پژوهشگران مصری روشی برای شیرین کردن آب دریا ارائه کردند

پژوهشگران مصری روشی برای شیرین کردن آب دریا ارائه کردند

تقریبا حدود هفتاد و سه درصد از سطح زمین را آب پوشانده است ولی متاسفانه این آب، شور است و برای نوشیدن مناسب نیست. جدا کردن نمک از آب هم فرآیند ساده ای ندارد و بسیار پیچیده است. تکنولوژی کنونی آب شیرین کن، انرژی بالا و هزینه زیادی می برد؛ ولی به تازگی تیمی از محققان دانشگاه الکساندریا در مصر، روش کنونی که نیازمند میزان بالای انرژی است، را کنار گذاشته و تکنیک فیلترسازی ساده ای ایجاد کرده اند. جزئیات این طرح در مقاله ای در ژورنال Water Science and Technology درج شده است.

تقریبا حدود هفتاد و سه درصد از سطح زمین را آب پوشانده است ولی متاسفانه این آب، شور است و برای نوشیدن مناسب نیست. جدا کردن نمک از آب هم فرآیند ساده ای ندارد و بسیار پیچیده است. تکنولوژی کنونی آب شیرین کن، انرژی بالا و هزینه زیادی می برد؛ ولی به تازگی تیمی از محققان دانشگاه الکساندریا در مصر، روش کنونی که نیازمند میزان بالای انرژی است، را کنار گذاشته  و تکنیک فیلترسازی ساده ای ایجاد کرده اند. جزئیات این طرح در مقاله ای در ژورنال Water Science and Technology درج شده است.
برای خارج کردن نمک از آب با انرژی کمتر، از فرآیند pervaporation یا فرآیند تراوش تبخیری آب برای جداسازی ترکیبات آلی استفاده می کنند که در این فرآیند، آب شور در ابتدا، از درون یک غشا رد می شود تا مواد اضافی بزرگتر جدا شوند. این فیلترها شامل پودر استات سلولز و دیگر مولفه هایی است که نمک موجود در آب را هنگامی که آب از غشا رد می شود به خود جذب می کنند. از آنجایی که این فیلترها از مواد رایج در مصر و کشورهای همسایه ساخته شده است، بنابراین ساخت آنها مقرون به صرفه است.
یکبار که از فیلتر رد شد، آب تحت گرما برای چند ثانیه تبخیر و خالص سازی می شود. این بخار، حاوی آب خالص است، سپس متراکم شده و برای نوشیدن جمع می شود. این روش برای تبدیل آب دریا به آب شیرین مناسب است. خالص سازی این آب بقدری است که حتی فاضلاب و کثیفی را از آن پاک می کند و آن را نیز برای کارهای دیگر قابل استفاده می کند. از آنجایی که این روش احتیاج به انرژی زیادی ندارد، بنابراین مقرون به صرفه و مناسب است.
روش Pervaporation از اوایل سال 1990 استفاده می شده تا مواد آلی را از آب آزاد شده از صنعت جدا کند. این تیم امیدوار است که بتواند کار خود را در مقیاس بزرگتر به مرحله اجرا بگذارد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر