براتسک؛ مقصد آرمانی ماینرهای ارزهای دیجیتال؛ شهری که جان می‌دهد و جان می‌گیرد

براتسک؛ مقصد آرمانی ماینرهای ارزهای دیجیتال؛ شهری که جان می‌دهد و جان می‌گیرد

براتسک؛ مقصد آرمانی ماینرهای ارزهای دیجیتال؛ شهری که جان می‌دهد و جان می‌گیرد.

ارز دیجیتال امروزه به یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین صنایع در سراسر دنیا تبدیل شده است. رشد ارزش رمز ارزها در این چند سال اخیر هم بیشتر به این ماجرا دامن زده است و می‌بینیم که افراد زیادی در سراسر دنیا به خرید و فروش رمز ارزها و همچنین ماینینگ روی آورده‌اند. حتی این صنعت در ایران هم به تازگی به رسمیت شناخته شده است.

ایران مدتی به خودی خود بهشتی برای ماینرها به حساب می‌آمد، بهشتی که به دلیل قیمت فوق العاده مناسب برق و در نتیجه حاشیه سود بالا، ماینرهای زیادی را به خود جذب کرده بود. اگرچه ماینرها به صورت غیرقانونی، دستگاه‌های ماینینگ قدیمی و ارزان قیمتی را وارد ایران می‌کردند و از شرایط بیشترین سو استفاده ممکن را داشتند، اما نمی‌توان غفلت ایران در این حوزه را نادیده گرفت. به هر حال حالا دیگر شرایط تغییر کرده است و صنعت ماینینگ در ایران قانون‌مند شده است.

ایران اما تنها نقطه مناسب برای استخراج ارزهای دیجیتال نیست بلکه براتسک هم مکانی است که به شدت مورد توجه ماینرها ست.

 

براتسک؛ شهری رویایی برای ماینینگ

براتسک شهر کوچکی در شرق سیبری است که یک نیروگاه برق آبی در آن قرار دارد. این نیروگاه که اطراف رود آنکاراست، در سال 1966 به بهره‌برداری رسید، برای تأمین برق کارخانه‌های شوروی سابق مورد استفاده قرار می‌گرفت. حالا اما استفاده از این نیروگاه تغییر کرده است و وظیفه تأمین نیرو برای ماینینگ بیت کوین را بر عهده دارد.

مسئله دیگر دمای این منطقه است. دمای براتسک در فصل زمستان حدوداً منفی 17 درجه است و در فصل تابستان هم نهایتاً دمای آن به 25 درجه برسد که البته به صورت میانگین حتی در همین روزهای تابستان هم دمای براتسک 15 درجه است.

از این رو براتسک به دلیل قیمت ارزان برق و هوای بسیار خنک، به گزینه بسیار مناسبی برای استخراج ارز دیجیتال تبدیل شده است.

 

چرا نیروگاه براتسک تغییر کاربری داد؟

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دلیل اصلی این تغییر است. در واقع بعد از این ماجرا، اقتصاد نظامی به اقتصاد آزاد تبدیل شد و همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کارخانه‌ها دیگر فعالیت نداشته باشند. حالا اما مدتی است که این کارخانه‌ها به واسطه ماینرهای بیت کوین، جانی دوباره گرفته‌اند.

 

براتسک؛ یک منطقه چند ملیتی

تنها با داشتن مجوز می‌توانید وارد دروازه‌های این منطقه استخراج بیت کوین شوید. در این منطقه 26 کانتینر قرار دارد که دائماً با صدای فوق العاده زیادی کار می‌کنند. در حال حاضر کارآفرینان چینی، کره‌ای، ژاپنی، آمریکایی، برزیلی در این منطقه مشغول به استخراج بیت کوین هستند. درواقع این منطقه به مشتریان آمریکایی، روسیه‌ای، کره‌ای، هندی، ژاپنی و اسپانیایی خدمت رسانی می‌کند.

امنیت نقطه قوت دیگر این منطقه است. در این منطقه گاردهای حفاظتی با مسلسل‌های اتوماتیک، دائماً در حال گشت زنی هستند. ضمناً دوربین‌های نظارتی هم دائماً این محیط را زیر نظر دارند.

 

یک معامله‌ی دو سر سود؛ اما به ضرر زمین

به نظر می‌رسد که این شهر برای ماینرها سود زیادی دارد اما این سود دو طرفه است و شهر براتسک هم از این ماجرا سود می‌برد. درواقع اقلیم این شهر، یعنی رودخانه و هوای خنک، مناسب ماینینگ است و این نیروگاهی که قابلیت تولید برق عظیمی داشت و بی‌استفاده مانده بود هم مزید بر علت شده است. بنابراین هم ماینرها به شرایط مناسب و مورد نظر خود در این شهر دست می‌یابند و هم این نیروگاه دوباره به بهره برداری می‌رسد. درواقع براتسک در این بین هم جانی به ماینرها می‌دهد و هم خودش جان دوباره‌ای می‌گیرد.

با وجود اینکه براتسک برای ماینرها و همچنین شهر براتسک سودمند است، اما فرآیند استخراج ارز دیجیتال روی اکوسیستم زمین به شدت اثر منفی می‌گذارد. در واقع این کار انرژی زیادی مصرف می‌کند و از سوی دیگر اثرات گلخانه‌ای را هم به شدت افزایش می‌دهد. این ماجرا به اندازه‌ای مهم است که پیش بینی می‌شود تا سال 2048، استخراج ارز دیجیتال به خودی خود دمای کره زمین را تا 2 درجه افزایش دهد.

گرمایش زمین به واسطه استخراج ارز دیجیتال

گرمایش زمین به واسطه استخراج ارز دیجیتال

 

اخبار مرتبط:

بیت کوین مرز 10600 دلار را رد کرد؛ رشد مجدد ارزهای دیجیتال (12 شهریور ماه)

آیین نامه فرآیند استخراج ارز دیجیتال ابلاغ شد؛ قانونی ماین کنید

منبع خبر: coindesk


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر