پنج IDE مناسب زبان برنامه نویسی R در لینوکس

پنج IDE مناسب زبان برنامه نویسی R در لینوکس

اگر با آمار و احتمال سروکار داشته باشید، احتمالا با زبان R کار کرده اید. زبان R، یک زبان متن باز است که قابلیت های فراوانی برای احتمالات و نیز داده کاوی دارد. اگر پیش زمینه کدنویسی هم داشته باشید ممکن است کمی با سینتکس R گیج شوید، ولی R به دلیل داشتن عملگرهای برداری با سرعت بالا، شما را جذب خواهد کرد. زبان R، چندین محیط توسعه نرم افزار (IDE) دارد که تحلیل داده را آسان می کند.

اگر با آمار و احتمال سروکار داشته باشید، احتمالا با زبان R کار کرده اید. زبان R، یک زبان متن باز است که قابلیت های فراوانی برای احتمالات و نیز داده کاوی دارد. اگر پیش زمینه کدنویسی هم داشته باشید ممکن است کمی با سینتکس R گیج شوید، ولی R به دلیل داشتن عملگرهای برداری با سرعت بالا، شما را جذب خواهد کرد. زبان R، چندین محیط توسعه نرم افزار (IDE) دارد که تحلیل داده را آسان می کند.
در اینجا قصد داریم تا پنج مورد از بهترین IDEهای زبان R در محیط لینوکس را معرفی و بررسی کنیم.
   R Studio

nikkhah75

ابتدا با یکی از محبوب ترین IDE های R شروع می کنیم که R Studio نام دارد. علاوه بر ویژگی های مشترک IDEها مانند برجسته سازی سینتکس و کامل کردن کد، RStudio به دلیل یکپارچگی قوی با مستندات R، دیباگر قدرتمند و ویوهای چندگانه سیستم، از IDEهای خوب R محسوب می شود. اگر تازه R را شروع کرده اید، این محیط پیشنهاد می شود زیرا خیلی سریع و فوری می توانید کد خود را آزمایش کنید. Object explorer موجود در این محیط به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که با چه نوع از داده کار می کنید. ویژگی جالب دیگر این محیط نیز یکپارچگی با تصویرگرهای پلات است که سبب شده است تا به آسانی بتوان گراف ها را به عنوان عکس از این محیط استخراج کرد.
از نقاط منفی این IDE، نداشتن کلیدهای میانبر و تنظیمات پیشرفته است. ولی در هر صورت از آنجایی که این نرم افزار تحت لیسانس آزاد AGPL منتشر شده است، کاربران لینوکس می توانند به راحتی آن را تست کنند.


  Emacs با ESS

nikkhah77

ایمکس را می توان در لیست IDE مربوط به هر زبانی قرار داد ولی در زبان R، آن را همراه با پلاگین ESS می آوریم. ESS که مخفف Emacs Speaks Statistics است، یک پلاگین جالب می باشد که روش استفاده از ویرایشگر ایمکس را تغییر می دهد و در واقع احتیاجات کدنویسان R را برآورده می سازد. ایمکس همراه با ESS نیز تا حدی مانند Rstudio است که دو پنل جداگانه دارد: یکی برای کد و دیگری به عنوان کنسول R، که تست کد را راحت می کند. نقطه قوت ESS، یکپارچگی آن با پلاگین های دیگر ایمکس و گزینه های پیکربندی پیشرفته است. به عبارت ساده تر، اگر شما مایل به استفاده از میانبرهای ایمکس هستید، می توانید از آنها در محیط مناسب برای توسعه R نیز استفاده کنید.


Vim with Vim-R-Plugin

nikkhah78

حال که صحبت از ایمکس شده است، باید ویم و پلاگین همراه با آن برای R را نیز معرفی کرد. Vim-R-Plugin که از ترمینال tmux استفاده می کند. این پلاگین امکان باز نگه داشتن کنسول R در کنار کد به صورت همزمان را می دهد. ولی مهمتر آنکه، این پلاگین سینتکس را برجسته کرده و ویژگی کامل کننده خودکار برای آبجکتهای R در ویم دارد. در این پلاگین نیز می توان به آسانی به مستندات R دسترسی پیدا کرد و آبجکت ها را مرور کرد. ولی نقطه قوت این پلاگین، قابلیت سفارشی سازی گسترده و سرعت ویم است.


Gedit with RGedit

nikkhah79

اگر خیال استفاده از ویرایشگرهای ویم و ایمکس را ندارید و می خواهید از ویرایشگر پیشفرض گنوم استفاده کنید، RGedit نیز برای برنامه نویسی R در کنار Gedit ساخته شده است. Gedit بسیار قدرتمندتر از آنچه شناخته شده، می باشد. کتابخانه بزرگی از پلاگین ها را در اختیار دارد و می توان کارهای بسیاری با آن انجام داد. RGedti نیز پلاگینی است که برای کدنویسی R بسیار مناسب است. این محیط دارای برجسته سازی سینتکس قدیمی و یکپارچگی با کنسول R است. ویژگی های دیگری نیز مانند پروفایل های چندگانه، پوشش کد، فایل اکسپلورر و حتی یک واسط گرافیکی برای تولید کد از اسنیپت ها در این ویرایشگر وجود دارد. این ویژگی ها محیط خوبی را برای برنامه نویسی ایجاد می کند و کارکرد پلاگین را بالا می برد.


RKWard

nikkhah80

RKWard نیز یک محیط توسعه مناسب برای زبان R می باشد که برای محیط های KDE ساخته شده است. دو ویژگی مهم این IDE، سیستم مدیریت پکیج و ویرایشگر داده شبه صفحه گسترده آن می باشد. علاوه بر این، این محیط سیستم راحتی برای تصویرسازی و وارد کردن داده دارد و می تواند توسط پلاگین ها توسعه داده شود. اگر شما طرفدار KDE نیستید، ممکن است با این محیط هم احساس راحتی نکنید.
و در پایان، چه شما شخص تازه واردی به زبان R باشید یا نه، این IDEها برای شما مفید خواهند بود. هر کدام از این محیط ها را که انتخاب کنید، ویژگی هایی دارند که برای کار شما مناسب خواهند بود و این بستگی به نیازهای شما دارد که با کدام IDE احساس راحتی کنید.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر