افزایش خطر تصادفات به دلیل استفاده از سیستم های فعال شونده با صوت

   
نام نویسنده:
|
دسته بندی:
|
همان طور که بارها در ExtremeTech گفته شد این سیستم ها راننده را قادر می سازد تا به جای استفاده از دست ، با استفاده از فرامین صوتی با خودرو و گوشی های هوشمند ، مکالمه برقرار کنند . مسئله این نیست که استفاده از این سیستم ها چقدر راحت است ، نکته اصلی این است که چنین سیستم هایی نیز حواس راننده را پرت می کنند . از آنجایی که چنین سیستم هایی بسیار پیچیده هستند ، بخش بیشتری از قدرت پردازش ذهنی راننده را به خود اختصاص می دهند .

همان طور که بارها در ExtremeTech گفته شد این سیستم ها راننده را قادر می سازد تا به جای استفاده از دست ، با استفاده از فرامین صوتی با خودرو و گوشی های هوشمند ، مکالمه برقرار کنند . مسئله این نیست که استفاده از این سیستم ها چقدر راحت است ، نکته اصلی این است که چنین سیستم هایی نیز حواس راننده را پرت می کنند . از آنجایی که چنین سیستم هایی بسیار پیچیده هستند ، بخش بیشتری از قدرت پردازش ذهنی راننده را به خود اختصاص می دهند .

اتحادیه اتومبیل سازی آمریکا که این پروژه تحقیقاتی را پشتیبانی کرد ، در این زمینه گفته است ، صحبت با چنین سیستم هایی در مقایسه با صحبت با دیگر سرنشینان ، بار ذهنی بیشتری را بر راننده تحمیل می کند . از آنجایی که برای راه اندازی این سیستم ها باید فرامین صوتی پیچیده ای از سوی راننده صادر شود ، توجه راننده نسبت به رانندگی منحرف می گردد .

مسئله بدتر این است که استفاده از چنین سیستم هایی باعث می شود ذهن راننده بعد از ارسال فرامین ، به طور متوسط 27 ثانیه درگیر استفاده از سیستم شود . این زمان در سیستم های ساده تر 15 ثانیه تخمین زده شده است . یکی از عصب شناسانی که این تحقیق را رهبری کرد می گوید استفاده از چنین سیستم هایی به همان اندازه قدرت پردازش ذهنی نیاز دارد که یک شخص برای کشیدن یک چک بانکی باید تمرکز کند . وی می گوید زمانی که راننده مکالمه تلفنی خود را خاتمه می دهد باید ببیند کجا هست ؟ چقدر سرعت دارد و دیگر خودروها نسبت به او در چه موقعیتی هستند .

طرفداران فاکتور امنیت همیشه بر این عقیده بوده اند که برای خودروسازان و برنامه سازان سود نسبت به امنیت ، اهمیت بیشتری داشته است . در این پژوهش از خودروهای زیادی استفاده شد که به چنین سیستم هایی مجهز بودند . در این بررسی معلوم شد که خودروهای شرکت های مزدا ، هیوندای ، کرایسلر ، نیسان و فولکس واگن پیچیده ترین سیستم های فعال شونده صوتی را دارند . علاوه بر این نرم افزارهایی مانند نرم افزار کورتانا (Cortana) شرکت مایکروسافت ، نرم افزار Now شرکت گوگل و نرم افزار Siri شرکت اپل نیز کاربرد بسیار پیچیده ای دارند . در این بررسی 257 نفر راننده که بین 27 تا 70 سال سن داشتند ، شرکت کردند و نشان داده شد که خطر تصادف در رانندگی برای رانندگانی که بیش از 50 سال سن دارند ، بیشتر است .

نتیجه این تحقیق نشان داد که عدم استفاده از دست لزوما به معنی آزاد بودن ذهن راننده نیست . به گفته محققان ، رشد سریع فناوری ، مشکل حواس پرتی رانندگان را شدید تر می سازد .

ZOKAEE248

اخبار مرتبط

دیگر اخبار نویسنده

ارسال نظر


شخصی سازی Close
شما در این صفحه قادر به شخصی سازی نمیباشید