بهشت ایران از چنگ ماینرها در آمد؛ تعرفه برق صادراتی برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شد

بهشت ایران از چنگ ماینرها در آمد؛ تعرفه برق صادراتی برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شد

بهشت ایران از چنگ ماینرها درآمد؛ تعرفه برق صادراتی برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شد.

هزینه پایینی که برای برق در ایران در نظر گرفته شده است، یکی از مهمترین عواملی است که ایران را به بهشتی برای استخراج‌کنندگان بیت کوین تبدیل کرده است. از این رو شاهدیم که ماینرهای زیادی از کشورهایی مانند چین به ایران مهاجرت می‌کنند تا به لطف هزینه پایین برق، سود خوبی از ماین کردن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به دست بیاورند.

در پی اعتراضات مداوم برای استفاده بیش‌ازحد فارم‌ها از برق، موضوع تصویب تعرفه برق برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال مطرح شده است. به گفته همایون حائری، معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو، برای اینکه یک بیت کوین استخراج شود، به 72 مگاوات ساعت برق نیاز است. به گفته وی اگر این رشد مصرفی ادامه پیدا کند، وزارت نیرو مجبور است برای استخراج بیت کوین تعرفه صادراتی برق در نظر بگیرد.

 

هزینه برق فعلی چقدر است؟

حائری توضیح داده است که در حال حاضر با افزایش 7 درصدی هزینه‌های تولید برق مواجهیم که با این اوصاف هزینه هر کیلووات ساعت برق در زمان اوج مصرف 500 تومان خواهد شد. با این وجود وزارت نیرو به ازای هر کیلووات ساعت برق، تنها 60 تا 70 تومان از مشترکان دریافت می‌کند. از طرفی برای مشترکان کم مصرف بسته تشویقی هم در نظر گرفته شده است که باعث کاهش در هزینه قبض آن‌ها می‌شود.

 

تعرفه برق صادراتی برای استخراج ارز دیجیتال و دلیل تصویب این قانون

افزایش کلی قیمت برق برای مردم اصلاً به‌ صرفه نیست اما اینکه به صورت بدون محدودیت و با تعرفه معمولی برق در اختیار ماینرها قرار بگیرد هم درست نیست. از این رو حائری تأکید کرده است که وزارت نیرو اجازه نمی‌دهد گروهی از برق ارزان قیمت سو استفاده کنند. روی سخن حائری بیشتر با آن دسته از ماینرهای مهاجری است که دستگاه‌های دست دوم و پرمصرف را به ایران می‌آوردند و با سو استفاده از قیمت برق ارزان، از شرایط بهترین استفاده را برای ماین کردن می‌کنند.

به گفته او برای استخراج هر بیت کوین به 72 مگاوات ساعت برق نیاز است، درواقع این میزان برق برابر است با مصرف 28 مشترک برق. حتی حائری پیش‌بینی می‌کند که مصرف برق ماینرها به 2000 مگاوات هم برسد.

همه این شرایط در حالی است که ایجاد ظرفیت جدید و سرمایه‌گذاری در صنعت برق سخت است و حالا فعالیت ماینرها در ایران هم باری بر دوش این ماجراست. بنابراین باید برای فعالیت بیت کوین در ایران برنامه‌ریزی شود. گویا وزارت نیرو پیشنهاد داده است که برای ماینینگ بیت کوین قیمت برق صادراتی در نظر گرفته شود.

به گفته حائری تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در حوزه استخراج بیت کوین در گاوداری‌ها، مدارس و حتی مساجد فعالیت دارند و میزان برق مصرفی آن‌ها به 2500 مگاوات هم می‌رسد. حالا وزارت نیرو در نظر دارد که برای نخستین سال، تعرفه مشترکان پرمصرف را تا 16 درصد افزایش دهد و منتظر بماند تا تأثیر این افزایش قیمت بر رفتار مشترکان برق را ببیند. البته به گفته حائری به مرور افزایش قیمت برق مشترکان انجام خواهد شد و این افزایش 16 درصدی تنها برای تغییر در تفکرات بوده است. گویا قرار است تعرفه‌ها به صورت شناور محاسبه شود به این معنا که هر مشترک پرمصرفی در هر پله‌ای، با توجه به رشد مصرف تعرفه آن‌ها نیز پله‌ای رشد کند.

 

اخبار مرتبط:

ایران؛ مقصد آرمانی چینی‌ها برای استخراج ارز دیجیتال و چالش‌های آن

 

بیت کوین به 6800 دلار رسید، آیا این رشد ادامه‌دار خواهد بود؟

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام، سروش همراهی کنید.

faceit.width-400.png

رسانه دیجیتال فیسیت

با ما در ارتباط باش...


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر