Symlink چیست و چطور می‎توان آن را ساخت؟

Symlink چیست و چطور می‎توان آن را ساخت؟

وقتی صحبت از میانبر می‎شود به احتمال زیاد به یاد آیکون روی دسکتاپ می‎افتید که شما را به یک فایل، پوشه یا اپلیکیشن می‎برد. درحالی که این تصور درست است اما انواع مختلف میانبر وجود دارد. در این مقاله‎ی فیسیت ما تمرکز خود را روی لینک سمبولیک می‎گذاریم که به آن symlink ( سیم‌‏لینک) یا سافت لینک نیز می‎گویند. 

 

سیم‏‌لینک چیست؟

سیم‌لینک یک فایل میانبر است. اما متفاوت آن با میانبر معمولی این است که یک اینستالر برنامه روی دسکتاپ ویندوز شما نصب شده تا آن را راحت‎تر اجرا کند. با کلیک کردن روی هرکدام از میانبرها لینک باز می‎شود اما زیرساخت این دو با هم متفاوت است. درحالی که یک میانبر معمولی به یک فایل خاص اشاره دارد، سیم‏لینک کاری می‎کند که به نظر برسد فایل واقعاً در آنجا قرار دارد. کامپیوتر و دیگر اپلیکیشن‎ها سیم‎لینک را مانند خود فایل می‏خوانند. روی macOS وقتی که شما سعی می‏کنید یک سیم‎لینک را در مکان اصلی فایل بسازید به شما می‎گوید که فایل اصلی موجود است. 

 

سیم‎لینک در برابر میانبر استاندارد 

فرض کنید که شما یک پوشه‎ی خاص را در هارد دیسک خود دارید که می‎خواهید بدون این که خود پوشه را به دراپ‎باکس منتقل کنید آن را با دراپ‎باکس سینک کنید. در این مورد ساخت یک میانبر برای پوشه در دراپ‎باکس زحمت اضافی است. میانبر روی دستگاهی که آن را ساخته‎اید کار خواهد کرد. دراپ‎باکس نیز با میانبر سینک خواهد شد. اما فایل میانبر سینک شده وقتی که از یک کامپیوتر دیگر آن را باز کنید قابل دسترسی نخواهد بود. 

حال وقتی که یک میانبر سیم‎لینک داشته باشید با این مشکل مواجه نخواهید شد، به این دلیل که دراپ‎باکس سیم‎لینک را به عنوان یک پوشه‎ی واقعی می‎خواند و در نتیجه داده را از آن سینک می‎کند. شما می‎توانید به پوشه و محتوای آن در دستگاهی که دراپ باکس روی آن نصب است دسترسی پیدا کنید حتی اگر پوشه‎ی اصلی جزئی از دراپ‎باکس شما نباشد. به خاطر داشته باشید که حذف چه سیم‎لینک و چه میانبر معمولی اثری روی پوشه، فایل یا اپلیکیشن اصلی نخواهد داشت. 

 

چرا ما به سیم‏لینک نیاز داریم؟ 

به طور کلی سیم‏لینک داربردی‎تر از میانبر معمولی است زیرا: 

• شما می‎توانید بدون نیاز به ساخت کپی و استفاده از حافظه، از قسمت‎های مختلف به فایل خود دسترسی پیدا کنید. 

• نسخه‎های مختلف یک فایل را داشته باشید و در عین حال همه آپدیت باشند.

• داده‎ها را از درایو C:\ خود به جایی دیگر ببرید بدون این که سیستم و یا عملکرد اپلیکیشنی که داده‎های آن در درایو  C:\ قرار دارد دچار مشکل شود. 

 

چطور سیم‏‌لینک بسازیم؟ 

شما می‏توانید با استفاده از خط فرمان یا ترمینال سیم‌لینکبسازید. البته راه‎های دیگری نیز وجود دارد. 

 

روی لینوکس و مک‏ او‎اس 

سیم لینک

 

روی لینوکس شما می‎وانید با خط فرمان زیر یک سیم‏لینک برای یک فایل یا پوشه بسازید: 

ln -s [/path/to/file] [/path/to/symlink]

همین فرمان برای مک‏او‎اس نیز کار خواهد کرد زیرا مک مثل لینوکس یک سیستم عامل مبتنی بر یونیکس است. فایل منیجر بعضی از محیط‎های دسکتاپ لینوکس به شما این امکان را می‎دهد تا از طریق منو کلیک راست یک سیم‎لینک بسازید. درنتیجه نگاه کنید و ببینید که فایل اکسپلورر شما چنین گزینه‎ای دارد یا خیر. 

برای مثال در فایل منیجر Nautilus که در توزیع‏های لینوکس مختلفی وجود دارد کافی است دکمه‎های Ctrl و Shift را فشار داده و فایل را به مکانی که می‌خواهید سیم‏لینک در آن ساخته شود بکشید. نگران نباشید فایل اصلی سر جای خود باقی خواهد ماند. 

 

روی ویندوز

شما باید یک پنجره‎ی خط فرمان باز کنید و فرمان زیر را اجرا کنید:

mklink [/path/to/symlink] [/path/to/file]

برای سیم‎لینک برای دایرکتوری‎ها شما باید فرمان را کمی تغییر دهید:

mklink /d [/path/to/symlink] [/path/to/file]

 

اگر دوست ندارید از این خط فرمان‎ها استفاده کنید ابزارهای گرافیکی نیز مثل Link Shell Extension وجود دارند. 

 

سیم‏لینک بهتر از میانبر است 

لینک سمبولیک شاید در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد اما اگر آن را درک کنید می‎فهمید که چقدر استفاده از آن ساده است و چقدر کاربردی است.  

 

بیشتر بخوانید:

ویندوز سرور چیست و چه تفاوتی با ویندوز معمولی دارد؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر