ویکی پدیا مورد حمله DDoS قرار گرفت

ویکی پدیا مورد حمله DDoS قرار گرفت

ویکی پدیا مورد حمله DDoS قرار گرفت.

ویکی پدیا، دانش نامه آنلاین و آزادِ چند زبانه‌ای که با همکاری افراد داوطلب نوشته شده است، از تاریخ 15 ژانویه 2001 فعالیتش را آغاز کرد. هر کسی در دنیای اینترنت، می‌تواند به این دانش نامه دسترسی داشته باشد و حتی مقالات مختلف آن را ویرایش کند.

حالا این دانش نامه آزاد، چند روزی است که دچار حمله DDoS شده است، حمله‌ای که به واسطه آن، دسترسی کاربران کشورهای انگلیس، لهستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا به ویکی پدیا قطع شده است. این وب سایت در بیانیه‌ای رسمی به این حمله اشاره کرده است و درباره آن چنین توضیح داده است:

امروز ویکی پدیا دچار یک حمله سایبری شد و در نتیجه این وب سایت در چند کشور برای مدتی قطع بود. این حمله همچنان ادامه دارد و تیم مهندسان ما مشغول فعالیت هستند تا دسترسی به سایت را برقرار کنند.

 

حمله DDoS چیست؟

DDoS مخفف عبارت Distributed Denial of Service است که نوعی از حملات DoS (حمله به سرور) محسوب می‌شود. حمله‌ی DoS زمانی رخ می‌دهد که حجم زیادی از تقاضای کاذب، عمداً به‌ سمت سرور قربانی روانه شود، تا آن سرور از کار بیفتد.

DDoS همان حمله DoS است اما به صورت توزیع شده. در این نوع حمله سرور قربانی با تقاضاهای فراوان روبه‌رو می‌شود، اما نه از یک منبع مشخص، بلکه از جاهای مختلف به او حمله می‌شود.

 

حمله DDoS؛ تهدید حقوق اساسی برای دسترسی آزاد به اطلاعات

در حال حاضر خوشبختانه دسترسی به ویکی پدیا ممکن شده است اما ویکی پدیا حمله DDoS اخیر را محکوم کرده و درباره آن چنین توضیح داده است:

ما این حملات را محکوم می‌کنیم. موضوع، تنها از دسترس خارج شدن ویکی پدیا نیست. حملات مخرب، حقوق اساسی همگانی برای دسترسی آزاد به اطلاعات و به اشتراک گذاری آن‌ها را تهدید می‌کند. ما در جنبش و بنیاد ویکی مدیا متعهد هستیم که از این حقوق برای همه محافظت کنیم.

 

اخبار مرتبط:

پای ویکی پدیا به دارک وب باز شد

منبع خبر: gizmodo


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر