Vmware چیست و چه اجزایی دارد؟

Vmware چیست و چه اجزایی دارد؟

یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای مجازی سازی سرورها، Vmware Vsphere است اما این ابزار چیست و چه اجزایی دارد؟

به دنبال مشکلاتی که مدیران فناوری اطلاعات با سخت افزارهای سرویس‌دهنده تک کاره داشتند، تکنولوژی مجازی سازی به عنوان یک پاسخ بسیار عالی برای این مشکل ارائه شد. حالا هم شاهد استفاده از مجازی سازی در سازمان‌های متفاوت هستیم. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای مجازی سازی سرورها، Vmware Vsphere است که در این مطلب قصد داریم هر آنچه باید درباره این ابزار بدانید را با شما مطرح کنیم. با فیسیت همراه باشید.

 

بررسی اجزای VMware

VSphere چیست؟

VSphere در واقع مجموعه نرم افزارهای VMware است که برای پیاده‌سازی مجازی‌ سازی در شبکه، در دسترس کاربران است. این بسته نرم افزاری تقریبا 25 تا 30 گیگابایت حجم دارد و شامل اجزا و نرم افزارهایی از جمله ESXi، VCenter، VSphere Client، vMotion، svMotion و... است.

 

ESXi چیست؟

یکی از مهم‌ترین اجزا پکیج نرم افزاری VSphere، سیستم عامل ESXi است. درست است، ESXi سیستم عامل است، درست مانند ویندوز 10، لینوکس، مک و...، با این تفاوت که این سیستم عامل برای مجازی سازی سرور کاربرد دارد. در واقع همه ماشین‌های مجازی و یا سیستم عامل‌های سرور، روی این سیستم عامل مجازی سازی نصب می‌شوند.

این سیستم عامل مشخصا روی سخت افزار (سرور) نصب می‌شود. کار ESXi این است که منابع مختلف سخت افزاریِ سرور مانند هارد، رم، پردازنده و... را بین ماشین‌های مجازی که روی سرور نصب خواهند شد را مدیریت کند. در واقع با استفاده از ESXi می‌توانید چندین سرور مجازی روی یک سرور فیزیکیِ واحد ایجاد کنید و با استفاده از ESXi، منابع سخت افزاری را بین این سرورهای مجازی تقسیم کنید.

 

Vmware vCenter چیست؟

حالا که متوجه شدید ESXi چیست، به سراغ vCenter می‌رویم. یکی از اجزای Vmware، ابزار مدیریت متمرکز vCenter است. از این ابزار برای مدیریت چندین ماشین‌ مجازی و چندین هاست ESXi، آن هم تنها از یک مکان واحد و متمرکز کاربرد دارد.

vCenter در دو ورژن Standard و Foundation در دسترس شماست. نسخه Foundation برای شبکه‌هایی قابل استفاده است که نهایتا دارای 3 تا ESXi باشند. اما نسخه Standard در شبکه‌های بزرگ‌تر کاربرد دارد. vCenter قدرت زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توانید مدیریت رویدادها (Events)، هشدارها (Alerts)، ساختار ماشین‌های مجازی، هاست‌های فعال و... را به دست بگیرید.

ساختار و معماری vCenter Server

ساختار و معماری vCenter Server

 

vSphere Client چیست؟

دسترسی به هر هاست، سرور ESXi، انجام تنظیمات مختلف روی آن و حتی دسترسی به vCenter، به وسیله نرم افزار vSphere Client امکان پذیر است. در واقع vSphere Client به مدیر شبکه اجازه می‌دهد که به سرور ESXi وصل شده و به ماشین‌های مجازی دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را مدیریت کند.

در واقع برای دسترسی به هر یک از موارد بالا باید نرم افزار vSphere Client را روی سیستم خودتان نصب کنید. سپس باید آدرس IP، نام کاربری و پسوردی که روی سرور تنظیم کرده‌اید را وارد کنید.

البته باید بدانید که برای دسترسی به سرور ESXi مثل سابق نیازی به نصب نسخه دسکتاپی vSphere client ندارید؛ بلکه می‌توانید از نسخه وب آن استفاده کنید. برای این کار تنها کافی است آدرس IP سرور را در مرورگر خود وارد کنید تا صفحه ورود به سرور که نیاز به نام کاربری و پسورد دارد، برای شما نمایش داده شود.

دسترسی به سرور esxi با استفاده از نسخه وب vSphere Client

دسترسی به سرور esxi با استفاده از نسخه وب vSphere Client

 

اخبار مرتبط:

با مهمترین مزایای مجازی سازی آشنا شوید

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.  

منبع خبر: فیسیت


4 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حامد فروزنده

شنبه, 02 آذر 1398

این مطالبی که توسط خانم زارعپور منتشر میشه و کمی جنبه تخصصی تری نسبت به سایر مطالب داره بسیار عالی و مفید هست خصوصا برای علاقه مندان و فعالان حوزه IT و مخابرات. منتظر مطالب بعدی ایشان هستیم. خدا قوت

پاسخ

حامد فروزنده

شنبه, 02 آذر 1398

آیا میشه کفت ESXi در اینجا نقش hyperviser رو داره؟

پاسخ

jajrodpala

دوشنبه, 04 آذر 1398

درود
من VirtualBox را در نرم‌افزار دبیان راه‌اندازی کردم. برای راه‌اندازی Mac OS روی VirtualBox, نرم‌افزار Mac OS را که چند بخش بود دریافت کردم. چگونه راه‌اندازی کنم؟

پاسخ

اشکان

چهارشنبه, 06 آذر 1398

با سپاس لطفاً از این جور مطالب بیشتر بگذارید.

پاسخ

ثبت نظر