ارزهای دیجیتال در آمریکا مشمول مالیات شدند؛ در ایران اوضاع چگونه خواهد بود؟

ارزهای دیجیتال در آمریکا مشمول مالیات شدند؛ در ایران اوضاع چگونه خواهد بود؟

ارزهای دیجیتال در آمریکا مشمول مالیات شدند؛ در ایران اوضاع چگونه خواهد بود؟

ارزهای دیجیتال این روزها در سراسر دنیا (از جمله ایران) طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. شاید در ابتدا این ارزها جدی گرفته نمی‌شدند و قوانینی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شد، اما حالا و با وجود رشد ارزهای دیجیتال، می‌بینیم که برخی از کشورها با فکر قانون‌گذاری در این صنعت افتاده‌اند.

در این بین آمریکا در حال حاضر تصمیم گرفته است تا از افراد فعال در این زمینه مالیات بگیرد. در واقع اداره مالیات آمریکا یا همان IRS به 10 هزار نفر از مالیات دهندگان ابلاغ‌نامه‌ای ارسال کرده است و به آن‌ها اطلاع و هشدار داده است که باید از ابتدای آگوست برای همه فعالیت‌های مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال (چه استخراج رمز ارز یا خرید و فروش آن و چه دریافت دستمزد با ارز دیجیتال)، مالیات پرداخت کنند.

جالب اینجاست که قوانین مالیاتی مشمول ارزهای دیجیتال، کاملاً مشابه قوانین مالیاتی پول رایج است. در واقع در صورتی که فردی متهم به فرار مالیاتی در زمینه ارزهای دیجیتال شود، برای او تا 5 سال زندان و جریمه‌ای نهایتاً تا 250 هزار دلار در نظر گرفته خواهد شد.

در یک گفت و گوی مطبوعاتی، پچاک رتیگ، یکی از اعضای هیئت اداره مالیات آمریکا درباره مالیات تعلق گرفته به صنعت ارز دیجیتال چنان توضیح داده است:

مالیات دهندگان باید این ابلاغیه را کاملاً جدی بگیرند، پرونده‌های مالیاتی سابق خود را بازبینی کرده و مالیات‌های سابق خود را اصلاح کنند. اداره مالیات آمریکا در تلاش است تا ارزهای مجازی را گسترش دهد و در این زمینه از آنالیز داده‌ها هم استفاده می‌کند. ما روی اجرای قوانین تأکید دارید و می‌خواهیم که مالیات دهندگان کاملاً با وظایف و تکالیف خود در زمینه ارزهای دیجیتال آشنا شوند.

با این اوصاف مشخص است که اداره IRS تصمیم دارد در قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و مالیات آن، درست مانند ارزهای رایج عمل کند. با این اوصاف حتی اگر دستمزد کسی با ارز دیجیتال هم پرداخت شود. البته مالیات هر فعالیت با دیگری (ذخیره ارز دیجیتال، فروش ارز دیجیتال و ماینینگ) متفاوت است.

 

در ایران هم ارزهای دیجیتال قانون‌مند می‌شوند

قانون‌گذاری در صنعت ارزهای دیجیتال مدتی است که در ایران هم مورد بحث است. در واقع روزهایی بود که ارزهای دیجیتال در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شد و بانک مرکزی هم آن را قبول نمی‌کرد اما ماینرها زیادی در ایران وارد صنعت ارز دیجیتال شدند و بانک مرکزی هم نتوانست جلو آن‌ها را بگیرد. حالا و با وجود رشد ارزهای دیجیتال و محبوب شدن آن‌ها، ایران هم به دنبال قانون‌گذاری در این حوزه است. به این ترتیب هم جلو فعالیت‌های غیرقانونی (مهاجرانی که با سو استفاده از برق ارزان قیمت، به استخراج ارز دیجیتال در ایران می‌پردازند) گرفته می‌شود و هم از این فعالیت سودی نصیب دولت شود. البته هنوز قوانین صنعت ارزهای دیجیتال و ماینینگ در ایران تصویب نشده است اما صحبت‌های زیادی درباره آن می‌شود و به زودی شاهد قانون‌مند شدن آن هستیم.

البته با وجود اینکه آمریکا تصمیم گرفته است برای ارزهای دیجیتال و درآمد حاصل از این صنعت مالیات در نظر بگیرد، بعید نیست که این قانون در ایران هم اجرایی شود. اما موضوع دیگری که مورد بحث است، موضوع ماینینگ است. در ایران اخیراً تصمیم گرفته شده است که برق مصرفی برای ماینینگ با تعرفه برق صادراتی محاسبه شود و این خود درآمد دولت از این بخش را تأمین می‌کند.

 

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما در ایران به درآمد حاصل از ارزهای دیجیتال مالیات تعلق خواهد گرفت یا خیر؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

اخبار مرتبط:

قانون گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در دست تدوین است

ترامپ صراحتا اعلام کرد مخالف ارزهای دیجیتال است

 

ارزجو؛ اولین کیف پول ارز دیجیتال ایرانی را ارائه میکند (الکامپ 98)

منبع خبر: engadget


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر