چهار قدم ساده برای حذف بدافزار کرومیوم

چهار قدم ساده برای حذف بدافزار کرومیوم

اضافه کردن تبلیغ‎افزار به یک نرم‎افزار راهی ساده و ارزان برای توسعه دهندگان است تا کمی پول دربیاورند. اگر مواظب نباشید ممکن است وقتی که یک نرم‎افزار جدید نصب می‎کنید به خاطر بدافزارهای از پیش نصب شده حسابی ضرر کنید. بدافزار کرومیوم گزینه‎ی مورد علاقه‎ی بسیاری از توسعه دهندگان برای پول سازی است. شاید این تبلیغات خیلی واقعی به نظر برسند اما اگر امنیت کامپیوترتان برایتان مهم است باید آن را حذف کنید. در چهار قدم به شما می‎گوییم چطور بدافزار کرومیوم را از کامپیوتر خود حذف کنید. 

 

بدافزار کرومیوم چیست؟ 


کرومیوم پروژه‎ی مرورگر متن‎باز گوگل و پایه و اساس گوگل کروم است. دلیل نام‎گذاری بدافزار کرومیوم این است که توسعه دهندگان خراب‎کار با استفاده از این کد مرورگرهای وب کروم تقلبی می‎سازند. این مرورگرها نام خود را دارند ( مثل BeagleBrowser و BoBrowser) اما شباهت زیادی به کروم دارند. درحالی که مرورگرهای کرومیوم خوب و قانونی زیادی وجود دارد اما این مرورگرها خطرناک هستند و هیچ سودی برای کاربر نهایی ندارند. 
این مرورگرها صفحه‎ی خانه و موتور جست‎وجوی خود را تنظیم می‎کنند. اگر کاربر ویندوز باشید شاید حتی متوجه آن نیز نشوید. این بدافزارها حتی می‎توانند تنظیمات را در دیگر مرورگرها تغییر دهند و یا مرورگر کروم شما را با افزونه‎های شخص ثالث آلوده کنند. ممکن است شما این مرورگرها (یا افزونه‎های مخرب) را به طور تصادفی از طریق پاپ-آپ‎ها دانلود کنید و یا به صورت پیش‎فرض با نصب دیگر نرم‎افزارها روی دستگاه شما نصب شوند. 

 

قدم اول: پروسه‎های در حال اجرا را قطع کنید، از حذف نصب استفاده کنید 


پیش از حذف بدافزار کرومیوم باید مطمئن شوید که نرم‎افزار در حال اجرا نیست. بعضی از بدافزارها آنقدر بدقلق هستند که وقتی آن‎ها را می‎بندید در پیش زمینه به فعالیت خود ادامه می‎دهند. به این صورت شما نخواهید توانست آن‎ها را حذف نصب کنید. تسک منیجر را روی کامپیوتر ویندوز خود باز کرده و Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید. در این قسمت یک لیست از پروسه‎های درحال اجرا و اپلیکیشن‎های باز می‎بینید. هرچیزی که نامش کرومیوم یا کروم است را بیابید. 

بدافزار


یک پروسه‎ی ناشناس یا ناخواسته را یافته و Del را فشار دهید. اگر بسته نشد روی پروسه کلیک راست کرده و End Task را انتخاب کنید. اگر پروسه بسته نشد به قدم بعدی بروید، زیرا برای حل این مشکل به چند نرم‎افزار اضافی نیاز دارید. اگر نرم‎افزار بسته شد می‎توانید بدافزار را حذف کنید. اگر ویندوز10 دارید Win + X > Settings را فشار داده و در صفحه‎ای که باز شد Apps را انتخاب کنید. در لیست Apps & features نام بدافزار مخرب را پیدا کرده و Uninstall را انتخاب کنید. 

بدافزار

 

قدم دوم: دستگاه خود را اسکن کنید 


بیشتر بدافزارهایی که روی کامپیوتر نصب می‎شوند به راحتی حذف نخواهند شد. به همین دلیل باید کامپیوتر خود را برای هرگونه بدافزار، ویروس یا دیگر برنامه‎های مخرب اسکن کنید. برای این کار یک ابزار حذف بدافزار نصب کنید. نرم‎افزارهایی مثل Rkill هرچیز سمجی که از طریق تسک منیجر قابل حذف نباشد را نابود می‎کند. شما می‎توانید بدافزار کرومیوم خود را به این روش حذف کنید. 
علاوه بر آن به یک آنتی‎ویروس آپدیت نیاز دارید. حتماً یک نرم‎افزار آنتی‎ویروس خیلی خوب و قوی روی دستگاه خود نصب کنید. دستگاه خود را اسکن کنید. اگر از RogueKiller استفاده می‎کنید آن را باز کرده و Standard Scan را انتخاب کنید تا دستگاه شما اسکن شود. 

بدافزار

 


وقتی که پروسه کامل شد از شما خواسته می‎شود تا نتایج را دیده و بدافزارها را حذف کنید. آناین مرحله را تأیید کنید. اگر از Malwarebytes استفاده می‎کنید پروسه به همین صورت خواهد بود. در منو داشبورد اصلی Scan Now را انتخاب کرده یا به Scan رفته و روش اسکن خود را انتخاب کنید. بهتر است از گزینه‎ی  Threat Scan استفاده کنید. 
با نرم‎افزارهای مشابه نیز به همین صورت می‎توانید دستگاه خود را اسکن کنید. اگر آنتی‎ویروس خود را تازه نصب کرده باشید. این نرم‎افزارها به طور مرتب کامپیوتر شما را اسکن کرده و نمی‎گذارند که آلوده شود. 

اسکن

 

قدم سوم: پوشه‎ی داده‎ی کاربر کرومیوم خود را حذف کنید 


درحالی که اسکن بدافزار باید هر بدافزار کرومیوم مخربی که یافته را حذف کنید بعضی از فایل‎ها باقی می‎مانند که شامل تنظیمات و پروفایل‎های ساخته شده است. برای این کار بهتر است که پوشه‎ی تنظیمات کرومیوم خود را حذف کنید. نگران نشوید چرا که مرورگر کروم شما خودش وقتی که برنامه را اجرا کنید خودش پوشه را دوباره بازسازی می‎کند. 
مرورگر کروم خود را ببندید. سپس دکمه‎های Win + R را فشار داده،  %appdata% را تایپ کنید و سپس روی OK کلیک کنید. با این کار پوشه‎ی Windows user AppData Roaming باز می‎شود. پوشه‎ی Chromium یا Google\Chrome را بیابید. پوشه را حذف کنیدو سپس همین کار را با پوشه‎ی AppData Local انجام دهید.

 

قدم چهارم:  مرورگر کروم استاندارد خود را ریست کنید 


اگر حذف نصب شما موفقیت آمیز بوده باشد به این قدم نیاز ندارید. اما بهتر است برای امنیت بیشتر این کار را انجام دهید. اگر کروم مرورگر استاندارد شماست می‎توانید از طریق خود کروم تنظیمات را به حالت اول بازگردانید. این کار هر افزونه یا اد-آن را حذف کرده، تاریخچه مرورگر را حذف می‎کند و شما را از حساب‎هایتان خارج می‎کنید. به این وسیله مرورگر کروم شما تازه می‎شود. 

ریست


روی آیکون منو در بالا سمت راست کلیک کنید (سه نقطه‎ی عمودی) و به Settings > Advanced > Reset and Clean Up بروید. Restore settings to their original defaults را انتخاب کنید. برای تأیید روی  Reset settings کلیک کنید. با این کار نصب کروم شما به حالت اولیه باز خواهد گشت. اما تنها درصورتی این کار را بکنید که از نسخه‎ی استاندارد گوگل کروم یا یک مرورگر کرومیوم امن دیگر استفاده می‎کنید. 

 

گول بدافزارهای کرومیوم را نخورید 


شناسایی بدافزار کرومیوم همیشه راحت نیست اما اگر بدانید که به دنبال چه چیزی هستید می‎توانید آن را شناسایی کنید. اگر مرورگر شما از گوگل یا موتورهای جست‎وجوگر معروف استفاده نمی‎کند و یا خودتان آن مرورگر را نصب نکرده‎اید با بدافزار مواجه هستید. بهترین راه برای پیش‎گیری این است که سیستم خود را آپدیت کرده بهترین نرم‎افزار آنتی‎ویروسی که در دسترس دارید را روی کامپیوتر ویندوز خود نصب کنید. 

 

اگر حساب اینستاگرام ما هک شد چه کار کنیم؟

VPNهای رایگان به چهار روش از کاربرانشان سود می‎برند

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید. 

 

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


3 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مریم

شنبه, 13 اردیبهشت 1399

واااااقعا مرسی،،خیلیییی کمک شد بهم با این مطلب،عالی بود

پاسخ

mahsan

دوشنبه, 10 آذر 1399

آقا کن گیر بدترینش افتادم، تقریبا تمام سی پی یوی لپتاپمو میکشه و تا الان هررررر کاری که فکر کنید کردم و نتیجه نداده.

پاسخ

behnam

پنج‌شنبه, 04 دی 1399

واقعا عالی بود مرسی

پاسخ

ثبت نظر