افت شدید فروش گوشی‌های سونی و احتمال تعطیلی بخش موبایل این کمپانی

افت شدید فروش گوشی‌های سونی و احتمال تعطیلی بخش موبایل این کمپانی

افت شدید فروش گوشی‌های سونی و احتمال تعطیلی بخش موبایل این کمپانی وجود دارد. سونی در این شرایط چه استراتژی‌هایی را پیش گرفته است؟

رقابت در دنیای گوشی‌های هوشمند دیگر روال سابق را ندارد. درواقع با ورود موفق و جنجالی کمپانی‌هایی مانند هواوی، شیائومی و... معادله به طور عجیبی تغییر کرده است. در این بین برخی کمپانی‌های نوپا به شدت رشد کرده‌اند و با افزایش فروش هر ساله، قدم به قدم در حال به دست آوردن بازار هستند اما برخی دیگر رشد منفی شدیدی را تجربه کرده‌اند. سونی دقیقاً یکی از همین کمپانی‌هاست.

کمپانی سونی در این سال‌ها در حوزه تولید و فروش گوشی‌های هوشمند به شدت ضعیف عمل کرده است. حتی بخش موبایل اکسپریا که به تولید گوشی‌های نوآورانه معروف بود هم با بخش تولیدات الکترونیکی ادغام شده است.

حالا خبر بدتر این است که گزارش‌های مالی اخیر این کمپانی نشان می‌دهد که سونی در ماه‌های اخیر با کاهش 50 درصدی فروش مواجه بوده است. درواقع سونی در سال 2018 حدود 6.5 میلیون گوشی هوشمند فروخته است که نصف میزان فروش سال قبلش و 6 برابر کمتر از فروش پنج سال گذشته‌ بوده است.

 

وضعیت سونی در مقابل رقبا

بگذارید یک مقایسه ساده آن هم تنها با یک گوشی میان‌رده داشته باشیم، ردمی نوت 7 شیائومی. این گوشی تنها در یک ماه و تنها در هند بیشتر از 1 میلیون فروش داشته است. از سوی دیگر رقیبانی مانند هواوی در سال گذشته بیش از 208 میلیون گوشی فروخته است که اصلاً با 6.5 میلیون فروش سونی قابل قیاس نیست. از همین مقایسه‌های ساده، سهم بازار کم سونی قابل نتیجه‌گیری است.

 

استراتژی‌های فرار سونی از تنگنا

سونی برای اینکه بتواند بر این شرایط نامساعد غلبه کند، در نظر دارد استراتژی کوچک کردن را پیش بگیرد و به‌این‌ترتیب با کاهش 50 درصدی کارمندان بخش گوشی هوشمند، کارمندان این مجموعه را به 2000 نفر برساند. البته شرکت‌های ژاپنی مانند سونی در چنین شرایطی، کارمندان را به بخش‌های دیگر منتقل می‌کنند.

استراتژی دیگر سونی برای فرار از این شرایط نامساعد، محدود کردن فروش در مناطق جنوب شرقی آسیا است؛ جایی که بیشتر گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده طرفدار دارد. در عوض سونی تلاش می‌کند تا بیشتر تمرکزش را روی اروپا و شرق آسیا که طرفدار گوشی‌های گران‌قیمت و بالارده هستند بگذارد.

چندی پیش خبری درباره همکاری سونی، هواوی و سامسونگ منتشر شد که گویا این سه کمپانی تصمیم دارند با هم یک گوشی هوشمند عرضه کنند. این استراتژی با شرایط کنونی سونی اصلاً عجیب نیست اما بعید به نظر می‌رسد که هواوی و سامسونگ، دو رقیب قدرتمند کنونی در دنیای گوشی‌های موبایل چنین تصمیمی بگیرند.

 

 

اخبار مرتبط:

هواوی اکسپریا +S10؛ آیا سونی، سامسونگ و هواوی در حال ساخت یک گوشی مشترک هستند؟

پیش‌فروش هواوی P30 و P30 pro در کمتر از 10 دقیقه به پایان رسید

هواوی P30 و P30 پرو؛ پرچمداران 2019 هواوی رونمایی شدند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

منبع خبر: xda-developers


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر