طریقه ی اجرای Windows 10 روی یک ماشین مجازی

طریقه ی اجرای Windows 10 روی یک ماشین مجازی

حال اگر شما شیفته امکانات جدید ویندوز 10 شده اید و بر روی سیستم خود هم Windows 8.1 را دارید چاره چیست ؟ خب اگر نمی خواهید ویندوز قبلی خود که بسیار هم کارآمد و دوست داشتنی است را از دست بدهید می توانید ویندوز 10 را به عنوان یک ماشین مجازی بر روی دستگاه خود اجرا نمایید ، بدون آنکه هیچگونه تغییری در ویندوز قبلی ایجاد بشود و یا صدمه ای به آن وارد بشود .


حال اگر شما شیفته امکانات جدید ویندوز 10 شده اید و بر روی سیستم خود هم Windows 8.1 را دارید چاره چیست ؟ خب اگر نمی خواهید ویندوز قبلی خود که بسیار هم کارآمد و دوست داشتنی است را از دست بدهید می توانید ویندوز 10 را به عنوان یک ماشین مجازی بر روی دستگاه خود اجرا نمایید ، بدون آنکه هیچگونه تغییری در ویندوز قبلی ایجاد بشود و یا صدمه ای به آن وارد بشود .
البته برای اجرای این عملیات نیازمند یک کامپیوتر قدرتمند خواهید بود .CPU کامپیوتر شما بایستی مجازی سازی را پشتیبانی نماید ( اگر هم در این مورد مطمئن نیستید باز هم ساز و کار هایی وجود دارند که می توانید با انجام انها از این امر مطلع شوید ) .  و البته اجرای همزمان دو سیستم عامل به صورت یکجا نیازمند میزان بیشتری از RAM نیز خواهد بود ، پس لازم است که قبل از شروع عملیات به این مسائل دقت بکنید .
در کل بهتر است که برای هر یک از سیستم عامل ها میزان 4 گیگابات رم اختصاص دهید تا به صورت مطلوب برای شما کار بکنند اما پیشنهاد ما این است که رمی که برای سیستم عامل میهمان اختصاص می دهید دو برابر سیستم عامل میزبان باشد ، یعنی 8 گیگا بایت .
در نهایت شما نیاز به یک ویندوز 10 متناسب دارید که می تواند به صورت ISO و یا DVD باشد . اینجا فرآیند آپگرید وینوز 8 شما product key ( کد محصول ) مربوط به ویندوط 8 را با کد محصول مربوط به ویندوز 10 جایگزین خواهد کرد .
1 : کامپیوتر خود را آماده کنید .
حتی اگر CPU کامپیوتر شما قابلیت مجازی سازی هم داشته باشد باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که این عملیات را اجرا نماید اما می توانید با پیاده کردن برخی کار ها بر روی سیستم ، آن را برای عملیات مورد نظر آماده بکنید .
تراشه های AMD باید دارای AMD-V فعال پیش فرض باشند ، اما برای مثال بورد Asus Z77با Ivy Bridge Core i7 CPUدارای تکنولوژی مجازی سازی VT-x از شرکت اینتل است که به حالت غیر فعال درآمده است . حال کاری که باید کرد این است که با رفتن به سراغ BIOS آن را فعال بکنیم .
پس از زدن Delاز روی کیبورد ( در زمان استارت آپ و بالا آمدن ویندوز ) به منظور دسترسی به BIOS ، شاهد Intel Virtualization Technology خواهیم بود که از مسیر 'Advanced > CPU Configuration' در دسترس خواهد بود . البته در مادربورد های مختلف کمی متفاوت است .

vmwareinstall 650 80
2 . VMware Player را نصب نمایید .
تنظیمات مربوط به BIOS خود را ذخیره نموده و سیستم را ریستارت نمایید . حالا بگذارید کامپیوتر به صورت عادی بالا بیاید . حالا یکی از درایو ها را که به اندازه کافی فضای خالی دارد انتخاب نمایید و VMware Player را دانلود نموده و در آن درایو نصب کنید .
اگر از یک ویندوز 10 استفده خواهید کرد که بر روی DVD قرار دارد پس در این مرحله DVD را وارد دستگاه بکنید . در غیر اینصورت جایی که ویندوز 10 خود را با فرمت ISO ذخیره کرده اید پیدا کنید و به سراغ آن بروید .
3 . یک ماشین مجازی ایجاد نمایید .
یک بار در VMware بر روی گزینه 'Create a New Virtual Machine' کلیک بکنید و با توجه به ویندوز 10 که از روی DVD یا فایل ISO اجرا می کنید ، کار خود را ادامه دهید .
این تکنیکی که در حال توضیح آن هستیم فقط در مورد ویندوز 10 نیست . شما می توانید هر سیستم عاملی که دارید یا دانلودمی کنید را ( مانند Linux ) با استفاده از همین روش بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید . در واقع می شود گفت که این روش در حالت کلی به درد آنهایی می خورد که نمی خواهند کامپیوتر خود را ( یا سیستم عامل آن را ) عوض بکنند و یا حوصله دو ویندوز همزمان را ندارند .
4 . وارد کردن کد .
نرم افزار Vmware در صفحه ی بعدی از شما Windows product key را درخواست خواهد کرد و شما می توانید در همان زمان کد مربوط به ویندوز را در محل مشخص شده وارد نمایید یا این کار را انجام ندهید . تجربه ثابت کرده است که در برخی از نسخه های ویندوز 10 ( مانند محصول قبلی ) ، وارد کردن کد در همان مرحله ابتدایی سبب بروز برخی خطا ها ی شوند که بعد ها قابل تعمیر و ترمیم هم نیستند .
در گام بعدی نام خود و رمز ورود را وارد نمایید و بر روی گزینه 'Next' کلیک کنید .

savevirtualmachine 650 80
5 . در این مرحله هارد درایو مخصوص ماشین مجازی Windows 10 را انتخاب نمایید .
باز هم از شم خواسته خواهد شد که برای این کامپیوتر مجازی جدید خود که با ویندوز 10 کار می کند یک اسم انتخاب نمایید و در یکی از درایو های کاپیوتر خود به آن دسترسی داشته باشید .
برای ویندوز 10 حداقل باید 60 گیگا بایت فضای خالی داشته باشید و حتی اگر قصد دارید تا از آن به طور کامل استفاده نمایید و برنامه های مختلفی هم روی آن نصب بکنید پس بهتر است که فضای بیشتری را به این قسمت اختصاص بدهید .
ویندوز 10 مجازی شما به هنگام روشن شدن کامپیوتر به سرعت بالا خواهد آمد . و همانطوری که تجربه این را ثابت کرده است ، حتی اگر به جای SSD آن را بر روی یک درایو به درد نخور گردان هم نصب کرده باشید باز هم سریع بالا خواهد آمد .

chooseharddrive 650 80
6 . فضا برای فعالیت .
گزینه ای هم وجود دارد که کامپیوتر مجازی شما به صورت یکپارچه و واحد ذخیره شود یا به صورت فایل های چندگانه ، اما این گزینه تنها زمانی اهمیت دارد که شما بخواهید فضای زیادی را برای فعالیت آن اختصاص بدهید . پیشنهاد ما بر این است که همان گزینه پیش فرض را انتخاب بکنید ، یعنی multiple files را و سپس بر روی گزینه 'Next' کلیک کنید تا در این مرحله خلاصه ای از تمامی تنظیمات مربوط به ماشین مجازی برای شما نمایش داده شود . لازم به ذکر است که این تنظیمات همان هایی هستند که خود شما انجام داده اید و قرار است در کامپیوتر شما اجرا بشود .
VMware در رابطه با انتخاب گزینه ها کار خود را به خوبی انجام می دهد اما حتی با وجود این هم اگر شما کسی هستید که کار خود را با وسواس انجام می دهید و دقت خاصی در انجام کار هایتان دارید ، می توانید تنظیمات دلخواه خود را انجام داده و بر روی دستگاه پیاده نمایید .
7 . سخت افزار خود را ارتقاء دهید .
کامپیوتر مجازی Windows 10واقعا جان سخت است . ویندوز 10 قادر است بر روی سخت افزار ضعیف هم کار بکند ، پس دلیل نمی شود که چون می توانید تغییراتی ایجاد بکنید ، حتما آن را بدون دلیل خاصی انجام بدهید .
تست هایی که در رابطه با تنظیمات پیش فرض و کارایی آنها انجام شده است نشان داده اند که سرعت سیستم با این تنظیمات پایین خواهد بود ، همانند حالتی که شما ویندوز را در درون یک شبکه اجرا می کنید .طوری که می توانیم در آن به خوبی شاهد فعالیت پرفشار ویندوز در فضای محدودی به اندازه 2 گیگا بایت باشیم .
در تست هاییکه با سیستم دارای Core i7 انجام شده است خود ویندوز 8 به راحتی و بدون هیچ مشکلی فعالیت داشته است ، پس ما گزینه 'Customise Hardware' را انتخاب می کنیم و کاربری CPU ماشین مجازی را به میزان دو هسته تغییر می دهیم و میزان رم 8 گیگا بایت را در اختیار سیستم قرار می دهیم تا سرعت آن افزایش یابد .
8 . مرحله نصب !
حالا بر روی گزینه 'Finish' کلیک کنید تا VMware ماشین مجازی شما را ایجاد نماید .
ابتدا فایل هایی که به عنوان مقصد در درایو کامپیوتر شما خواهند بود ایجاد می شوند ، سپس کار نصب ویندوز بر روی همان فایل ها آغاز می شود . اینجا دیگر نقطه حساسی است و اگر چیزی اشتباه شد دیگر کاری نمی توان کرد و همانطور باقی خواهد ماند .
9 . ویندوز نمی تواند کد را بخواند ...
اگر شما کد محصول را در ابتدای کار وارد کنید ( همانطور که در بالا اشاره شد ) و ویندوز عبارت " Windows cannot read... " را نمایش بدهد ، یک راه حل وجود دارد . باید برگردید به ابتدای عملیات و به VMware بگویید که خودتان بعدا این سیستم عامل را نصب خواهید کرد .
همه چیز به غیر از نام را تنظیم کنید و در این مرحله شما یک PC مجازی با درایوی خالی خواهید داشت که می توانید با آن به فعالیت بپردازید . قبل از شروع به کار با آن ، رد لیست VMware بر روی 'VM' کلیک راست کنید ، سپس درایو DVD آن را با مکان دقیق ویندوز خود که یا بر روی DVD و یا به صورت ISO است آشنا بکنید .
زمانی که شما ماشین مجازی خود را به کار می اندازید ویندوز هم شروع به نصب می کند .

windowsinwindows 650 80
10 . کامپیوتر درون کامپیوتر .
اکنون ویندوز 10 نصب شده است . شما می توانید از منو VMware کامپیوتر مجازی خود را انتخاب نمایید و هر زمانی که بخواهید با آن کار بکنید .
کامپیوتر مجازی می تواند به USB های جانبی که به کامپیوتر میهمان وصل شده اند نیز دسترسی داشته باشد ، اما این کامپیوتر نمی تواند به درایوی غیر از آنچه خود شما در تنظیمات قبلی به آن اختصاص داده اید دسترسی داشته باشد . پس از آنجایی که این کامپیوتر به هیچ وجه نمی تواند کامپیوتر میزبان ( اصلی ) شما را تحت تاثیر قرار بدهد و خرابی در آن به بار بیاورد ، پس می تواند بهترین محیط باشد برای انجام یک سری کار های جدید و امتحان برخی نرم افزار ها و عملیات ها .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر