لپ‌تاپ آلوده به شش ویروس خطرناک دنیا با قیمت یک میلیون دلار به فروش می‎رسد

لپ‌تاپ آلوده به شش ویروس خطرناک دنیا با قیمت یک میلیون دلار به فروش می‎رسد

بیشتر آثار هنری به خاطر داستان پشت آن‎ها یا تاریخچه پیچیده‎ای که دارند معروف هستند، بیشتر این آثار برای صاحبانشان یک خطر جدی محسوب نمی‎شوند. اما «تداوم هرج‎ومرج» یک استثناء است. این اثر که توسط هنرمند اینترنتی، گو او دانگ ساخته شده یک لپ‎تاپ معمولی است که به شش بدافزار خطرناک دنیا آلوده است. البته استفاده از این لپ‎تاپ تا زمانی که به اینترنت متصل نشوید و یا یک درایو یو‎اس‎بی را به آن متصل نکنید امن است. 
در مصاحبه با مجله‎ی اینترنتی The Verge، گو او دانگ گفته که هدف پشت این اثر هنری عینی سازی تهدیدهای انتزاعی در دنیای دیجیتالی است. او گفت: « ما فکر می‎کنیم که هرچیزی که در کامپیوتر اتفاق می‎افتد نمی‎تواند روی ما اثر بگذارد اما این اشتباه است. ویروس‎های سایبری که شبکه‎های برق یا زیرساخت‎های عمومی را آلوده می‎کنند می‎توانند بسیار خطرناک باشند.» 
شش ویروس روی این لپ‎تاپ ( یک لپ‎تاپ سامسونگ 10.2 اینچی  NC10-14GB) به خاطر شدت تخریب اقتصادی که موجب شده‎اند انتخاب شدند. این ویروس‎ها شامل آی لاو یو، یک باگ کامپیوتری در سال 2000 که به صورت یک نامه عاشقانه ضمیمه ایمیل‎ها بود و واناکرای، یک باج‎افزار که در سال 2017 کامپیوترهای کارخانه‎ها و بیمارستان‎ها را به قطع می‎کرد و سازمان‎های اطلاعاتی مقصر آن را کره شمالی دانستند است. 
گو می‎گوید که واناکرای یک مثال عالی برای نشان دادن خطر حملات دیجیتالی است. او می‎گوید که واناکرای باعث شد که خدمات سلامت ملی انگلستان حدود صد میلیون دلار صدمه ببیند و ده‎ها هزار قرار پزشک کنسل شوند. گو محاسبه کرده که این شش ویروس به طور کلی 95 میلیون دلار به اقتصاد جهانی صدمه زده است. 
این قطعه به سفارش شرکت امنیت سایبری DeepInstinct ساخته شده و به حراج گذاشته شده است. درحال حاضر این لپ‎تاپ 1.2 میلیون دلار قیمت گذاری شده است. شاید این رقم برای یک لپ‎تاپ قدیمی ویروسی زیاد به نظر برسد اما گو می‎گوید که این اثر بیشتر شبیه به رساله‎ای از تهدیدهای تاریخ است. دفعه بعدی که کامپیوتر شما هم ویروسی شد همین را به خودتان بگویید: « آه چه رساله‎ی زیبایی از تهدیدهای تاریخ!» 

 

بیشتر بخوانید:

مایکروسافت هشدار داد که باگ کرمی ویندوز می‎تواند تبدیل به یک واناکرای دیگر شود

مایکروسافت تأیید کرد که به زودی ویندوز10 بدون پسورد خواهد شد

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

 

 

منبع خبر: theverge

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر