ابزار DevOps: راهنمای شف برای تازه کاران

ابزار DevOps: راهنمای شف برای تازه کاران

شف یک ابزار مدیریت پیکر بندی برای تسهیل راه اندازی روی سرور های فیزیکی، ماشین های مجازی، و در کلود است. بسیاری از شرکت ها از از جمله فیس بوک، اتسی، چیزبرگر و ایندیگوگو، از نرم افزار شف برای کنترل و مدیریت زیرساخت های خود استفاده می کنند.

شف: " خودکار سازی فن آوری اطلاعات برای سرعت و عالی بودن
شف یک ابزار مدیریت پیکر بندی برای تسهیل راه اندازی روی سرور های فیزیکی، ماشین های مجازی، و در کلود است. بسیاری از شرکت ها از از جمله فیس بوک، اتسی، چیزبرگر و ایندیگوگو، از  نرم افزار شف برای کنترل و مدیریت زیرساخت های خود استفاده می کنند.  

chef configuration management

اما این به چه معناست؟
مدیریت پیکربندی برای این است که شما اطمینان حاصل کنید که فایل ها و نرم افزاری که می خواهید هم اکنون روی ماشین باشند، درست پیکربندی شده و همانطور که باید کار می کنند.
وقتی تنها یک ماشین دارید این مساله کاملا ساده است.  وقتی پنج یا ده سرور دارید، باز هم ممکن است بتوان این کار را دستی انجام داد ولی کل روز وقت شما را می گیرد. ولی وقتی مقیاس های زیرساختی به هزاران می رسد، راه بهتری برای انجام کارها مورد نیاز است.

زیرساخت به عنوان کد
شف کمک می کند تا این مشکل را با در نظر گرفتن زیرساخت به عنوان کد حل کنید. به جای این که به صورت دستی چیزی را تغییر دهید، راه اندازی ماشین با دستور العمل شف تعریف می شود. مجموعه دستور العمل ها در یک کتاب دستور العمل نوشته شده است. یک دستور العمل باید به یک وظیفه مرتبط باشد، اما می تواند تعدادی از پیکربندی های سرور متفاوت را در بر گیرد ( برای مثال یک اپلیکیشن وب با یک پایگاه داده ، برای هر قسمت ، که با هم در یک کتاب قرار گرفته اند دو دستورالعمل دارد. )یک سرور شف وجود دارد که هر کدام از این کتاب های دستورالعمل در آن ذخیره شده است و به عنوان مشتری جدید شف ند یا گره را با سرور چک می کند ، دستورالعمل ها فرستاده می شوند تا به ند بگویند که چگونه خود را پیکر بندی کند.

chef config files screenshot


سپس مشتری آن را چک می کند تا اطمینان یابد که هیچ تغییری رخ نداده است، و هیچ چیز نیاز به تغییر ندارد. اگر نیازی به تغییر بود مشتری آن را انجام می دهد. تغییرات و به روز رسانی ها با تغییر دستورالعمل به تمام زیرساخت شما منتقل می شود. نیازی نیست که با هر سرور به تنهایی تعامل داشته باشید. دستورالعمل ها و کتاب دستورالعمل قلب مدیریت پیکر بندی می باشند. آن ها با استفاده از زبان برنامه نویسی روبی نوشته شده اند، با این حال، دامنه زبان خاصی که توسط شف استفاده شده است طراحی شده است تا برای همه قابل فهم باشد. از آنجایی که پیکربندی فقط کد است می توان آن را آزمایش کرد و می توان آن را کنترل نسخه کرد. این به آن معنی است که خرابی کمتری پیش می آید، خدمات قابل اطمینان تر می باشند و آدم های مضطرب کمتری ، هم در میان برنامه نویسان و هم اپراتور های سیستم وجود خواهد داشت.

chef hello world screenshot


چرا این مساله عالی است؟
بیشتر می خواهید؟ تجزیه و تحلیل شف چگونه است؟ قابلیتی که هرآنچه را که واقعا در حال رخ دادن است به شما نشان می دهد. اگر اشکالی به وجود بیاید آن را میابد و پیش از آن که مشتریان متوجه این مشکل شوند آن را حل می کنند. کیت توسعه شف به شما اجازه می دهد که زیرساخت شف خود را از طریق هر ماشین و هر سیستم عاملی بنویسید و مدیریت کنید.  شف نایف به شما اجازه می دهد که تعاملات بین قفسه کتابتان ( مخزن) و سرور شف خود را مدیریت کنید. قابلیت دسترسی و انعکاس بالا به شما اجازه می دهد که اطمینان یابید که حتی اگر مشکلی رخ دهد ، سرور شف این توانایی را دارد که بدون کمک از جایی دیگر، زیرساخت شما را انطباق دهد و آن را از نو بسازد.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر