چطور از سیستم عامل کروم روی رزبری‌پای استفاده کنیم؟

چطور از سیستم عامل کروم روی رزبری‌پای استفاده کنیم؟

چرا باید روی رزبری‌پای سیستم عامل کروم را نصب کنیم؟ 

سیستم‌عامل‌های زیادی برای رزبری‌پای موجود است اما سیستم عامل کروم یک قابلیت جدید را به آن ارائه می‌دهد: استفاده از فضای ابری. قابلیت‌های پایین رزبری‌پای آن را به دستگاهی ایده‌آل برای سیستم عامل کروم تبدیل می‌کند. این سیستم عامل که طوری طراحی شده تا بیشتر با نرم‌افزارهای وب کار کند به طور خاص برای پردازش به سرورها متکی است. 

اگر رزبری‌پای شما به اترنت و یا اینترنت وایرلس متصل است می‌توانید از این روش استفاده کنید. یک دلیل دیگر برای استفاده از سیستم عامل کروم روی رزبری‌پای استفاده‌ی ساده از آن است. گوگل سال‌های زیادی را صرف بهینه سازی سیستم عامل خود کرده است. این تغییرات روی نسخه‌ی رسمی و همچنین نسخه‌ی متن باز کرومیوم حس می‌شود. 

 

سیستم عامل کروم متن باز 

درحالی که گوگل سیستم عامل کروم را منتشر کرده اما این سیستم عامل مبتنی بر یک پروژه‌ی متن باز به نام Chromium OS ساخته شده است که روی دستگاه‌های مختلفی منتشر شده و به لطف پروژه‌ی  FydeOS می‌توانید آن را روی پای نیز نصب کنید. البته نسخه‌های زیادی از سیستم عامل کرومیوم برای رزبری‌پای منتشر شده اما دیگر کار نمی‎کنند و ممکن است که FydeOS نیز در آینده رها شود. درنتیجه بهتر است که از کد منبع اصلی موجود در  www.chromium.org استفاده کنید. در این مقاله ما از کد FydeOS استفاده کرده‌ایم. 

 

برای نصب سیستم عامل کروم روی رزبری پای به چه چیزی نیاز داریم؟ 

• یک رزبری‌پای 3 یا 3B+

• حداقل 8 گیگابایت کارت میکرو‌اس‌دی

• 7-Zip دریافت شده از 7-zip.org

• Etcher از  www.balena.io/etcher/

• ایمج FydeOS Chromium از گیت‌هاب 

• یک کامپیوتر شخصی 

 

کارت اس‌دی خود را برای سیستم عامل کروم آماده کنید 

فایل دانلود شده IMG در فرمت XZ قرار دارد و باید آن را اکسترکت کنید. 7-Zip بهترین گزینه برای ویندوز است. سپس فایل IMG باید در کارت اس‎دی نوشته شود. ساده‎ترین را ابزار Etcher است. Etcher را دانلود، نصب و اجرا کرده و سپس رویSelect image کلیک کنید تا فایل Chromium IMG را بیابید. در نهایت روی Flash کلیک کنید. چند دقیقه بعد سیستم عامل کروم روی کارت میکرو‌اس‌دی نصب می‌شود. 

 

بوت کردن سیستم عامل کروم روی رزبری‌پای 

پس از این که کارت میکرو‌اس‌دی را از کامپیوتر جدا کردید، می‌توانید از آن برای رزبری‌پای خود استفاده کنید. اولین بوت ممکن است کمی طول بکشد. سپس شما خواهید توانست ست-آپ را کامل کنید. اگر از کروم بوک یا دستگاه اندروید استفاده کرده باشید با این روند آشنا هستید، چرا که باید اطلاعات حساب کاربری گوگل خود را وارد کنید. 

وقتی که وارد شدید یک دسکتاپ خالی می‎بینید. سیستم عامل کروم روی رزبری پای شباهتی به نسخه‎ی روی کروم‎بوک ندارد، البته تفاوت‌ها فقط ظاهری است. برای شروع می‎توانید روی دسکتاپ کلیک راست کرده و Set wallpaper را انتخاب کنید. 

 

آیا نرم‎افزار سیستم عامل کروم روی رزبری‌پای اجرا می‌شود؟ 

اپلیکیشن‌های مختلفی به صورت از پیش نصب شده روی نسخه‎ی رزبری‌پای سیستم عامل کروم موجود هستند.سیستم عامل کروم مبتنی بر لینوکس است و اپلیکیشن‌های وب را پشتیبانی می‌کند. تقریباً تمام اپلیکیشن‌های کروم روی رزبری‌پای اجرا می‌شوند. 

 

یک کروم‌بوک پنجاه دلاری 

کروم‎بوک‌ها کامپیوترهای ارزان قیمتی هستند با این حال نصب سیستم عامل کرومیوم روی رزبری‌پای به شما این امکان را می‌دهد که کروم‎بوک خودتان را بسازید و شما برای ساخت آن تنها به 50 دلار نیاز دارید. درحالی که سرعت آن به اندازه‌ی کروم‌بوک خوب نیست اما سیستم عامل کرومیوم روی رزبری‌پای ارزان قیمت‌ترین دستگاه کروم‌بوکی است که می‌توانید داشته باشید. 

 

بیشتر بخوانید:

چطور خطای DistributedCOM Error 10016 را در ویندوز 10 تعمیر کنیم؟

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر