بلوتوث ویندوز 10 شما کار نمی‌کند؟ 9 گام تا رفع مشکل اتصال بلوتوث

بلوتوث ویندوز 10 شما کار نمی‌کند؟ 9 گام تا رفع مشکل اتصال بلوتوث

بلوتوث ویندوز 10 شما کار نمی‌کند؟ 9 گام تا رفع مشکل اتصال بلوتوث در ویندوز 10 را در فیسیت ببینید.

یکی از کاربردی‌ترین و معروف‌ترین تکنولوژی‌های ارتباطی، بلوتوث است که در ویندوز 10 امکان اتصال گوشی، کیبورد، اسپیکر و... را به سیستم فراهم می‌کند. اما گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی با بلوتوث داشته باشید و عملاً بلوتوث سیستم شما وصل نشده و کار نکند. این مشکل یکی از همه‌گیرترین مشکلات کاربران است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که راه حل‌هایی برای رفع مشکل وصل نشدن بلوتوث سیستم را برای شما آماده کنیم. با این آموزش همراه فیسیت باشید.

 

گام به گام تا رفع مشکل اتصال بلوتوث

1- مطمئن شوید که بلوتوث دستگاه روشن است

معمولاً به صورت پیش فرض بلوتوث دستگاه روشن نیست. بنابراین قبل از اینکه بخواهید از بلوتوث استفاده کنید و به دلیل وصل نشدن آن نگران شوید، چک کنید که بلوتوث سیستم فعال باشد. در ویندوز 10 به صورت هم‌زمان دکمه‌های ویندوز و A را بفشارید تا Action Center باز شود. حالا چک کنید که بخش بلوتوث های لایت شده و روشن باشد. در غیر این صورت، با کلیک روی بلوتوث، آن را فعال کنید.

فعال بودن بلوتوث

فعال بودن بلوتوث

اگر در بین بخش‌ها گزینه بلوتوث را ندیدید، کافی است روی دکمه Expand کلیک کنید. ضمناً در همین بخش چک کنید که گزینه Flight mode فعال نباشد زیرا در این صورت بلوتوث به صورت اتوماتیک غیرفعال می‌شود.

به عنوان یک روش جایگزین می‌توانید به صورت هم‌زمان دکمه‌های ویندوز و I را بفشارید تا setting باز شود. سپس به مسیر Devices > Bluetooth & other devices رفته و بلوتوث را فعال کنید.

 

2- دوباره از وضعیت بلوتوث مطمئن شوید

بلوتوث یکی از سرویس‌های ویندوز 10 است که به شیوه بالا فعال می‌شود اما بهتر است برای اطمینان، آن را از طریق سرویس‌های ویندوز 10 چک کنید. برای این کار کافی است به صورت هم‌زمان دکمه‌های ویندوز و R را بفشارید و عبارت services.msc را جستجو کنید. لیستی از سرویس‌ها برای شما نمایش داده می‌شود که با توجه به حروف الفبا مرتب شده است. حالا در این لیست هر عبارتی که با Bluetooth آغاز می‌شود را پیدا کنید. سپس روی هر یک دو بار کلیک کنید تا وضعیت سرویس برای شما نمایش داده شود. اگر گزینه Stopped را مشاهده کردید، روی دکمه Start کلیک کنید تا سرویس دوباره از سر گرفته شود.

چک کردن وضعیت سرویس بلوتوث

چک کردن وضعیت سرویس بلوتوث

3- سیستم را قابل شناسایی کنید

ویندوز 10 کمی پیچیدگی دارد و برخلاف انتظار، تنظیماتی که دستگاه را برای سایر دستگاه‌ها قابل شناسایی می‌کند جایی نیست که انتظارش را دارید. برای این کار باید به صورت هم‌زمان دکمه‌های ویندوز و I را بفشارید و به مسیر Devices > More Bluetooth options بروید. سپس عبارت Allow Bluetooth devices to find this PC را تیک کرده و روی دکمه OK کلیک کنید. البته باید بگوییم هنگامی که می‌خواهید دستگاه‌هایی مانند موس یا کیبورد را به ویندوز 10 وصل کنید، نیازی به انجام این کار نیست و برای اتصال دستگاه‌هایی مانند گوشی به ویندوز 10 باید این مرحله را انجام دهید.

قابل شناسایی بودن قابلیت بلوتوث

قابل شناسایی بودن قابلیت بلوتوث

4- دستگاه بلوتوثی را جا به جا کنید

بلوتوث محدوده خاصی را پوشش می‌دهد که این محدوده ممکن است در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد اما معمولاً در بسیاری از تجهیزات، محدوده پوشش بلوتوث 10 متر است. این محدوده اما به دلیل موانع و دیوارها ممکن است کمتر هم شود. بنابراین قبل از اینکه بخواهید اقدام به ارسال فایل از طریق بلوتوث بکنید، ابتدا مطمئن شوید که دستگاه شارژ کامل داشته باشد و نزدیک به کامپیوتر باشد. ضمناً مطمئن شوید که دستگاه‌تان به دستگاهی که از پورت USB 3.0 استفاده می‌کند، نزدیک نباشد، زیرا گاهی اوقات در ارتباط بلوتوث تداخل ایجاد می‌کند.

 

5- سایر دستگاه‌های بلوتوث را غیرفعال کنید

به صورت تکنیکال اصلاً نیازی نیست که سایر دستگاه‌های بلوتوثی را غیرفعال کنید، اما این دستگاه‌ها ممکن است در روند اتصال شما به دستگاه اصلی اختلال ایجاد کنند. بنابراین اگر راه حل دیگری پیدا نکردید، می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید.

برای غیرفعال کردن سایر دستگاه‌ها کافی است به صورت هم‌زمان دو دکمه ویندوز و I را بفشارید تا تنظیمات باز شود. حالا روی Devices کلیک کنید. حالا روی هر دستگاه کلیک کنید و Remove Device و سپس Yes را انتخاب کنید.

غیرفعال کردن سایر دستگاه‌های بلوتوثی

غیرفعال کردن سایر دستگاه‌های بلوتوثی

6- لاگ‌ها را بررسی کنید

در ماه ژوئن 2019 بود که مایکروسافت یک پچ برای ویندوز 10 منتشر کرد که مشکلات امنیتی بلوتوث را برطرف می‌کرد. اما خود همین پچ مشکلاتی را در برقراری ارتباط دستگاه‌های بلوتوثی ایجاد کرد. ممکن است مشکل دستگاه شما هم دقیقاً همین پچ باشد. برای اینکه این موضوع را متوجه شوید، به صورت هم‌زمان دکمه‌های ویندوز و X را بفشارید و روی Event Viewer کلیک کنید. در زیر بخش Summary of Administrative Events گزینه Error را باز کنید و به موارد زیر نگاه کنید:

Event ID: 22

Event Source: BTHUSB or BTHMINI

Name: BTHPORT_DEBUG_LINK_KEY_NOT_ALLOWED

Event Message Text: Your Bluetooth device attempted to establish a debug connection. The Windows Bluetooth stack does not allow debug connection while it is not in the debug mode.

اگر با چنین پیامی مواجه شدید، مایکروسافت توصیه کرده است که با کمپانی تولید کننده دستگاه ارتباط برقرار کنید و مشکل را مطرح کنید. اگر مشکل برطرف نشد ممکن است نیاز داشته باشید که کلاً دستگاه بلوتوثی خود را عوض کنید.

 

7- برای آپدیت ویندوز خود را چک کنید

بهترین راه این است که همواره ویندوز خود را به‌روز نگه دارید تا از جدیدترین قابلیت‌ها و پچ‌های امنیتی آن بهره ببرید. این کار کمک می‌کند که مشکلاتی که با بلوتوث هم دارید مرتفع شود.

ویندوز 10 به صورت اتوماتیک آپدیت می‌شود اما می‌توانید به صورت دستی هم برای آپدیت اقدام کنید. برای این کار می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

 

8- درایور بلوتوث را آپدیت کنید

ممکن است درایور بلوتوث دستگاه شما قدیمی شده باشد. اگر به تازگی ویندوز 10 خود را آپدیت کرده باشید، به نظر می‌رسد که مشکل دقیقاً از همین جا باشد. برای چک کردن آپدیت برای درایورها کافی است به صورت هم‌زمان دکمه‌های ویندوز و X را بفشارید و سپس روی Device Manager کلیک کنید.گزینه Bluetooth را باز کنید و روی آداپتور راست کلیک کنید.

روی گزینه Update driver و سپس Search automatically for updated driver software کلیک کنید. سپس دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا درایور آپدیت شود.سپس سیستم را ری‌استارت کنید.

برای این کار ممکن است نیاز داشته باشید به وب سایت سازنده مراجعه کرده و درایور را از این وب سایت دانلود کنید.

 

9- Bluetooth Troubleshooter را اجرا کنید

ویندوز 10 از یک Bluetooth Troubleshooter مخصوص به خود بهره می‌برد که هر مشکلی را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک تلاش می‌کند تا آن را مرتفع کند. برای اجرای این برنامه کافی است به صورت هم‌زمان دکمه‌های ویندوز و I را بفشارید تا Setting اجرا شود، سپس به مسیر Update & Security > Troubleshoot > Bluetooth > Run the troubleshooter بروید.

اگر بلوتوث دستگاه شما کار نمی‌کند، موارد بالا به شما در حل مشکل کمک می‌کند. اگر روش و یا راه حل دیگری برای رفع مشکل بلوتوث می‌شناسید با ما و سایر کاربران فیسیت به اشتراک بگذارید.

 

مقالات مرتبط:

پچ جدید ویندوز 10، اسپیکرهای بلوتوثی را خراب می‎کند

چگونه با استفاده از بلوتوث، گوشی را به کامپیوتر متصل کنیم؟

منبع خبر: makeuseof


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

جلال

چهارشنبه, 26 شهریور 1399

سلام و درود
وقت بخیر
بسیار ممنون و متشکریم که به فکر مردم بوده اطلاعات مفید خود رابه اشتراک گذاشته تا باعث رفع مشکلات کلیدی شده اید
خداوند به معلوماتتان افزوده و به شما سلامتی و طول عمر با عزت عنایت فرماید
در پناه خداوندمتعال معید و منصور باشید
سپاس فراوان از بزرگواریتان
در این روزها کمتر کسی مثل شما به فکر دیگران هستند.
موفق و پیروز باشید.
یا علی مدد

پاسخ

علی

چهارشنبه, 30 تیر 1400

سلام ببخشیدآنتی ویروس ویندوزمن(ازوقتی که خریدیم لپ تاپ رو این آنتی ویروس روش هست)یه چندماهیه که میگه رمزعبورکارنمیکندچون بلوتوث فعال نیست خب رمزعبورچهه ربطی به بلوتوث داره اخه؟لطفاراهنمایی کنیدممنون.

پاسخ

ثبت نظر