آزمایشگاه مایکروسافت پیش بینی کرد: شروع به کار کامپیوتر کوانتومی تا ده سال آینده

آزمایشگاه مایکروسافت، کار یک کامپیوتر کوانتومی را تا 10 سال آینده پیش بینی می کند. با توجه به یک مقاله جدید توسط محققان آزمایشگاه کوانتومی مایکروسافت، دستگاه کوانتومی کار می تواند تا 10 سال آینده وارد شود.

"با توجه به پیشرفتهای اخیر در کنترل سیستم های کوانتومی، به نظر می رسد ساخت نهایی کامپیوتر کوانتومی در دهه ی اخیر امکان پذیر است." چکیده ای که خواندید  این هفته در Arxiv منتشر شده است. مقاله به جزییات این موضوع می پردازد که  چگونه ترکیب الگوریتم های کوانتومی و محاسبات متعارف به تنهایی برای  تجزیه و تحلیل ساختارهای الکترونیکی بسیار بزرگ و پیچیده به کار گرفته شده است.
این مقاله به ویژه قابل توجه برخی از محققانی است که نسبت به معماری کوانتومی موجود، مانند آنچه که اخیرا توسط D-Wave در  آزمایشگاه کوانتومی گوگل  ارائه شده، شک و تردید دارند. دو نفر از نویسندگان مقاله این هفته، در مقاله منتشر شده قبلی نیز که 2D-Wave  را مورد مطالعه قرار داده و هیچ شواهدی از یک مزیت محاسباتی معماری های پردازنده مرکزی نیافته بود، مشارکت داشتند. هرچند D-Wave هنوز هم مورد مناقشه است.
اما این مقاله جدید نشان می دهد که محاسبات کوانتومی حتی در شکل ناقص آن، هنوز هم می تواند مزایایی داشته باشد. جفت شدن با معماری معمولی می تواند مانع بسیاری از مشکلات کامپیوترهای کوانتومی فعلی شود. ساخت معماری کوانتومی با توجه به بودجه تحقیقاتی قابل توجه مایکروسافت در ایستگاه گروه Q، سرمایه گذاری گوگل در آزمایشگاه هوش مصنوعی با ناسا، شرکت D-WAVE  و همچنین یک تیم جداگانه از UC Santa Barbara، به یک مسابقه تسلیحاتی در میان شرکتهای فناوری تبدیل شده است . اوایل سال جاری، آزمایشگاه هوش مصنوعی یکی از اولین کامپیوترهای D-Wave 2X را نصب کرد که زنجیره ای بیش از 1000 کیوبیت را به هم متصل می کرد و تنها در دمای 15 میلی کلوین بالاتر از صفر مطلق کار می کرد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.