانویه 2019، فیسبوک یک زیرساخت یگانه برای تمام پلتفرم‎های پیام‎رسانش ساخته است که شامل فیسبوک، اینستاگرام و واتس‎اپ می‎شود. درنتیجه درحالی که هر سرویس به صورت یک اپلیکیشن اجداگانه کار می‏کند همه‎ی پیام‎ها به یک شبکه فرستاده می‎شوند. 

 

4- اخبار غلط و شایعات 

واتس اپ

 

در سال‎های گذشته شرکت‎های شبکه‎های اجتماعی برای نشر اخبار غلط روی پلتفرم‎هایشان مورد انتقاد قرار گرفته‎اند. به طور خاص فیسبوک به خاطر انتشار اطلاعات غلط در انتخابات سال 2016 به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. واتس‎اپ نیز به همین دلیل مورد حمله قرار گرفت. 

دو مورد اصلی هند و برزیل بود. واتس‎اپ نقش بسیار بزرگی در خشونت‎های سال 2017 و 2018 در هند داشت. در این سال‎ها پیام‎هایی که حاوی جزئیاتی درمورد کودک ربایی‎های ساختگی بود در این پلتفرم فرستاده و منتشر می‎شد. این پیام‎ها به طور گسترده در بین مردم انتشار یافته و باعث آزار و اذیت کسانی شد که به دروغ نامشان در بین آدم ربایان ذکر شده بود. 

در برزیل واتس‎اپ در بین انتخابات سال 2018 به منبع اصلی برای انتشار اخبار دروغ بدل شد. از آنجایی که انتشار این اخبار دروغ بسیار راحت بود بسیاری در برزیل شرکت‎هایی ساختند که علیه کاندیداها دروغ پخش می‏کردند. از آنجایی که نام کاربری واتس‎اپ همان شماره تلفن است این افراد به راحتی با خرید لیستی از شماره تلفن‌ها مردم را مورد حمله اخبار دروغ قرار می‎دادند. 

هردو اتفاق در سال 2018 رخ داد. سالی که با لکه‎دار شدن نام فیسبوک همراه بود. اطلاعات دیجیتالی اشتباه مشکل بسیار بزرگی است اما بسیاری واتس‎اپ را در این اتفاقات مقصر می‎دانستند.البته این شرکت تغییراتی را در پلتفرم خود داد. برای مثل امکان فوروارد پیام‎ها را تنها به پنج گروه محدود کرد. درضمن در بسیاری از کشورها نیز دکمه‎ی میانبر فوروراد را حذف کرد. 

 

5- استاتوس واتس‎اپ 

برای سال‎ها استاتوس واتس‎اپ یک خط متن کوچک بود که با آن می‎توانستید اعلام کنید در چه حالی هستید. اما این قابلیت در سال‎های اخیر به چیزی مشابه استوری اینستاگرام تبدیل شده است. اینستاگرام پلتفرمی است که به منظور عمومی بودن ساخته شده است. البته شما درصورت دلخواه می‎توانید پروفایل خود را خصوصی کنید. اما واتس‎اپ یک سرویس خصوصی‎تر است که برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده ساخته شده است. درنتیجه ممکن است فکر کنید که به اشتراک گذاری استاتوس در واتس‎اپ نیز خصوصی است. 

اما اینطور نیست. هرکسی که در لیست مخاطبین واتس‎اپ شما باشد می‎تواند استاتوس شما را ببیند. خوشبختانه شما به راحتی می‎توانید این موضوع را کنترل کنید. به Settings > Account > Privacy > Status بروید. در این قسمت سه حق انتخاب برای استاتوس خود دارید: مخاطبین، مخاطبین به جز...، به اشتراک گذاری تنها با یک نفر خاص. 

مشکل اینجاست که واتس‌اپ مشخص نکرده که کاربران بلاک شده نیز می‎توانند استاتوس شما را ببینند یا خیر. البته این شرکت کاری کرده که شما هر گزینه‎ای را که انتخاب کنید به هر حال مخاطبین بلاک شده نمی‎توانند استاتوس شما را ببینند. درست مانند استوری‌های ایسنتاگرام هر ویدئو و عکسی که به استاتوس اضافه شود ظرف بیست و چهار ساعت حذف خواهد شد. 

 

آیا واتس‌اپ امن است؟ 

واتس‎اپ یک پلتفرم گیج کننده است. از یک طرف این شرکت برای یکی از محبوب‎ترین اپلیکیشن‎های دنیا از پیام‎رسانی سرتاسر رمزگذاری شده استفاده کرده است. از طرف دیگر نگرانی‎های امنیتی زیادی درمورد فیسبوک وجود دارد و واتس‌اپ نیز مانند شرکت مادر خود خطرها و نقاط ضعف امنیتی بسیاری دارد. 

 

بیشتر بخوانید:

آهنگتو؛ اپلیکیشن سرگرمی و آموزش حرفه‌ای موسیقی؛ عیدانه

پنج اپلیکیشن جدید گوگل که خیلی جذاب و کاربردی هستند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر