AMD Ryzen 5 3500، یک رقیب جدی برای پردازنده‎های ارزان قیمت اینتل

AMD Ryzen 5 3500، یک رقیب جدی برای پردازنده‎های ارزان قیمت اینتل

مدتی بود که شنیده می‎شد شرکت AMD تراشه‎ی Ryzen 5 3500 را تولید کرده است. حال یکی از منابع غیر رسمی مشخصات این پردازنده را علام کرده که اگر صحیح باشد می‏تواند رقیب خیلی سختی برای اینتل باشد. این خبر را TUM_APISAK، که پیش از این نیز خبرهای مرتبط با پردازنده‎ها را منتشر می‎کرد در توییتر خود اعلام کرده است. 
این پردازننده شش هسته‎ای ( با شش رشته) دارای ساعت پایه 3.6 گیگاهرتز و حداکثر 4.1 گیگاهرتز است. درضمن پیش از این نیز گفته شده بود که TDP این دستگاه 65 وات است. وقتی که AMD برای اولین بار خط تولید Ryzen 3000 را معرفی کرد هیچ چیزی درمورد قیمت آن نگفت. حال انتظار می‎رود که همین اتفاق برای AMD Ryzen 5 3600 نیز رخ دهد ( مدل قبلی دارای شش هسته و دوازده رشته بود و سرعت پایه و TDP نیز مشابه است). 
قیمت این تراشه 199 دلار است، درنتیجه انتظار می‎رود که قیمت 3500 از این نیز پایین‎تر باشد. به احتمال زیاد قیمت این پردازنده چیزی حدود 150 دلار باشد که می‎تواند Ryzen 5 3500 را به یک رقیب سخت برای پردازنده‎ی محبوب اینتل Core i5-9400 تبدیل کند که آن هم دارای شش هسته ( شش رشته) است و سرعت ساعت آن تا 4.1 گیگاهرتز افزایش می‏یابد. البته ساعت پایه‎ی پایین‎تر 2.9 گیگاهرتزی دارد. قیمت این پردزانده‎ی اینتل حدود 180 دلار است، گرچه شما می‎توانید نسخه‎ی جدای 9400F را با قیمت 150 دلار خریداری کنید.


 کامپیوترهای از پیش ساخته شده 


به نظر می‏رسد که هدف AMD از ساخت این پردازنده رقابت با تراشه‎ی Core i5-9400 و همچنین i5-9500 اینتل است. اما به گفته‎ی سایت Tom’s Hardware، ممکن است Ryzen 5 3500 نسخه‎ی جدید Ryzen 5 2500X باشد که تنها در کامپیوترهای از پیش ساخته شده موجود است و نمی‎توانید آن را به طور جداگانه بخرید. 
امید می‎رود که اینطور نباشد چون خوب است که بتوانیم مدل‎های Ryzen 3000 را به عنوان محصولات مستقل در فروشگاه‎ها خریداری کنیم. البته Ryzen 5 3500 دقیقاً یک رقیب برای پردازنده‎های اینتل محسوب نمی‎شود چرا که سرعت ساعت آن‎ها دقیقاً یکی نیست. درضمن گفته می‎شود که حافظه نهان این پردازنده بیشتر از اینتل i5 است. مهندسی AMD، IPC بسیار خوبی را ارائه می‎دهد و قابلیت‎های دیگری نیز مثل پشتیبانی Ryzen’s PCIe 4.0 نیز در آن موجود هستند. 

 

بیشتر بخوانید:

8 پردازنده نسل دهمی 14 نانومتری اینتل معرفی شد

 

منبع خبر: techradar

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر