ماینرها حالا می‌توانند برای دریافت مجوز رسمی اقدام کنند

ماینرها حالا می‌توانند برای دریافت مجوز رسمی اقدام کنند

ماینرها حالا می‌توانند برای دریافت مجوز رسمی اقدام کنند. قیمت برق و شرایط و قوانین هم مشخص شده است.

سال‌هاست که ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارند اما استخراج رمز ارزها از سال 2017 به بعد و با جهش یکباره بیت کوین، به شدت افزایش یافت. این صنعت به ایران هم راه یافت اما تا مدتی قبل، هیچ قانونی برای صنعت ارز دیجیتال و ماینینگ در نظر گرفته نشده بود. البته چندی پیش بود که ماینینگ در ایران قانونی شد. حالا اما از روز گذشته امکان دریافت مجوز ماینینگ برای ماینرها ایرانی صادر شده است. با فیسیت همراه باشید تا قوانین ماینینگ در ایران را با هم از زبان سخنگوی صنعت برق مرور کنیم.

 

قیمت برق مصرفی ماینینگ

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق توضیح داده است که ماینرها از روز گذشته می‌توانند برای دریافت مجوز فعالیت رسمی ماینینگ در کشور، اقدام کنند. وی درباره قیمت برق مصرفی برای ماینینگ چنین توضیح داده است:

مقررات تأمین برق مراکز استخراج رمزارزها مشخص شد و براساس این مقررات، قیمت برق مراکز استخراج رمزارزها به‌ازای هر کیلووات‌ساعت معادل متوسط قیمت صادراتی برق 965 تومان خواهد بود که در هشت ماه از سال این مقدار 50 درصد مبلغ متوسط قیمت صادراتی، یعنی 480 تومان، خواهد بود و برای چهار ماه گرم سال، دوبرابر متوسط قیمت صادراتی برق خواهد بود.

 

ماینرها با قیمت برق مشکلی ندارند

برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که ماینرها و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و انجمن بلاک چین، نسبت به گران بودن تعرفه برق اعتراض دارند اما حالا سخنگوی صنعت برق نظر دیگری دارد و در این خصوص چنین توضیح داده است:

فعلا اعتراضی نداشته‌اند؛ چون در هشت ماه از سال تعرفه‌ی آن‌ها 450 تومان است، این نشان می‌دهد از آن‌ها حمایت شده است.

 

قانون و مقررات ماینینگ

بنا به سخنان رجبی مشهدی ساعت‌هایی هم مشخص شده است که ماینرها مجوز استفاده از برق را ندارند. رجبی مشهدی درباره ساعت‌های ممنوعیت ماینینگ چنین توضیح داده است:

این مراکز امکان استفاده از برق برای 300 ساعت از سال را ندارند که ساعات اوج بار مصرف و در ماه‌های تیر و مرداد خواهد بود و در این ساعات استفاده از برق برای آن‌ها ممنوع است.

اگرچه این ممنوعیت برای ماینرها تعیین شده است اما تخفیفاتی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. به گفته سخنگوی برق، هزینه انشعاب عمومی برق برای ماینرها در نظر گرفته نخواهد شد. از سوی دیگر اگر مراکز ماینینگ به صورت مجتمع باشند و برق مصرفی بیشتری داشته باشند، تخفیفات بیشتری برای آن‌ها لحاظ خواهد شد.

مراکزی که به شبکه‌ی برق متصل می‌شوند، میزان تخفیفات آن‌ها 20 درصد خواهد بود. جالب‌تر اینکه اگر مراکز ماینینگ از تجهیزات داخلی استفاده کنند، تخفیف آن‌ها به 35 درصد می‌رسد.

 

ماینرهای متخلف را معرفی کنید و پاداش بگیرید

استفاده غیرمجاز از برق برای ماینینگ ممنوع است. بنابراین اگر ماینرها از وزارت صنعت مجوز نداشته باشند و یا اینکه از انشعابات غیرمجاز استفاده کنند، با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد. ضمنا رجبی توضیح داده است که کسانی که به شناسایی افرادی که به صورت غیرمجاز در این حوزه فعالیت می‌کنند، کمک کنند، تا 20 درصد خسارتِ وارده، پاداش دریافت خواهد کرد.

حالا باید دید که چه تعداد مجوز قانونی برای ماینرها صادر شده است. رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال چنین توضیح داده است:

از امروز درخواست‌کنندگان و متقاضیان می‌توانند برای دریافت مجوز اقدام کنند؛ اما موضوع مهم این است که تمام این درخواست‌کنندگان و متقاضیان استخراج رمزارزها، مجهز به کنترل هوشمند خواهند شد و وضعیت آن‌ها کاملا رصد خواهد شد.

البته این نقل قول برای روز گذشته است و امکان درخواست مجوز از روز گذشته فراهم شد.

 

اخبار مرتبط:

آیین نامه فرآیند استخراج ارز دیجیتال ابلاغ شد؛ قانونی ماین کنید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.

منبع خبر: فارس


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر